شاهد رشد ۷۴ درصدی در آثار پانزدهمین جایزه جلال هستیم

سامانی گفت: در بخش جنبی مستندنگاری با موضوع شهید سردار حاج قاسم سلیمانی ۶۳۹ اثر و ۴۲۰ اثر نیز در بخش جنبی مدافعان سلامت داشتیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، وجیهه سامانی امروز یکشنبه 18 دی در نشست خبری پانزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد که در سرای کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: هر جایزه و جشنواره ادبی به خبرنگاران نیاز دارد. در حقیقت جوایز ادبی خود را جدای از دوستان رسانه نمی داند.

 

دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال با بیان اینکه تعدد و تکثر جوایز ادبی نشانه پر فروغ بودن آن جایزه است، عنوان کرد: هر جایزه مثل شمعی آن مسیر را روشن می کند، باید کاری کرد که تعداد این جوایز بیشتر و چرخه نشر پر قدرت تر بچرخد و برای نویسندگان شوری ایجاد کند.

 

وی جایزه جلال آل احمد یکی از با قدمت ترین جوایز ادبی دانست و افزود: جایزه جلال یکی از جوایز گران سنگ است. این جایزه شان بالایی دارد که در وهله اول آن را از نام جلال می گیرد و در وهله دوم این منزلت را از انتخاب های خود دارد. دست اندرکاران، دبیران و داوران و انتخاب های خروجی، جایزه جلال را به این نقطه رسانده که امروز از اعتبار خوبی برخوردار است.

 

سامانی با اشاره به اینکه دو هزار و 676 اثر در چهار بخش اصلی در این دوره از جایزه جلال آل احمد به دست ما رسیده است، بیان کرد: در بخش داستان و رمان 1508، در بخش مجموعه داستان کوتاه 401، در بخش مستندنگاری 690 و در نقد ادبی 77 اثر به دست ما رسید. 19 داور در بازه زمانی دو ماهه ما را همراهی کردند تا داوری حرفه ای، عالمانه، بدون حب بغض و اعمال سلیقه انجام دهند. آثار هر بخش در سه مرحله داوری شد.

 

دبیر علمی پانزدهمین دوره جلال آل احمد تصریح کرد: در هر بخش 15 نامزد داریم که امروز اعلام می شود. در این دوره سه بخش جنبی در نظر گرفتیم، یک بخش مربوط به آثار مستندنگاری با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی است که بازه سه ساله را برای این آثار در نظر گرفتیم. در این بخش 639 اثر داشتیم.

 

سامانی با بیان اینکه در بخش جنبی دوم با نام مدافعان سلامت 420 اثر به دست ما رسید، عنوان کرد: در این بخش نیز بازه سه ساله برای آثار در نظر گرفتیم. سومین بخش جنبی جایزه جلال ویرایش کتاب است که امسال دومین دوره آن است. در این دوره شاهد رشد 74 درصدی در کل آثار بودیم. آثار رشد دو تا دو و نیم برابری داشتند و به لحاظ کیفی هم باید منتظر شنیدن بیانیه هیئت داوران در مراسم اختتامیه باشیم.

کد خبر 1245417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha