حکومت پهلوی با از بین بردن وقف به دنبال کمرنگ کردن ارزش های دینی بود/ وقف به دنبال سامان دادن معیشت مردم است

حجت الاسلام مجیدی گفت: در دوران پهلوی حاکمان بر جان و مال مردم که سر در آخور بهاییت و بابیت داشتند به این نتیجه رسیدند اگر می خواهید دین، مولفه ها و ارزش های دینی از بین رود باید وقف را از بین برد تا شاید تنور ارزش های دینی در جامعه کمرنگ شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی در نشست تبیین مراحل تبدیل به احسن شهر خاکعلی بخش بشاریات شهرستان آبیک که در مسجد چهارده معصوم این شهر برگزار شد، بیان کرد: ان شاالله در جلسه امروز اتفاق نیکی برای مردم خاکعلی رقم بخورد و شادمانی و خوشحالی مردم ما در ذیل سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی خاری در چشم دشمنان این ملت و نظام باشد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ادامه داد: وقف به عنوان مولفه پیش برنده حاکمیت دین بر روی زمین از ابتدای خلقت تا به امروز شکل گرفته و امروز دارای نهاد و ساختار قدرتمند در جامعه است.

 

وی عنوان کرد: مقوله وقف مختص به دین اسلام نیست و در همه ادیان الهی، آن مقوله پیش برنده ارزش ها و معارف الهی بر روی زمین مقوله وقف است، وقفی که برگرفته از ایثار مردمانی است که در طول تاریخ از آنچه هستی شان بوده برای بسط و ارتقا عدالت گذشتند.

 

حجت الاسلام مجیدی اعلام کرد: وقف نهاد حل مسئله و مشکل است، وقف مشکل و مانع نیست، ذات وقف برای گره گشایی و حل مسئله و دستگیری از مردم بر اساس نیت واقف و در موعد و مکان خاص خود است و اگر وقف در جامعه بد تبیین شده است به من و شمایی برمی گردد که نمی دانستیم با وقف باید چگونه برخورد کرد و چگونه باید از منافع آن بهره مند شد و حقوش را داد.

 

وی تصریح کرد: در دوران پهلوی حاکمان بر جان و مال مردم که سر در آخور بهاییت و بابیت داشتند به این نتیجه رسیدند اگر می خواهید دین، مولفه ها و ارزش های دینی از بین رود باید وقف را از بین برد تا شاید تنور ارزش های دینی در جامعه کمرنگ شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اظهار کرد: در آن دوران، مقوله ای به نام اصلاحات ارضی را رقم زدند و خلاف شرعی را مرتکب شدند و موقوفات را بدون اذن شرعی و حاکم شرع الهی از وقفیت خارج کرده و به مردم فروختند و در آن زمان علمای بزرگی مانند آیت الله بروجردی و امام خمینی (ره) فتوا دادند حتی اگر حاکمیت بنای فروش اراضی موقوفه و خروج از وقفیت را دارد، شما نخرید زیرا فعل، فعل حرام است.

 

وی تأکید کرد: بعد از انقلاب اسلامی وقتی امام و علمای حوزه دین فتوای به برگشت وقف به وقفیت دادند باعث شد تضادی بین منافع مردم و منافع موقوفه شکل گیرد و شما که حاضر بر اراضی موقوفه بودید فکر کردید وقف مانع و مشکل است و مردم را از دنیا و اقتصاد عقب می اندازد در حالی که وقف شکل گرفته تا اقتصاد و معیشت مردم را سامان دهد.

 

حجت الاسلام مجیدی گفت: قزوین به لحاظ کشاورزی و زراعت منطقه ای مرغوب بوده و در دوران پهلوی در اصلاحات ارضی، اراضی موقوفه را به مردم فروختند و امروز قزوین تنها استانی است که وقتی مساحت آن را می نگرید تمامی موقوفات در دوران پهلوی به صورت غیرشرعی به مردم واگذار شده است و امروز که ما در مجموعه اوقاف مطالبه حقوق موقوفه می کنیم  شما می گویید به چه حقی مطالبه گری می کنید و این آسیب ها پیامد اصلاحات ارضی است.

 

وی اظهار کرد: اگر این جلسه در ایام بهمن در مسجد خاکعلی شکل گرفته، آمده ایم تا کمک کرده و حل مسئله کنیم و به ذهن شما ثابت کنیم ذات وقف نه تنها خیرخواهی است بلکه عواملی که خادم این حوزه هستند باید خیرخواه باشند و با نگاه خیرخواهی و حل مسئله اینجا هستیم.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین افزود: ان شاالله ما برای اولین بار در کشور پلاک خاکعلی را می خواهیم تبدیل به احسن کنیم تا همه مردم، اسناد فضای شهری را اخذ کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: ما در حوزه قانون و شرع بنا نیست وقف را فدا کنیم که بزرگوارانی لبخند رضایت به ما داشته باشند ما بر اساس قانون و شرع، متولی احیا موقوفات و اخذ حقوق موقوفات از متصرفین وقف هستم و تنها کاری که می توانیم انجام دهیم همراهی و همدلی است اما نمی توانیم از ملک موقوفه بگذریم زیرا در اختیار هیچ کس نیست.

 

حجت الاسلام مجیدی یادآور شد: جلساتی برگزار شد و با یک مسیر سخت و مشکل برای اولین بار رئیس سازمان اوقاف و نماینده مقام معظم رهبری را راضی کردیم که تبدیل به احسن به این شکل داشته باشیم آنچه تکلیف بوده اوقاف در بحث ارقام و اعداد و مدل در حد اعلا انجام داده و از این به بعد شما مردم باید همراهی کنید اگر این امر درست انجام شود در کل کشور و در استان های دیگر هم این مهم اجرایی می شود.

 

کد خبر 1248363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha