یخ‌آب زمستانه، راهی برای مبارزه با آفات و بیماری درختان باغ

یخ‌آب زمستانه جزء یکی از کارهای لازم و ضروری در باغات است؛ استفاده از یخ آب زمستانه باعث از بین بردن آفات موجود در خاک اطراف ریشه، اصلاح بافت خاک، افزایش ریشه زائی، افزایش تخلخل خاک و کاهش جمعیت علف هرز در محدوده سایه انداز درخت می‌شود.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛

یخ آب زمستانه جزء یکی از کارهای لازم و ضروری در باغات است که کارشناسان بر انجام آن کشاورزان را توصیه می کنند که این کار را انجام دهند. استفاده از یخ آب زمستانه باعث از بین بردن آفات موجود در خاک اطراف ریشه، اصلاح بافت خاک، افزایش ریشه زائی، افزایش تخلخل خاک و کاهش جمعیت علف هرز در محدوده سایه انداز درخت و مواردی از این دست خواهد شد.

 

 

برای استفاده از یخ آب، زیر ساخت خاصی لازم نیست، فقط همینکه بتوانیم در این فصل آبیاری انجام بدهیم کافی است و رعایت این نکته مهمی که وجود دارد این است که در حین آبیاری، آب مستقیما با تنه برخوردی نداشته باشد.

 

اهمیت یخ‌آب زمستانه

گیاهان اگرچه در طول فصل زمستان به خواب می روند اما نمی توانند از سرما و یخبندان در امان بمانند. تنش ناشی از سرما در طول فصل زمستان شاید در ظاهر درختان علائمی را نشان ندهد اما ریشه آنها آسیب می بیند و در فصل بهار برای درخت دردسر ساز می شود. تجربه استرس خشکی و کم آبی توسط گیاه به سیستم ریشه آسیب زیادی زده و گیاه را در طول فصل رشد ضعیف می کند.

 

 

آفات و بیماری های خاکزاد یا خاکزی به قسمت ریشه درخت خسارت وارد می کند. آفات در درون خاک یا کاه و کلش زمین زمستان گذرانی می کنند و تا شروع فصل بهار در آنجا زندگی می کنند. با شروع فصل رشد این آفات به سمت اندام های هوایی گیاه رفته و باعث ایجاد خسارت می شوند.

 

 

کارشناسان به مراقبت باغ ها در تمامی فصل ها تاکید دارند که اینک در فصل زمستان نیز از اهمیت برخوردار است که باید با چند اقدام تلاش کنیم تا در بهار درخت سرحال تر و سالم تری داشته باشیم.

 

 

در سال هایی که زمستان ملایمی وجود دارد آفات و بیماری ها نیز بیشتر بروز پیدا می کنند و در فصل بهار و تابستان با افزایش جمعیت آفات مواجه خواهیم شد اما در فصل هایی که یخبندان وجود دارد به طور طبیعی آفات و بیماری ها از بین می رود اما کارشناسان بخش باغی توصیه می کنند که کشاورزان یخ آب را به طور مصنوعی نیز ایجاد کنند تا تمام کف باغ یخ آب ایجاد شود و باید این یخ آب از ضخامت لازم نیز برخوردار باشد.

 

 

در حال حاضر باید از نعمتی که خداوند داده است به طور شایسته استفاده کنیم چرا که در فصل بهار و تابستان مبارزه کمتری را خواهیم داشت که علاوه بر کاهش هزینه ها باعث تولیدات محصولات سالم نیز خواهد شد.

 

مزایای یخ‌آب

آبیاری درختان در طول فصل زمستان و بودن رطوبت در خاک به عنوان یک عایق عمل می کند و محیط اطراف ریشه را گرمتر نگه می دارد. بنابراین اگر رطوبت در دسترس گیاه به اندازه کافی باشد کمتر در معرض آسیب ناشی از تنش سرما قرار خواهد گرفت.

 

 

با نفوذ آب به خاک سطحی و یخ زدن آب، حجم آن نیز افزایش یافته و پس از سپری شدن زمستان و با گرم شدن هوا و آب شدن یخ ها، خاک حجم خود را حفظ می‌ کند. لایه اسفنجی به جا مانده از خاک در سطح زمین از خروج آب از طریق لوله های مویین جلوگیری نموده و در نتیجه زمین آب کمتری از دست خواهد داد. در این شرایط خاک پوک شده و برای توسعه ریشه و نفوذپذیری آب و هوا مناسب می باشد.

 

از بین رفتن آفات 

آفات و حشرات که در فصل رشد به گیاهان آسیب می رسانند، در زمستان در عمق خاک زمستان گذرانی می کنند تا در بهار بیرون آمده و از گیاه تغذیه کنند. آبیاری و استفاده از یخ آب زمستانه، باعث کاهش میزان هوای داخل خاک می شود و در نتیجه حشرات و لارو ها بر اثر کمبود هوا از بین می روند.

 

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر ایجاد یخ آب در باغات این استان تاکید کرد و گفت: از کشاورزان می خواهیم که از فرصت استفاده کنند و با آبیاری در باغات یخ آب ایجاد کنند که باید ضخامت نیز مد نظر آنان باشد.

 

 

محمد عفتی افزود: باغداران توجه داشته باشند که آبیاری زمستانی را برای این منظور به صورت غرقابی انجام دهند تا در سرمای طول شب و یخبندان ناشی از آن جمعیت آفات و بیماریها کاهش یابد و در نتیجه موجب کاهش استفاده از سموم کشاورزی در باغات و در نهایت تولید محصول سالم‌تر و با کیفیت‌تر شود.

 

 

وی تصریح کرد: یخ آب زمستانه یکی از روش‌های فیزیکی برای کنترل آفات و بیماری‌هاست. بسیاری از آفات برای زمستان گذرانی به خاک و یا پوشش‌های گیاهی سطح خاک پناه می‌برند و در این زمان می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف فیزیکی و زراعی با آنها مبارزه کرد و یخ آب زمستانه یکی از روشهای بسیار موثر و کم هزینه برای کنترل این آفات است.

 

 

 

کد خبر 1246665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha