تحلیل یک ژنرال اسرائیلی درباره جانشینی دبیرکل حزب الله لبنان

یک ژنرال اسرائیلی در مقاله ای به پیش‌ بینی جانشین احتمالی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از عربی 21، یک ژنرال اسرائیلی پیش‌ بینی کرد در صورت بروز هر گونه شرایط اضطراری برای سید حسن نصرالله، هاشم صفی ‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب الله، به عنوان دبیرکل جدید این حزب انتخاب شود.

 

ژنرال موشه العاد، مدرس کالج آکادمیک الجلیل غربی، که پیش از این در ارتش رژیم صهیونیستی سمت های ارشد داشته است، گفت: با وجود ظاهر شدن  سید حسن نصرالله به دنبال شایعات بیماری وی، سلامتی وی بسیار مورد توجه موساد است.

 

العاد در مقاله ای که کانال 14 اسرائیل منتشر کرده و عربی 21 آن را ترجمه کرده، آمده است: منطقی است که سرویس های امنیتی رژیم صهیونیستی به این فکر کنند که چه کسی جانشین نصرالله می شود.

 

این ژنرال اسرائیلی مدعی شد: «در حالی که میلیون‌ها مسلمان شیعه در سراسر جهان تشنه کسب اطلاعات اندک در مورد وضعیت رهبر حزب ‌الله لبنان هستند، مقامات اطلاعات اسرائیل برای زنده ماندن او دعا می کنند، اگرچه او یکی از رهبرانی است که بیشترین تأثیر را بر سیاست جهانی و خاورمیانه طی سه دهه گذشته داشته است.

 

ژنرال موشه العاد،افزود: انتصاب نصرالله به عنوان جانشین عباس موسوی در ذهن مقامات اسرائیلی که تصمیم به انحلال موسوی گرفتند، یعنی نخست وزیر اسحاق شامیر، وزیر جنگ، موشه آرنس، رئیس ستاد ارتش، ایهود باراک و امان اوری ساغه، رئیس اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح نبود، زیرا او جبهه شمالی اسرائیل را به مرزهای خونین تبدیل کرد. وی یک رهبر مذهبی کاریزماتیک، محبوب در لبنان و ایران است که رژیم صهیونیستی را می شناخت و مهم تر از همه، گفتمانی بسیار عالی و ادبی دارد.

 

این مدرس صهیونیستی خاطرنشان کرد: اولین انتقام سید حسن نصرالله از ترورشدن سلف خود، انفجار خودروهای بمب گذاری شده در مقر جامعه یهودیان در آرژانتین بود و اسرائیلی ها هنوز سخنرانی «تار عنکبوت» را که نصرالله در 26 می ایراد کرد، به خاطر دارند. در سال 2000 در شهر بنت جبیل، پس از عقب نشینی از لبنان، اسرائیل را اینگونه توصیف می کند که «یک جامعه مهاجر تقسیم شده است و اگرچه قدرت هسته ای دارد، اما مانند تار عنکبوت است که به راحتی می توان آن را از بین برد.

 

وی تصریح کرد: شش سال پس از این سخنرانی، نصرالله تهدیدات خود مبنی بر آغاز جنگ علیه اسرائیل به نام جنگ دوم لبنان 2006 عملی کرد.

 

ژنرال موشه العاد،افزود: با توجه به گزارش‌هایی که به اسراییل در مورد وضعیت سلامتی نصرالله رسیده است، برای جانشینی او به رهبری نیاز است که با تجربه باشد؛ به همین دلیل باید خود را اثبات کند و ممکن است برای تثبیت موقعیت خود به اسرائیل حمله کند.

 

وی با اشاره به اینکه هاشم صفی الدین، یکی از نزدیکان سید حسن نصرالله، کاندیدای اصلی جانشینی او است، گفت: وی جمله ای تهدید آمیز دارد که می گوید: «روزی ما در داخل فلسطین زندگی خواهیم کرد».

کد خبر 1245259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha