اتخاذ تدابیر لازم برای اصلاح وضعیت مسجد «کتیبه»

نمایندگان پارلمان مراکش از وزیر اوقاف و امور دینی این کشور خواستند تا برای مسجد کتیبه که مورد سهل انگاری قرار گرفته است، کاری بکند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از 360، عبدالواحد الشافقی، نماینده پارلمان مراکش خواستار اتخاذ تدابیری برای اصلاح وضعیت «سهل انگاری» در مسجد کتیبه در مراکش شدند.

 

نماینده پارلمان مراکش در سوالی کتبی خطاب به احمد التوفیق، وزیر اوقاف و امور دینی این کشور گفت: مسجد کتیبه، یک بنای تاریخی و یک شاهکار معماری و میراثی منحصربفرد و استثنایی به شمار می‌ رود و همچنین از آثار تمدنی، مذهبی و فرهنگی برای مردم جهان محسوب می ‌شود.

 

عبدالواحد الشافقی افزود: وضعیت کنونی مسجد کتیبه از داخل نشان دهنده این بعد تمدنی اسلامی نیست، زیرا از نظر زیبایی و نظافت در مورد آن سهل انگاری صورت گرفته است و دیوارهای آن از داخل سوراخ شده است و فرش های آن نامناسب است.

 

این نماینده پارلمان درباره اقداماتی که وزارت اوقاف و امور اسلامی برای بازگرداندن درخشش و ظرافت مسجد کتیبه باید انجام دهد، پرسید.

 

احمد التوفیق، وزیر اوقاف و امور اسلامی نیز با اشاره به پیشرفت مستمر پروژه های تعمیر و مرمت مساجد تاریخی در مراکش، خاطرنشان کرد که این پروژه ها در بیست سال گذشته مبلغی حدود 653 میلیون درهم هزینه داشته است.

 

التوفیق در جلسه سوالات شفاهی مجلس نمایندگان نیز از حضور 976 مسجد تاریخی در شهرهای مختلف و صحراهای مراکش خبر داد و افزود که تاکنون 189 مسجد مهم مرمت شده است. التوفیق برای پاسخ به سوالات به پارلمان احضار شده بود.

 

مسجد کتیبه وسط شهر مراکش در نزدیکی میدان مسجد الفنا واقع شده ‌است، علت اینکه این مسجد کتبیه خوانده شده این است که عرب‌ها معتقدند که اسم این مسجد از کلمه کتبیین گرفته شده که عبارت است از اسم یک بازار فروش کتاب در قدیم که معتقدند این بازار نزدیک یا در کنار مسجد بوده ‌است.

کد خبر 1246767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha