تاکید علما و مراجع بر حل مشکلات اقتصادی مردم

علما و مراجع امروز در دیدار با وزیر کشور بر حل مشکلات اقتصادی مردم و تبیین اقدامات دولت تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم،  وزیر کشور امروز (پنجشنبه ۲۹دی ماه) با سفر به قم با برخی از علما و مراجع دیدار و گفتگو کرد. در این دیدارها بر حل مشکلات اقتصادی مردم و تبیین اقدامات دولت تاکید شد.

 

مردم باید نتیجه  اقدامات مسئولین در حل مشکلات اقتصادی را در سفره خود ببینند

 

آیت الله نوری همدانی  در این دیدار با اشاره به اهمیت حفظ نظام اسلامی و خدمت رسانی به مردم تاکید کرد: بنده همانطور که امام فرمودند حفظ نظام را واجب می‌دانم و عامل اصلی حفظ نظام همین مردم هستند.

 

این مرجع تقلید افزود: امام خمینی (ره) همواره عنایت ویژه‌ای به مردم داشت و از کلمات ایشان است که برای حفظ نظام باید به مردم خدمت کرد و از عواملی که این نظام را بوجود آوردند حراست کرد.

 

وی ادامه داد: همانطور که امام راحل فرمودند: تا زمانی که ظلم و تبعیض، فقر و جهل در جامعه ما باشد کار ما تمام نشده است و انقلاب به اهداف خود نرسیده است.

 

آیت الله نوری همدانی در ادامه با انتقاد از شیوه برخی از مسئولین پشت میز نشین گفت: با پشت میز نشستن، گره‌ای از کار مردم باز نمی‌شود بلکه باید مسئولان امر در دسترس مردم باشند و از نزدیک با مردم در ارتباط باشند.

 

وی افزود: بنده در اولین دیدار با رییس جمهور محترم  به ایشان گفتم اصل و اساس کار‌ها باید توجه به مردم و حل مشکلات آن‌ها باشد و باید ثمر اقدامات شما در رفاه و گشایش اقتصادی زندگی مردم نمایان و محسوس باشد.

 

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: امروز مردم واقعاً در سختی هستند و باید مشکلات آن‌ها را حل کرد البته مردم خدمات را هم می‌بینند، ولی باید نتیجه داشته باشد مردم باید نتیجه کار‌ها را در سفره خود ببینند.

 

این مرجع تقلید توجه به بیت المال و استفاده از نیرو‌های کارآمد را عامل مهمی در حل مشکلات دانست و افزود: باید کرامت مردم حفظ شود برای رونق تولید و اشتغال زایی و رفع موانع باید تمام ظرفیت‌ها را بکارگرفت باید کاری کرد که مردم دستشان در جیب خودشان باشد و عزت و کرامت آن‌ها حفظ شود.

 

وی خطاب به وزیر کشور گفت: شما در میدان وسیعی قدم گذاشته اید و باید در این راه محکم گام بردارید و ارزش پول ملی تقویت شود.

 

آیت الله نوری همدانی در ادامه با بیان توطئه‌های استکبار و بدخواهان نظام از آغاز پیروزی انقلاب افزود: روزی نیست که استکبار در جهان دست به جنایت نزده باشد. ما باید به شکلی گام برداریم که دشمنان جرأت اقدام و توطئه بر علیه ما را نداشته باشند در کنار این باید موضوعات فرهنگی و ایجاد زمینه‌های رشد و تعالی جامعه و برداشتن فشار اقتصادی از روی دوش مردم و توجه به اصلاح ساختار اقتصادی از اولیت‌های مسئولین باشد.

 

وی افزود: ما مشکلات را درک می‌کنیم و از مشکلات مردم بسیار ناراحت هستیم، اما عده‌ای هم به فکر ناامید کردن مردم از نظام و انقلاب هستند ما نباید مردم را ناامید کنیم مسئولان محترم با تلاش و جدیت و صداقت کار کنند تا مردم امیدوار باشند.

 

مسئولان و مردم باید به آینده روشن امیدوار باشند

 

 آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در این دیدار گفت:رهبر معظم انقلاب در سخنرانی های اخیر خود بر بحث امید آفرینی خیلی تاکید دارند که دلیلش روشن است جامعه ای می تواند سرپا بماند که آینده روشنی برای خود ترسیم کند،‌ جامعه ناامید، تحرک، پویایی و بالندگی را از دست خواهد داد.

 

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که مسئولان و مردم باید به آینده روشن امیدوار باشند، ادامه داد: در کنار امیدواری باید اقداماتی که امیدآفرین است با تلاش، فعالیت و صرف وقت محقق شود.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: جهاد تبیین باید مکملی برای امیدبخشی به آینده باشد و برای تحقق این امر، تقسیم کار بین عالمان دین و دولت صورت گیرد؛ البته بخش قابل توجهی از جهاد تبیین مربوط به دولت در بیان اقدامات انجام شده است.

 

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر این که اطلاع رسانی، نقش کلیدی در تحقق جهاد تبیین دارد، خاطرنشان کرد: دولت و وزارت کشور مجموعه های تاثیرگذار در اطلاع رسانی هستند؛ به گونه ای که نقاط قوت برجسته شود و از تبلیغات سوء و برجسته کردن نقاط ضعف توسط دشمن جلوگیری شود.

 

وی با بیان این که باید اقدامات سال های گذشته برجسته و تبیین شود، بیان کرد: گاهی اوقات به داشته های خود فکر نمی‌کنیم و صرفا نسبت به آینده مطالبه گر هستیم؛ آرمان خواهی خوب است، ولی نباید به معنای نادیده گرفته شدن اقدامات انجام باشد.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به این که جنگ ادراکی دشمن بی تاثیر نیست، افزود: دشمن به گونه ای توقع و انتظار ایجاد می کند که جامعه دچار اشتباه محاسباتی خواهد شد؛ افراد به جای اندیشیدن به مسائل کشور به مسائلی می پردازند که نگران‌کننده است.

 

آیت الله حسینی بوشهری گفت: گاهی اوقات به مسائل اجتماعی و آسیب های اجتماعی در مقایسه با مسائل اقتصادی کم‌تر پرداخته می شود؛ همانطور که دولت و علما باید در اقتصاد دغدغه مند باشند،‌ حفظ ارزش های جامعه و اجتناب از آسیب هایی که انقلاب را نشانه گرفته باید توامان مورد توجه باشد.

 

وی با اشاره به این که بعد از قضایای اخیر، فرهنگ بخشی از جامعه دچار مشکل شده، گفت: البته بخشی با قاطعیت دینی پای کار هستند و تزلزل ناپذیرند و پایبند به ارزش های انقلاب هستند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: منشا آسیب های اجتماعی نیز باید شناسایی و راهکار اندیشیده شود و این نگرانی متدینین جامعه است.

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که از مبدا تا مقصد جز نظارت قوی راه حلی نیست و نباید با متخلف تعارف و مماشات کرد، ادامه داد: نسبت به مسائل اقتصادی مشکلاتی وجود دارد که الزاما مربوط به تحریم دشمن ‌نیست گاهی در داخل احساس خود تحریمی می کنیم ، مسئولان کشور تصمیم خوب‌ می‌گیرند به میانه های کار که می رسند تصمیم دچار مشکل می شود.
 

 

مسئولان کشور باید به گونه ای مدیریت کنند که منویات مقام معظم رهبری در کشور به سامان برسد

 

آیت الله سیدمحمد سعیدی نیز در دیدار وزیر کشور با بیان اینکه قم حرم و آشیانه اهل بیت علیهم السلام است، گفت: این مسأله بار سنگینی بر دوش مردم قم و مسئولان کشور و قم می گذارد و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه در قم یک دختر مجرد از آل الله مدفون است، افزود: هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها از مدینه به قم و آثار و برکاتی که ایشان برای قم داشتند قابل تأمل است و مسئولان فرهنگی کشور می توانند از آن در برنامه ریزی های خود استفاده کنند.

 

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه ایجاد نشاط و شادی در کشور باید برگرفته از آموزه های اهل بیت علیهم السلام باشد، گفت: برخی از افراد برای نشاط آفرینی در کشور از دیگران الگوبرداری می کنند در حالی که اهل بیت علیهم السلام الگوی ما هستند و باید با استفاده از جلوه های متفاوت اهل بیت علیهم السلام امور کشور را پیش ببریم.

 

وی با بیان اینکه نگاه ما باید متمرکز بر بیانات مقام معظم رهبری و بزرگانی دینی باشد، افزود: مسئولان کشور باید به گونه ای مدیریت کنند که منویات مقام معظم رهبری در کشور به سامان برسد و اجرایی شود و اگر این طور باشد وضعیت کشور متفاوت خواهد شد.

 


مردم دچار مشکلات و گرفتاری اقتصادی هستند و انتظار دارند تا گامی جهت حل مشکلات آنان برداشته شود

 

 آیت الله مکارم شیرازی نیز در دیدار وزیر کشور با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و مردم گفت: ما نمی خواهیم مطلبی بگوییم که سبب تضعیف دولت گردد، اما مردم دچار مشکلات و گرفتاری اقتصادی هستند و انتظار دارند تا گامی جهت حل مشکلات آنان برداشته شود.

 

وی با اشاره به حوادث اخیر کشور گفت: باید میان کسانی که نسبت به مسائل و مشکلات اقتصادی اعتراض دارند با کسانی که در پی تخریب و آتش زدن و یا تبلیغ مسائل ضد فرهنگی هستند و یا عوامل خارجی اند، تفاوت قائل شد و با هر کدام رفتار متناسب داشت.

 

وی افزایش نرخ دلار را از عوامل نگرانی و ناراحتی مردم دانست و تأکید کرد: معلوم نیست بازیگر و گرداننده بازار ارز کیست؟ آیا دولت سبب افزایش آن می شود یا عرضه و تقاضا و یا عوامل خارجی و خارج نشینان؟ لذا باید عامل اصلی بازار ارز مشخص شود و جلوی این مسائل گرفته شود.

 

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به افزایش فروش نفت و درآمدهای ارزی حاصله از آن و همچنین تفاوتی که در نرخ ارز اتفاق افتاده، گفت: باید آثار و نتیجه آن در زندگی و سفره مردم آشکار شود، در حالی که چنین چیزی احساس نمی شود.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم بانک ها، قاچاق کالا، عدم تأمین مناسب کالاهای اساسی، مسکن، اشتغال و ازدواج جوانان را از دیگر مشکلات مردم برشمرد و گفت: مشکلات اخلاقی همچون طلاق نیز در حال گسترش است که باید نسبت به آن تدبیری اندیشیده شود.

 

وی به بیشتر شدن فاصله طبقاتی میان قشر کارگر و کارمند با اقشار مرفه جامعه اشاره کرد و گفت: کارگران و کارمندان بیشترین مشکلات را دارند، چرا که حقوق آنها ثابت بوده ولی اجناس مدام گران تر می شوند و آنها نمی توانند هزینه های زندگی خود را با آن مطابقت دهند.

 

برخی می خواهند مردم را ناامید کنند

احمد وحیدی نیز در این دیدارها گفت: دولت سیزدهم دربرابر اقدامات و فعالیتهای ضد اسلامی و ضد ارزشی ایستاده است و به همین دلیل دشمن بصورت جدی بدنبال تخریب دولت و انحراف افکار عمومی نسبت به اقدامات و تلاشهای کارگزاران مردم است.

 

وحیدی افزود: مدیریت برف در آمریکا را دیدیم که ۵۶ کشته داد، اما کار بسیار خوبی در کشور انجام شد که یک نفر جان‌باخته هم نداشتیم و وزارت نفت و استانداری ها نقش موثری ایفا کردند و صنایع هم مدیریت کردند.

 

وی ادامه داد: در این شرایط برخی به جای تقدیر از مدیریت خوب مسئولان و همراهی و نوع دوستی مردم، اقدامات دولت را تخریب می کنند.

 

وزیر کشور با اشاره به این‌ که‌ برخی می خواهند مردم را ناامید کنند که دولت کار نکرده و کار نمی کند، گفت: دولت و همه وزرا شبانه روز کار می‌کنند. مصرف برق در تابستان امسال بخوبی مدیریت شد و در آب و برق کارهای بسیاری در دولت سیزدهم انجام شد که در سابق انجام‌ نشده بود.

 

کد خبر 1247660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha