می خواهیم با برگزاری بزرگداشت  حکیم نظامی  اهمیت این شاعر پارسی را در خارج از ایران یادآور شویم

رییس ستادبزرگداشت حکیم نظامی با اشاره به برنامه های گرامیداشت این شاعرپارسی گفت: با اجرای برنامه های بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی این موضوع درمیان اقشارجامعه توانسته جای خود را بازکند اما لازم است در حوزه بین المللی این موضوع رابیشترمطرح کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست ستاد بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی گوی قرن ششم پیش از ظهر امروز 20 دی در سالن اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

 

در این نشست «محمود شالویی،» رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و رییس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی گوی با اشاره به صدمین سال تاسیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: در آستانه یکصدمین سال تاسیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی هستیم، یعنی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به سال 1301 تاسیس شد و الان صدمین سال آن هست و برنامه هایی به مناسبت صدمین سال تشکیل این انجمن اجرا می شود.

 

وی افزود: از زمان تاسیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کارهای بزرگی در این انجمن صورت گرفته مثل ساخت مقبره های فردوسی، حافظ، سعدی و بسیاری از مفاخرهای فرهنگی که موجود هستند، در دوره جدید با پیگیری های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و موافقت های حاصله ادامه ساخت و سازها به خود انجمن مفاخر واگذار شده و جزو برنامه هایی است که در دستور کار است، در کنار بزرگداشت مفاخر و اندیشمندان و انتشار کتاب های آنها موضوع حکیم نظامی یکی از موضوعات مهم در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی است که از هر حیث دارای اهمیت است.

 

شالویی با اشاره به اهمیت حکیم نظامی در ادبیات و فرهنگ ایران اظهار کرد: این حکیم گرامی با آثار و اشعاری به زبان فارسی حافظ مفاهیم ادبی و فرهنگی و هنری  است و آثارش حائز نکات اخلاقی فراوانی است.

 

رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تصریح کرد: در سال های گذشته تلاش هایی صورت گرفت که اصالت و هویت ایرانی و زبان فارسی حکیم نظامی که تحت تاثیر مباحث حاشیه ای کمرنگ شده بود مورد توجه قرار گیرد. چندی پیش دیداری با مسئولان وزارت خارجه داشتیم که  در این دیدار بر اهمیت بیشتر و بیشتر حکیم نظامی تاکید شد و از سوی وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات این موضوع  اعلام شد و از وزارت ارشاد خواسته که به حکیم نظامی بپردازند که آیا همچنان این موضوع اهمیت دارد و گفتند اهمیت موضوع  امسال چند برابر شده است.

 

رییس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی با اشاره به برنامه های گرامیداشت حکیم نظامی در سال گذشته خاطرنشان کرد: با اجرای برنامه های بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی  الان این موضوع در میان اقشار جامعه توانسته جای خود را باز کند اما لازم است که در حوزه خارجی و بین المللی که این موضوع را بیشتر مطرح کنیم چرا که اهمیت فراوان دارد.

 

شالویی افزود: یکی از برنامه های سال گذشته ستاد بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی بررسی نسخه های حکیم نظامی بود که آستان قدس رضوی و کتابخانه ملک و مدرسه عالی شهید مطهری در این باره  همکاری خوب داشتند و قدیمی ترین نسخه ها آن به نمایش گذاشته شد و برنامه هایی  متنوعی برای آن به  اجرا گذاشته شد.امسال خوشبختانه با هماهنگی با کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی نسخه هایی از این حکیم نمایش داده می شود و  قرار است بخش خارجی بزرگداشت را  پررنگ تر می کنیم تا درباره اصالت آثار حکیم و به خصوص فارسی بودن آن تاکید کنیم.

 

وی با اشاره به برنامه های برنامه های هنری ستاد بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی گفت: در حوزه های نمایش، هنر های تجسمی، موسیقی و فیلم  برنامه های زیادی اجرا خواهد شد و سخنرانی ها و نشست های تحقیقاتی در انجمن و در برخی استان ها برگزار می شود.

 

رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به برنامه های سینمایی ستاد بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی اظهار کرد: مروری بر آثار سینمایی و تصویری که برای حکیم نظامی ساخته شده که این آثار سال های گذشته با همکاری رییس سازمان سینمایی  تهیه شده است، وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات در سینماهای خارج از کشور این آثار را به نمایش در می آورد.

 

محمود شالویی افزود: در انتشار آثار حکیم نظامی معاونت فرهنگی و فرهنگستان هنر همکاری هایی داشتند.  امسال ستاد بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی با وزارت آموزش و پرورش برنامه های مشترکی خواهند داشت. امسال یک موضوع جدیدی برای گرامیداشت نظامی در مدارس شبانه روزی اجرا می کنیم.

 

وی  تصریح کرد :  بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی  از 14 تا 21 اسفند ماه برگزار می شود.

کد خبر 1245912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha