مسجد نبض تپنده حرکت انقلاب بود

حجت الاسلام شایان گفت: مسجد نبض تپنده حرکت انقلاب بود و بارها در این راستا مساجدی که فعالیت های انقلابی داشتند از ناحیه ساواک مورد محدودیت ها و تعطیلی قرار می گرفتند.

حجت الاسلام علی شایان -امام جمعه موقت صومعه‌سرا- در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان اظهار کرد: با مراجعه به تاریخ اسلام در می‌یابیم پیامبر عظیم الشان اسلام به محض ورودشان به شهر یثرب که به دعوت و حمایت مردم آن سامان انجام شد، اولین حرکت عبادی، اجتماعی و سیاسی ایشان، بنیان مسجد بود و برای این امر از مردم هم یاری خواستند و اصحاب پیامبر (ص ) با دل و جان در این حرکت الهی شرکت کردند.

 

وی افزود: در تاریخ اسلام مسجد پایگاه فعالیت های علمی، تربیتی و اجتماعی پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) بوده است.

 

امام جمعه موقت صومعه‌سرا با اشاره به نقش مسجد در انقلاب گفت: مسجد پایگاه بزرگ و بی بدیلی بود که در آنجا اعلامیه های حضرت امام(ره) پخش می شد و گروه های مختلف انقلابی منسجم و هماهنگ می شدند و برنامه های اعتراضات و راهپیمایی ها علیه رژیم ستم شاهی از مساجد و با محوریت امامان جماعت و جوانان انقلابی شکل می گرفت.

 

شایان تصریح کرد: در واقع مسجد نبض تپنده حرکت انقلاب بود و بارها در این راستا مساجدی که فعالیت های انقلابی داشتند از ناحیه ساواک مورد محدودیت ها و تعطیلی قرار می گرفتند.

 

امام جمعه موقت صومعه‌سرا با بیان اینکه همین حساسیت های رژیم نشان می داد که به نقش بی بدیل مسجد در بسیج توده های انقلابی و مبارز، واقف هستند خاطرنشان کرد: بسیاری از شخصیت های متفکر از یاران نهضت امام راحل چون مقام معظم رهبری، شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید مفتح و دیگر بزرگان پایگاه روشنگری و بصیرت افزایی‌شان همین مساجد بود و در مسجد سخنرانی و جلسات پرسش و پاسخ و جهاد تبیین داشتند.

 

وی اظهار کرد: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نیز همین نقش سترگ مساجد بسیار تاثیر گذار شد و در این راستا نقش شهدای محراب آنقدر در اجتماع پررنگ بود که در محراب عبادت مساجد به شهادت رسیدند.

 

شایان افزود: به واقع به تعبیر بنیانگذار کبیر و معمار دلیر انقلاب مساجد چون سنگری بود که از حریم اسلام و ارزش های انقلاب پاسداری کرده و هم اکنون نیز همین نقش را دارد.

 

امام جمعه موقت صومعه‌سرا گفت: تاکیدهای مکرر و هوشمندانه بزرگان انقلاب بر منسجم و پرشکوه نگه داشتن حضور مردم در مساجد شهرها و روستاها به این اعتبار است.

 

شایان خاطرنشان کرد: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری یکی از علل پیروزی این انقلاب مبارک در ایران اسلامی این بود که مردم به مساجد اقبال پیدا کردند؛ جوانان مساجد را پر کردند و علمای اعلام، مساجد را به عنوان مرکزی برای تعلیم، تربیت، روشنگری افکار و اذهان، مورد استفاده قرار دادند و مسجد، مرکزی برای حرکت، آگاهی، نهضت و افشای اسرار زمامداران فاسد و خودفروخته‌ی رژیم طاغوت شد.

 

 

کد خبر 1250236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha