حضرت زهرا (س) ، برترین و والاترین مقام بانوی جهان در تمام قرون و اعصار را دارد

حجت الاسلام آرمند، گفت: حضرت زهرا (س) در نزد مسلمانان ، برترین و والاترین مقام بانوی جهان در تمام قرون و اعصار را دارد و حضرت زهرا (س)به طور كامل درس محبت را اجرا می‌كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه،صفورادانایی فرد:

 

حضرت زهرا (س) در نزد مسلمانان ، برترین و والاترین مقام بانوی جهان در تمام قرون و اعصار را دارد، به طوریکه پیامبراکرم(ص)، حضرت زهرا را اولین و آخرین سرور زنان در تمام دنیا معرفی کرده است.

 

همچنین، نام مبارک او، فاطمه (ع) و القابی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه برای ایشان ذکر شده است.

 

فاطمه، در لغت به معنی بریده شده و جدا شده است. بر اساس احادیث نبوی، علت این نامگذاری بدین جهت است که پیروان حضرت فاطمه (ع) به سبب او از آتش دوزخ بریده، جدا شده و برکنارند..

 

کنیه های حضرت زهرا (س) نیز  ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه، ام ابیها  است که ام ابیها به معنای مادر پدر است. پیامبر اکرم (ص) دخترش را با این وصف می ستود؛حضرت زهرا (س) پس از وفات خدیجه (س) غمخوار پدر و مایه آرامش ایشان بود.

 

حضرت فاطمه(س) جایگاه بسیاری رفیعی در اسلام دارد و به ویژگی های متعددی ممتاز است. ۱۲ امام بزرگوار شیعه (ع) از نسل حضرت زهرا (س) هستند و سوره و آیاتی از قرآن کریم مانند سوره کوثر، سوره انسان، آیه تطهیر و آیه مودت در حق آن حضرت (س) و همسر و فرزندانش نازل شده است.

 

 

در راستای شناخت حضرت زهرا(س)  حجت الاسلام حامد آرمند روحانی مستقر در مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع)  شهرستان سرپل ذهاب  به گفت و گو نشستیم که می توانید شرح آن را در ذیل بخوانید.

 

 

شخصیت حضرت زهرا (س) دارای چه ابعادی است؟
 

اگر به ابعاد وجودی حضرت زهرا سلام الله علیها  نگاه کنیم اولین بُعدی که ما را متوجه خود می‌كند بُعد شخصیتی آن حضرت است.

 

اهداف انسان ها هر چه بالاتر و عالی‌تر باشد شخصیت انسان هم عالی‌تر می‌شود. اگر هدف انسان دنیا باشد با تمام شدن دنیا هدف هم به پایان می‌رسد. اما اگر هدف خدا باشد هیچگاه از بین نخواهد رفت. «كُلُّ شَيْ‌ءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ»

 

فاطمه زهرا (س)خود، واسطه فیض الهی بود. اگر قلب با خدا پیوند بخورد و مؤمن در هر كاری اول رجوع به قانون اساسی الهی یعنی قرآنكند، و از خدا كمك بطلبد و زندگی‌اش را با این قانون اساسی الهی یعنی قرآن منطبق كند نتیجه این می‌شود كه «یا فاطمةُ إنّ اللهَ یَغضِبُ لِغَضَبِکِ و یَرضى لِرضاکِ»؛ یك دخترهجده ساله چنان رشد و كمال  پیدا می‌كند كه غضب او غضب الهی و رضایت او رضایت خدا است.

 

شخصیت و سیره حضرت فاطمه (س) از چه جنبه هایی قابل بررسی است؟

 

زهرای اطهر (س) دختر پیامبر (ص)، همسر علی و مادر ائمه (ع)است و اینها همه از افتخارات ایشان است. در حدیث شریف كساء وقتی خداوند اصحاب كساء را معرفی می‌نماید اول نام فاطمه را ذكر می‌كند "هُم فاطمَةُ و ابوها و بَعْلُها و بَنُوها" در حدیث دیگری آمده است:

 

"یا احمد لَولاك  لَما خَلَقتُ الاَفْلاكَ و لَولا علیٌ لَما خَلَقْتُكَ و لَولا فاطمةُ لَما خَلَقتُكُما"؛ «ای احمد اگر تو نبودی آسمان و زمین را نمی‌آفریدم و اگر علی نبود تو را نمی‌آفریدم و اگر فاطمه نبود تو و علی را  نمی‌آفریدم.» بهانه آفرینش فاطمه سلام الله علیها است.

 

عبادت فاطمه (س)پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در ضمن بيان ستمى كه بر اهل بيت عليهم السلام خواهد رفت ـ فرمود : امّا دخترم فاطمه، او بانوى زنان جهان است؛ هرگاه در محراب خود در برابر پروردگارش ، جلّ جلاله ، بايستد ، نورش براى فرشتگان آسمان مى درخشد، همچنان كه نور ستارگان براى زمينيان مى درخشد و خداوند عزّ و جلّ به فرشتگانش مى فرمايد : اى فرشتگان من! به كنيز من فاطمه بنگريد ، بانوى كنيزان من در برابر من ايستاده است و گوشت تنش از بيم من مى لرزد . او با دل خويش به عبادت من روى آورده است ، شما را گواه مى گيرم كه شيعيان او را از آتش ايمن كردم .

 همسرداری و خانه داری: زهرا سلام الله علیها از مسئولیت سنگین و حساس زن مطلع بود و خود را برای نیرو بخشیدن به همسرش آماده كرده بود وقتی كه علی علیه السلام به خانه می‌آمد چون پروانه‌ای به گرد او می‌گشت، دلجویی می‌كرد و دلداری می‌داد، از حوادث و مشكلات او می‌پرسید و تسلی بخش او بود. لذا می‌بینید علی علیه السلام می‌فرماید هر وقت زیاد كسل می‌شدم و اندهگین و غمناك می‌گردیدم به خانه می‌آمدم و به چهره فاطمه نگاه می‌كردم غم‌ها از دل من خارج می‌شد. حضرت زهرا سلام الله علیها با این روش به استقبال همسر می‌شتافت كه: لباس‌های خون آلودش را تطهیر كرده و زخم‌هایش را پانسمان می‌نمود بعد دلجویی می‌كرد و از وضعیت جنگ می‌پرسید فداكاری و شجاعت آن حضرت را می‌ستود و برای جنگ تشویق می‌كرد. او می‌دانست كه اگرعلی از خانه و خانواده اطمینان خاطر نداشته باشد نمی‌تواند آنچنان كه شایسته است در جنگ جانفشانی كند.

 

ساده زیستی: زهرا سلام الله علیها دختر اولین شخص عالم اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد صلی الله علیه و آله بود و مادرش ثروتمندترین مردم حجاز، با این حال می‌بینیم در شب زفاف لباس عروسی‌اش را به سائل می‌دهد و با تنها پیراهن كهنه‌ای كه دارد به خانه شوهرمی‌رود.

 

فرزندداری و تربیت كودك: فاطمه سلام الله علیها در خانه كوچك خویش یك دانشگاه برای تربیت كودكانش تأسیس نمود در این دانشگاه كه به امر حق و نظارت پیامبر اكرم تأسیس شده بود از مدیریت علی نیز بهره وافی و كافی می‌برد. اصول تربیتی و برنامه این كلاس مستقیماً از طرف خداوند تبارك و تعالی داده می‌شد. لذا بهترین برنامه تربیتی در آن اجرا شد و برجسته‌ترین افراد را تربیت نمودند شاگردان این مدرسه آنچه می‌آموختند در عمل پیاده می‌كردند یعنی فهم كاربردی.

 

چهار دانشجو در این كلاس تربیت شدند كه تا دنیا برقرار است مردم از دانش آنها بهره‌مند می‌شوند. درس اولی كه در این كلاس به بچه‌ها آموختند درس محبت بود پیامبر صلی الله علیه و آله عملا محبت را یاد می‌دادند و حضرت زهرا سلام الله علیها به طور كامل این درس را اجرا می‌كرد.

 

چه دلایلی وجود دارد که سوره کوثر با محوریت حضرت فاطمه زهرا(س) نازل شده است؟

 


«کوثر» یک معنى جامع و وسیع دارد، و آن، «خیر کثیر و فراوان» است و مصادیق آن زیاد مى باشد ولى بسیارى از بزرگان علماى شیعه، یکى از روشن ترین مصداق هاى آن را وجود مبارک «فاطمه زهراء»(علیها السلام) دانسته اند؛ چرا که شأن نزول آیه مى گوید: آنها پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) را متهم مى کردند که بلا عقب است، قرآن ضمن نفى سخن آنها مى گوید: «ما به تو کوثر دادیم». (1)

از این تعبیر، استنباط مى شود: این «خیر کثیر» همان فاطمه زهراء(علیها السلام) است؛ زیرا نسل و ذریه پیامبر(صلى الله علیه وآله) به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت، نسلى که نه تنها فرزندان جسمانى پیغمبر بودند، بلکه آئین او و تمام ارزش هاى اسلام را حفظ کردند و به آیندگان ابلاغ نمودند، نه تنها امامان معصوم اهل بیت(علیهم السلام) که آنها حساب مخصوص به خود دارند، بلکه هزاران، هزار از فرزندان فاطمه(علیها السلام) در سراسر جهان پخش شدند، که در میان آنها علماى بزرگ، نویسندگان، فقهاء، محدثان و مفسران والا مقام و فرماندهان عظیم بودند، که با ایثار و فداکارى در حفظ آئین اسلام کوشیدند.

در اینجا به بحث جالبى از «فخر رازى» برخورد مى کنیم، که در ضمن تفسیرهاى مختلف «کوثر» مى گوید: «قول سوم این است که: این سوره به عنوان ردّ بر کسانى نازل شده که عدم وجود اولاد را بر پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) خرده مى گرفتند، بنابراین معنى سوره این است که خداوند به او نسلى مى دهد که در طول زمان باقى مى ماند، ببین چه اندازه از اهل بیت را شهید کردند در عین حال جهان مملو از آنها است، این در حالى است که از «بنى امیه» (که دشمنان اسلام بودند) شخص قابل ذکرى در دنیا باقى نمانده، سپس بنگر و ببین چقدر از علماى بزرگ در میان آنها است، مانند: باقر، صادق، رضا و نفس زکیه»

 

خداوند در قرآن کریم درخصوص جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) چه آیاتی را مطرح کرده است؟



محدّثان يادآور مى شوند، هنگامى كه آيه مباركه «فِى بُيُوت أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ»(1) بر پيامبر نازل شد، پيامبر اين آيه را در مسجد تلاوت كرد، در اين هنگام شخصى برخاست و گفت: اى رسول گرامى! مقصود از اين بيوت با اين اهميّت كدام است؟ پيامبر فرمود: خانه هاى پيامبران! ابوبكر برخاست، درحالى كه به خانه على و فاطمه(عليهما السلام) اشاره مى كرد، گفت: آيا اين خانه از همان خانه ها است؟ پيامبر(صلى الله عليه وآله) در پاسخ فرمود: بلى از برجسته ترين آنها است. پيامبر گرامى(صلى الله عليه وآله) مدت نه ماه به در خانه دخترش مى آمد، بر او و همسر عزيزش سلام مى كرد و اين آيه را مى خواند: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً».

 

آری خانه اى كه مركز نور الهى است و خدا به ترفيع آن امر فرموده از احترام بسيار بالايى برخوردار است؛ و این کاملا واضح است خانه اى كه اصحاب كسا را در بر مى گيرد و خدا از آن با جلالت و عظمت ياد مى كند، بايد مورد احترام قاطبه مسلمانان باشد.

 

کد خبر 1246641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha