«لیله الرّغائب»، شبی ویژه برای عارفان مشتاق و آرزو و مورد تمنای ذاکران است

فرزانه حکیم زاده گفت: «لیله الرّغائب»، شبی ویژه برای عارفان مشتاق و آرزو و تمنای ذاکران است و باید این شب را به درستی درک کرد.

فرزانه حکیم زاده در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت «لیله الرّغائب» گفت: نخستین شب جمعه ماه رجب را «لیله الرّغائب» گویند و نماز مخصوص این شب گناهان بسیاری را می آمرزد. این استاد حوزه بیان کرد:لیله الرغائب نخستین شب جمعهٔ ماه رجب است که در آن امید به بخشش‌های فراوان از سوی خداوند است. بر اساس روایتی از پیامبر(ص) در این شب فرشتگان به کعبه می‌آیند و از خدا درخواست می‌کنند روزه‌دار در ماه رجب را ببخشد. در این روایت، هم‌چنین خواندن دوازده رکعت نماز با کیفیتی خاص پس از عشاء تا قبل از نیمه شب توصیه شده است.

 

وی تصریح کرد: لیله به معنای شب و کلمهٔ «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی است که مورد رغبت و میل و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان است،بنابراین «لیلة الرغائب» هم می‌تواند به معنای شبی باشد که میل و توجه به آن بسیار است و هم می‌تواند به معنای شبی باشد که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است. حکیم زاده عنوان کرد: رسول خدا (ص) اعمالی را در رابطه با نماز آن شب به این کیفیت بیان فرمود: «روز پنج‌شنبه اول ماه را روزه می‌گیری. چون شب جمعه فرا رسید، میان نماز مغرب و عشاء ۱۲ رکعت نماز می‌گزاری و در هر رکعت از آن، یک مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «إنا انزلناه» و ۱۲ مرتبه «قل هو الله احد» را می‌خوانی.

 

وی افزود: همچنین آمده است پس از اتمام نماز ۷۰ مرتبه می‌گویی: أللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد النَّبِیِّ الاْمِّیِّ وَ عَلی آلِهِ آنگاه به سجده می‌روی و ۷۰ بار می‌گویی: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَ الرُّوحِ» سپس سر از سجده برمی‌داری و ۷۰ بار می‌گویی: «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ، إِنَّکَ أنْتَ العَلِیُّ الاْعْظَمُ» بار دیگر نیز به سجده می‌روی و ۷۰ مرتبه می‌گویی: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَ الرُّوحِ» آن‌گاه حاجت خود را می‌طلبی که ان‌شاءالله برآورده خواهد شد.

 

این استاد و پژوهشگر جامعه الزهراء علیهاالسلام خاطرنشان کرد: اعمال و فضیلت های این شب در کتاب اقبال الاعمال سید ابن طاووس آمده است، البته الرّغائب فقط به معنای آرزوها نیست، بلکه آن چه رغبت و موجب سعادت می‌شود مد نظر است. شیخ عباس نیز از این شب با نام آمرزش گناهان یاد می کند و می گوید در این شب بنده می خواهد تا آمرزیده شود.

 

حکیم زاده عنوان کرد: ماه رجب جایگاه والایی دارد و شرایطی مهیاست که بنده به سمتی برود که آمرزیده می شود و با فضیلت های ماه رجب و شعبان، خود را برای بندگی ماه مضان مهیا سازد. وی افزود:، برخی از علما انجام این اعمال را توصیه کره اند. گفته شده نماز شب لیلة الرغائب در شب اول قبر به صورت انسان خوش چهره‌ و خوش سخن و خوشبویی نازل می شود که انسان در شرایطی که نیاز به انس و آرامش دارد، از دیدن این چهره بسیار مسرور می‌شود و می‌پرسد تو کیستی که ازتو خوش چهره تر و شیوا سخنتر و خو شبو تر ندیده ام؟ پاسخ این است که من آن نمازی هستم که در فلان شب به جا آوردی و امشب آمدم تا مونس تنهایی تو باشم و وحشت را ازتو بردارم.در حقیقت فضیلت این نماز برای شب اول قبر که نیاز به امداد الهی داریم ذخیره می شود.

 

وی اظهار داشت: ماه رجب بسیار پربرکت و بافضیلت است و سرشار از دعاها واذکار زیبایی است که وقتی انسان این دعاها و اعمال را به جای بیاورد و نماز بخواند اگر حق الناسی بر گردنش نباشد، آمرزیده شده و دعا مستجاب می گردد. به طور کلی ماه رجب و شعبان و رمضان سه ماه برگزیده الهی است که شروع آن با ماه رجب است، در روایتی از رسول خدا (ص) نقل شده است که فرمودند: «رجب شهر الله و شعبان شهری و رمضان شهر امتی» ماه رجب ماه خداست و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است.

 

حکیم زاده عنوان کرد: در این ایام اعمال زیادی به خصوص استغفار توصیه شده تا انسان بتواند ارتباط خوبی با قلب پاک با خدا داشته باشد و از برکات ماه رجب استفاده کند. ما در ایام مبارکی به سر می بریم و نیز اَیامُ البیض را در روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب در پیش داریم که درآن روزه گرفتن تأکید شده است. وی گفت: از اعمال مهم ایام البیض اعتکاف و اعمال ام داوود است و برای برآمدن حاجات و برطرف شدن گرفتاری‌ها خیلی موثر است؛ دعای ام داوود بسیار طولانی و زیبا ست و نشان می دهد این ماه فرصت ویژه ای را انسان برای ذکر و دعا دارد .


این استاد حوزه افزود: در این ایام بسیاری از مومنین روزه دار هستند، برخی از علما مقید بودند همه ماه رجب و شعبان را روزه بگیرند، چراکه پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(س) این دو ماه را روزه می گرفتند و به ماه رمضان متصل می کردند، بهتر است ما نیز با پرهیز از گفتگوهای معمولی و کم فایده و گردش بی حاصل در فضای مجازی بیشتر به استغفار و صلوات و ذکر بپردازیم.
 

کد خبر 1249054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha