صدور ۳۱۰ مجوز صنایع دستی در خراسان شمالی

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۳۱۰ مجوز صنایع‌دستی در بخش‌های پروانه تولید انفرادی، کارت شناسایی و پروانه تولید کارگاهی صادر و تمدید شده است.

پروانه کلاته در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی با بیان به اینکه نزدیک به ۱۸ هزار هنرمند و صنعتگر صنایع‌دستی در استان شناسایی‌شده که همگی دارای مجوز صنایع‌دستی هستند، اظهارکرد: بیشتر این صنعتگران در رشته‌های دست بافته‌های داری، نساجی سنتی، صنایع چرمی، صنایع چوب، رودوزی سنتی و غیره فعالیت دارند.

 

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: هنرمندان با دریافت این مجوزها از تسهیلاتی همچون وام مشاغل خانگی و بیمه شاغلان صنایع‌دستی و مزایایی همچون شرکت در نمایشگاه‌های منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی بهره‌مند می‌شوند. 

 

کلاته بیان کرد: در ۹ ماهه سال جاری، ۷۵ مورد بازدید در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی کارگاه‌های صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف در سطح استان صورت‌ گرفته است.

 

 وی افزود: همچنین در این مدت،۷۵۰ مورد بازرسی در حوزه کارگاه‌های صنایع‌دستی استان انجام شده است.

 

وی اضافه کرد: از سال ۹۱ تاکنون با تولیدات خلاقانه هنرمندان و صنعتگران خراسان شمالی، ۶۱ اثر صنایع دستی استان نشان ملی مرغوبیت و پنج اثر که اکثرا دست بافته های سنتی هستند، مهر اصالت یونسکو دریافت کردند.

 

از آغاز تاسیس خراسان شمالی تاکنون ۲۱ هزار و ۱۳۸ نفر آموزش های تخصصی و علمی صنایع دستی را دریافت کرده اند و مجموع مجوزهای صادر شده در بخش مشاغل خانگی نیز دو هزار و ۱۷۶ مجوز برآورد شده است.

 

سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع گلیم‌سفره ‌کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که با توجه به تجمع بافندگان آن در شهرستان بجنورد، این منطقه به عنوان شهر ملی گلیم‌سفره‌کردی ثبت شده است.

 

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمالشرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارد.

کد خبر 1248346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha