تعطیلی مدارس راهکار مناسبی برای مقابله با ‌آلودگی هوا نیست

پس از گذشت چند هفته، مسئولان آموزش و پرورش از تعطیلی مدارس به بهانه آلودگی هوا خودداری کردند و بار دیگر دانش آموزان راهی مدارس شدند، خانواده ها معتقد هستند که پیش از این مسئولان باید به این نتیجه می رسیدند.

خبرگزاری شبستان - البرز: دوشنبه سوم بهمن ماه سال ۱۴۰۱ است و بار دیگر هیاهوی آمد و شد دانش آموزان فضای شهر را آهنگین کرده است. جمعیت قابل توجه دانش آموزی استان البرز پس از گذشت چند هفته بار دیگر برای تحصیل علم و دانش راهی مدارس شدند. 

 

این در حالی است که قریب به سه سال به دلیل وجود کرونا، دانش آموزان در محیط مجازی درس آموختند که این مهم از نگاه و منظر خانواده ها موضوعی است موجب نارضایتی خانواده ها را فراهم ساخته است. 

 

به همین منظور خبرنگار خبرگزاری شبستان استان البرز به میان دانش آموزان رفت و از آنان پرسید که به نظر آن ها راهکار پیشگیری از آلودگی هوا چیست؟

 

محمدمهدی از دانش آموزان دبیرستان شهدای انقلاب اسلامی کرج است که در این خصوص می گوید: یکی از کتاب های درسی ما در سال یازدهم محیط زیست است، مطالعه این کتاب نشان می دهد که آلایندگی ها و آلودگی شدید هوا به دلیل سوخت مازوت کارخانه ها، وسائل نقلیه و ... است اما هیچ کجا ننوشته که راهکار مقابله با این میزان آلودگی تعطیلی مکرر مدارس است. 

 

این دانش آموز رشته ریاضی افزود: مسئولان آموزش و پرورش با درک شرایط دانش آموزان همچون ما به این نتیجه باید برسند که راهکارهای دیگری برای مقابله با این آلودگی های آلاینده ها هوا است. 

 

وی ادامه داد: بخش هایی از بیانیه گام دوم انقلاب را بر روی جلد کتاب های درسی ما آورده اند، این بیانیه ها مخاطب اصلی شان جوانان و نوجوانان آینده این مرز و بوم است؛ اگر قرار است ما نوجوانان به عنوان سرمایه های انسانی برای محیط زیست و سلامت آن کاری کنیم نیازمند برنامه ریزی کلان است. 

 

 

دانش آموز دیگری که در کنار محمدمهدی ایستاده است به خبرنگار خبرگزاری شبستان استان البرز می گوید: شورای دانش آموزی، انجمن اسلامی دانش آموزی و بسیج دانش آموزی نسبت به این میزان کم لطفی نسبت به دانش آموزان باید کاری کنند. 

 

طاها ادامه می دهد: اندیشه ورزی مسئولان استانی نسبت به کاهش این میزان آلودگی اهمیت پیدا می کند، آنان می توانند نسبت به راهبردهای اجتماعی و محیط زیستی برای مانع زدایی در برابر این آلودگی فکری کنند.

 

این دانش آموز دبیرستان شهیدستان کرج اظهار کرد: استان البرز مدیریت بحران دارد و همواره این کمیته نسبت به اعلام تعطیلی مدارس اقدام می کند، ولی آیا نسبت به بحران تربیتی میان نسل امروز دانش آموزی نیز تدبیر و فکری دارند؟

 

هوای استان البرز آلوده است، اما رفتن به مدرسه راهکار مقابله با این آلودگی نیست، دانش آموزان معتقد هستند که مسئولان راهکارهای دیگری را برای مقابله با این آلودگی امتحان کنند. 

 

بیش از دانش آموزان، سالمندان از تنگی هوای ناسالم شهر گلایه مند هستند. داده های شکرت کنترل کیفی هوای استان البرز کیفیت هوای امروز استان را در بیشتر مناطق به استثناء طالقان، ناسالم برای تمامی گروه ها می خواند. 

 

غلظت میانگین ذرات معلق نیز بسیار بالا است و موجب نگرانی مادران باردار، خانواده ها و شهروندانی است که مجبور هستند به صورت روزانه در محل کارهای خود حاضر شوند. 

 

به نظر می رسد، وقت آن رسیده است تا یک خردجمعی از نخبگان آشنا به مسئله محیط زیست پای کار آیند و نسبت به بهبود وضعیت کیفی هوای استان البرز تدبیر آگاهانه و خردمندانه داشته باشند.

 

 

کد خبر 1248271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha