سرنوشت مردم، نتيجه‌ عملكرد خودشان است/حكومت و تمكن، وسيله‌ آزمايش الهى است

ماموستا قادری، با اشاره به آیه ۱۴ سوره یونس گفت: خداوند متعال بر اعمال شما ناظر و حاضر است پس اعمال صالح و زیبایتان را به خداوند نشان دهید چه در شب و چه در روز و چه در نهان و آشکار است.

ماموستا ملا قادر قادری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه با اشاره به  ترجمه و تفسیر آیۀ ۱۴ سوره مبارکه یونس اظهار داشت: خداوند تبارک‌ و تعالی و مفسرین آیات پروردگار می‌فرمایند: فلسفه و انگیزه خلقت انسان انجام سه مأموریت است ،خلافت یعنی انسان در روی زمین خلیفة‌الله باشد و به نمایندگی پروردگار کار کند، عبادت، خداوند تبارک‌ و تعالی انسان‌ها را برای عبادت خلق کرده است اگر عبادت نکنیم در دنیا اشتباه کرده و در آخرت دفاعی از خود نداریم و عمارت که خداوند این ملک و زمین را در اختیار ما قرار داده تا آن را آباد کنیم لذا هر قومی که توانسته‌اند این سه مأموریت را به‌خوبی انجام دهند، مورداحترام پروردگار بوده‌اند و هر قومی این سه مأموریت و یا یکی از آن‌ها را به‌خوبی انجام نداده‌اند، خداوند متعال از آن قوم انتقام گرفته است.

 

امام جمعه پاوه افزود: خداوند متعال در آیۀ ۱۳ سورۀ مبارکۀ یونس می‌فرماید: ای کسانی که به شناسنامه محمدی هستید ولی در عمل محمدی نیستید و مخالف رسالت رسول‌الله هستید، بدانید که قبل از شما اقوام و ملت‌های زیادی آمده‌اند بعضی خوب بوده‌اند و در قیامت پاداش داده می‌شوند ولی اکثر بد بوده و ظلم کرده‌اند. خداوند تبارک‌وتعالی مخالف ظلم است و از ظلم بدش می‌آید هرچند انسان کافر را هم تأیید نمی‌کند.

 

وی خاطر نشان کرد: خداوند به خاطر کفر هیچ حکومتی را از بین نمی‌برد اما به خاطر ظلم حکومت‌ها را از بین برده و می‌برد. «الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم» این جمله را از قدیم گفته‌اند و خداوند منازل و شهرها و حکومت‌ها را به خاطر آنکه صاحبان آن‌ها کافرند، از بین نمی‌برد ولی هیچ‌گاه ظلم را قبول نمی‌کند.

 

ماموستا قادری ،تصریح کرد: در آیه ۱۴ سور مبارکۀ یونس خداوند تبارک‌وتعالی می‌فرماید: «ثُمَّ جَعَلْنَاكُمْ خَلَائِفَ فِي الْأَرْضِ مِنْ بَعْدِهِمْ لِنَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ» اقوام زیادی آمدند و رفتند و شما آمدید. ما شمارا جانشین آنان قراردادیم و ناظر اعمالتان هستیم. اگر خوب کار کردید، به نفع خودتان است و اگر بد کار کردید، قطعاً به ضرر خودتان است و اگر ظلم کنید از شما نمی‌پذیریم.

 

امام جمعه ،گفت: در روایتی از خلیفۀ دوم حضرت عمر (رض) نقل می‌کنند، روزی آیۀ ۱۴ سورۀ یونس را برای جمعی خواند و فرمود: شکر خداوند را به‌جای می‌آوریم که ما را جانشین اقوام بد قبل از خودمان نموده است. ای کسانی که سخن من را می‌شنوید «فَأروا اللهَ خیرَ اعمالِکُم بِالّلیلِ والنَّهارِ والسرِّ و العَلانیة» سعی کنید اعمال خوب به خداوند ارائه دهید و کاری کنید خداوند به اعمال شما خوشحال باشد. خداوند متعال بر اعمال شما ناظر و حاضر است پس اعمال صالح و زیبایتان را به خداوند نشان دهید چه در شب و چه در روز و چه در نهان و آشکار است.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه آیه ۱۴ سوره یونس حاوی پیام های است ، افزود: حكومت و تمكن، وسيله‌ آزمايش الهى است، هر مديرى كه مسئوليّت مى‌دهد، بايد نظارت هم كند،عملكرد ما، زير نظر خداوند است ،همه‌ى اقوام، نزد خدا يكسانند و قانونِ آزمايش الهى، درباره‌ى همه جارى مى‌شود.

کد خبر 1249873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha