جهاد تبیین که مقام معظم رهبری فرمودند در باب هنر قصه گویی می تواند اثرگذار باشد

مروج با بیان اینکه بسیاری از پیام های آموزشی، تربیتی و فرهنگی را می توان از طریق قصه گویی منتقل کرد، گفت: متاسفانه بسیاری از قصه های ما که به نوعی سرمایه هستند، مکتوب نشده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست رسانه ای بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی امروز سه شنبه 20 دی با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمود مروج معاون فرهنگی کانون در سالن کنفرانس مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورشی کودکان و نوجوانان برگزار شد.

 

محمود مروج در این نشست گفت: از همکاران، دست اندرکاران، قصه گویان و قصه پژوهان برای تلاش در جهت برگزاری جشنواره قصه گویی کانون تشکر می کنم. همچنین از آقای دکتر علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکر ویژه دارم که علی رغم محدودیت ها حمایت ویژه ای از جشنواره قصه گویی کردند و در این راستا جلساتی را نیز در مرکز و استان ها برگزار کرد.

 

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه در خصوص چیستی و چرایی قصه گویی به سه نکته کلیدی اشاره دارم، اظهار داشت: اول اینکه قصه یک سرمایه عظیمی است که تمام جوامع دارند. خوشبختانه ایران ما پر از قصه است و قصه به نوعی سرمایه محسوب می شود. دوم اینکه ما قصه گویان خوبی در کشور داریم؛ قصه گویی یک هنر ناب است. سوم اینکه ما مخاطبان قصه را نیز داریم که شامل کودکان، نوجوانان و بزرگسالان هستند

 

وی ادامه داد: این سه نکته کلیدی ایجاب می کند که به قصه توجه کنیم. جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از راه های توجه و ترویج قصه گویی است. از این سرمایه عظیمی که داریم باید استفاده کنیم. مقام معظم رهبری در دیداری فرمودند قصه مقوله مهمی است منتهی قصه های خوب. سعی کنید در قصه گویی در این کار هنری اولین چیزی که در کودک ایجاد می کنید، ایمان باشد؛ هیچ چیزی معادل ایمان نیست.

 

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: بسیاری از پیام های آموزشی، تربیتی و فرهنگی را می توان از طریق قصه گویی به مخاطبان رساند. قصه پیام رسانی غیر مستقیم است، به همین جهت می تواند اثرگذاری و ماندگاری بیشتری داشته باشد. جهاد تبیین که مقام معظم رهبری می فرمایند در باب هنر قصه گویی می تواند اثرگذار باشد. فرهنگ ایران اسلامی را باید با قصه های خوب به مخاطبان برسانیم، ضمن اینکه در عرصه بین المللی هم به وسیله قصه گویی می توانیم حرف هایی برای گفتن داشته باشیم. 

 

مروج با بیان اینکه خیلی از قصه های ما مکتوب نشده است، عنوان کرد: این سرمایه های عظیم را باید حفظ و نگهداری کنیم. خوشبختانه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به همت دوستان و همکاران در بخش پژوهشی شش هزار قصه را جمع آوری کردیم و در حال حفظ و حراست از این سرمایه هستیم. هویت ملی ما از طریق قصه معنا و مصداق پیدا می کند. خودشناسی در قصه گویی به وجود می آید. در واقع وقتی با قصه همراه می شویم به نوعی به خود می پردازیم و می توانیم خود را بشناسیم. قصه به نوعی تمرین مواجهه با رویدادها و مسایل مختلف است و این امر به خوبی در قصه گویی صورت می گیرد.

 

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه جریان جشنواره قصه گویی امسال کانون از اول تابستان شروع شد، افزود: شروع این جریان با جشن های قصه گویی در مراکز فرهنگی هنری در سراسر کشور بود. ما جشنواره های استانی داشتیم، پس از آن جشنواره های منطقه ای برگزار کردیم و اکنون در آستانه برگزاری جشن ملی و بین المللی این جشنواره هستیم.

 

 

 

 

 

کد خبر 1245861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha