مسجد جامع «قیروان» تونس، در لیست میراث جهانی یونسکو+عکس

​مسجد جامع قیروان، یکی از قدیمی ترین مساجد جهان اسلام در تونس است که ساخت آن الگویی برای ساخت دیگر مساجد در مغرب عربی شد و یکی از اماکنی است که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجد جامع قیروان که به نام «عقبه بن نافع» نیز شناخته می شود، در ۱۵۶ کیلومتری پایتخت تونس قرار دارد. این مسجد، دارای یک میراث فرهنگی تاریخی است و در یک دوره مهم تاریخی در تونس و شمال آفریقا بنا شده است.

 

این مسجد تاریخی توسط عقبه بن نافع در اواخر قرن هشتم میلادی و در سال 50 هجری قمری تأسیس شده است. مسجد عقبه بن نافع اولین مسجدی است که مسلمانان در شمال آفریقا ساخته اند، به همین دلیل برخی از مورخان آن را پدر مساجد می نامند. از سال 1981 این مسجد در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

 

مسجد جامع قیروان یکی از تأثیرگذارترین و بزرگ ‌ترین اماکن اسلامی در شمال آفریقا است. این مسجد دارای گلدسته بزرگ مربعی شکل است و حیاط آن نیز با سنگ مرمر پوشیده شده است.

 

 

این مسجد در ابتدا کوچک بود، سقف‌ هایش مستقیماً بر ستون‌ ها تکیه داشت و بعد چندین بار بازسازی، توسعه یافت و مورد توجه شاهزادگان، خلفا و علما در مراحل مختلف تاریخ اسلام قرار گرفت و به یک نقطه عطف تاریخی برجسته و مهم تبدیل شد.

 

از ویژگی های این مسجد که بسیار به چشم می آید، منبر زیبای آن است که از چوب ساج ساخته شده است. منبر مسجد جامع قیروان از قدیمی ترین منابر جهان اسلام است و هنوز در محل اصلی خود قرار دارد.

 

دیوارهای این مسجد ضخیم و بلند بوده که نمایانگر چهره درخشان معماری قیروانی است و یکی از برجسته ترین شاخه های معماری مراکشی و اندلسی در طول تاریخ بوده است.

 

 

این مسجد دارای شش گنبد است که شامل گنبد محراب می شود و  از قدیمی ترین گنبدهایی است که در مغرب عربی ساخته شده است. گنبد «باب البهو» که در ورودی در وسط مسجد بنا شده است که یکی از زیباترین گنبدهای این مسجد است.

 

دو گنبد دیگر آن بر بالای نمازخانه در سمت شرق و غرب مسجد بنا شده است. گنبدی که بر بالای سمت غربی ساختمان مسجد بنا شده است و گنبدی دیگر بر روی گلدسته قرار دارد.

کد خبر 1246065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha