رشت به استقبال ارزیابان یونسکو می رود

جهانی گفت: یکم تا هفتم اسفندماه، شهر رشت میزبان ارزیابان یونسکو خواهد بود که این بازدید به منظور ثبت جهانی شهر رشت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی صورت می گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، ولی جهانی امروز(سه‌شنبه، ۱۱ بهمن) در جمع اصحاب رسانه گفت: یکم تا هفتم اسفندماه، شهر رشت میزبان ارزیابان یونسکو به منظور ثبت جهانی شهر رشت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی خواهد بود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، توضیح داد: در همین راستا توافقاتی با شورا و شهرداری رشت صورت گرفته است تا الزامات و مقدمات ثبت جهانی رشت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انجام شود.

 

وی، با اشاره به ایجاد موزه رشتی دوزی و ثبت ملی رشتی دوزی به‌نام رشت، اظهار کرد: ایجاد موزه صنایع دستی، یکی دیگر از الزمات است که در همین راستا با مدیریت شهرداری رشت توافقاتی صورت گرفته تا ساختمان مریضخانه بلدیه یا همان استانداری سابق به عنوان موزه صنایع دستی تغییر کاربری یابد.

 

جهانی توضیح داد: درحال حاضر این ساختمان کاربری اداری داشته و به‌زودی کارکنان سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت به تالار مرکزی شهر منتقل می‌شوند تا مقدمات تغییر کاربری صورت گیرد.

 

وی احداث المان های مرتبط با صنایع دستی را از دیگر الزامات دانست و اذعان کرد: احداث ۲ المان مرتبط با صنایع دستی گیلان، نیز می‌باید پیش از ورود ارزیابان یونسکو صورت گیرد.

 

جهانی خاطرنشان ساخت: المان مرد ساغری دوز در ورودی محله ساغریسازان قبلا توسط شهرداری انجام شده است و قرار است المان دیگری در میدان گیل به‌عنوان ورودی شهر نصب شود.

 

* جشن ثبت جهانی ابریشم در لنگرود برگزار می شود

وی با بیان اینکه دهم اسفندماه، شهر لنگرود میزبان مقامات کشوری در برگزاری جشن ثبت جهانی ابریشم به نام این شهرستان است اذعان کرد: لنگرود اولین تولید کننده پیله تر ابریشم است و به همین دلیل جشن ثبت جهانی ابریشم در این شهر برگزار می شود و نمایشگاه مربوط به ابریشم و صنایع وابسته به آن در ساختمان تاریخی فلاطوری شهر لاهیجان برپا می شود.


جهانی با بیان اینکه ساختمان تاریخی اداره نوغان لنگرود ثبت ملی شده است، اظهار کرد: این بنای دوره پهلوی آمادگی برپایی این نمایشگاه را ندارد و باتوجه به اینکه شهر لاهیجان نیز مقام سوم تولید ابریشم را دارد، نمایشگاه جانبی این مراسم در ساختمان تاریخی فلاطوری برگزار می شود.


وی با اشاره به ثبت ملی ساختمان فلاطوری، یادآور شد: ساختمان و کارخانه ابریشم کشی لاهیجان، فلاطوری، در زمان مظفرالدین شاه قاجار توسط مهندسان آلمانی و با مدیریت شرکت یونانی لاسقاریدیس بنیان گذاشته شد. این ساختمان تاریخی در مردادماه ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده و بخش هایی از آن هم توسط اداره کل میراث فرهنگی مرمت شده است.
 

 

کد خبر 1249838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha