مرمت ۱۰ مسجد تاریخی در قزوین

نورانی از مرمت ۱۰ مسجد در قزوین طی سال گذشته و ۱۰ ماهه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، احسان نورانی در نشست خبری که امروز (یکشنبه ۹ بهمن) در آستانه دهه مبارک فجر در سالن جلسات اداره کل میراث فرهنگی قزوین برگزار شد، بیان کرد: در سال جاری بیش از ۴۰ پروژه مرمتی آغاز کردیم و سال گذشته و امسال با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی و امور مساجد، ۱۰ مسجد را نظیر مسجد جامع چوبیندر، مسجد سبز و ملامهدی را مرمت کردیم.

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین ادامه داد: در بازار هم هشت مغازه و در خانه ها پنج خانه را هم به صورت مشارکتی مرمت کردیم.

 

وی در ادامه افزود: در خصوص پروژه قابل افتتاح در دهه فجر، سرداب امامزاده حسین (ع) تمام شده است و درصحن امامزاده حسین (ع)، کاشی کاری ها به اتمام رسیده و در حال مرمت و آینه کاری هستیم و سرمای اخیر باعث شد کار آینه کاری به کندی پیش رود و کار گنبد این بقعه متبرکه هم به دلیل سرما ۲ ماهی است به تعویق افتاده است.

 

نورانی خاطر نشان کرد: تزیینات چهل ستون هم به اتمام رسیده است مرمت و استحکام بخشی عمارت سپهدار تمام شده و قابل افتتاح است.

 

در ادامه معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی قزوین اظهار کرد: در ۱۰ ماهه سال جاری برنامه ریزی و اقدام جهت ثبت جهانی مجموعه تاریخی سعدالسلطنه به عنوان اولین بازارچه صنایع دستی جهان را پیگیر هستیم.

 

سید میثم حصاری افزود: صدور ۲۲ فقره مجوز فروشگاه صنایع دستی، اخذ ۳۷ مهر اصالت در ششمین دوره داوری، دریافت ۲ نشان بین المللی شورای جهانی صنایع دستی یونسکو در رشته زیورآلات سنتی و اخذ یک نشان فاخر توسط هنرمند صنایع دستی در رشته تراش شیشه و آبگینه و برگزاری دوره آموزش عمومی صنایع دستی برای ۹۰۰ نفر از جمله اقدامات این اداره کل است.

 

وی خاطر نشان کرد: واگذاری بناهای تاریخی و تحت تملک سازمان به هنرمندان صنایع دستی در قالب ماده ۲۷ و برگزاری مزایده، واگذاری تعداد هشت غرفه از غرفه های صنایع دستی و سه غرفه به هنرمندان صنایع دستی، افتتاح مجموعه کارگاه سفال و سرامیک در یکی از بناهای تاریخی از دیگر اقدامات در ۱۰ ماهه سال جاری است.

 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی قزوین خاطر نشان کرد: در بحث اشتغال در استان ۶۳۱ تعهد اشتغال برای میراث فرهنگی بوده که ما ۶۰۶ نفر اشتغال را ثبت کردیم و تا پایان ماه ۱۰۰ درصد این رقم ثبت می شود.

 

کد خبر 1249354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha