مسجد مهم ترین عامل پیروزی انقلاب/ روایتی از مبارزات انقلابی مردم صومعه‌سرا

در جریان شکل گیری نهضت‌های مردمی برای مقابله با رژیم پهلوی و پیشبرد نهضت پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، مردم استان گیلان نقش پررنگی ایفا کردند و مسجد مهم ترین کانون در این نهضت اسلامی به حساب می آید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان- مائده فلاحتکارضیابری؛

مسجد را می توان بهترین کانون اسلامی از صدر اسلام تاکنون برشمرد که علاوه بر کارکرد عبادی، نقش مهمی در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم مسلمان ایفا کرده است. انقلاب ایران به رهبری امام خمینی(ره) با مشخصه اسلامی از سایر انقلاب‌های جهان متمایز شده است و مسجد مهم‌ترین کانون در این نهضت اسلامی به حساب می‌آید.

 

حضور مداوم در مساجد و ایراد و گوش دادن به سخنرانی‌های انقلابی بخش مهمی از مبارزات علما و مردم انقلابی بود و در تاریخ انقلاب اسلامی به فراخور هر حادثه ای مساجد نقش خود را ایفا کردند. 

 

در جریان شکل گیری نهضت‌های مردمی برای مقابله با رژیم پهلوی و پیشبرد نهضت پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، مردم استان گیلان نقش پررنگی ایفا کردند. رشادت و حماسه آفرینی مردم گیلان و به تبع شهرستان صومعه‌سرا نیز با تمام محدودیت‌ها در به سرانجام رسیدن پیروزی انقلاب اسلامی، اساسی بود و در این میان فعالیت‌های مردمی در روستاهای این استان زبانزد است. در این راستا، شنیدن خاطرات مبارزین انقلابی از دوران پیروزی انقلاب پس از گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی خالی از لطف نیست.

 

 

*نخستین تظاهرات انقلابی گیلان، در ضیابر برگزار شد

یوسف فلاحتکار از مبارزان انقلابی ضیابر و كسی كه در راهپیمایی‌های علیه رژیم ستم شاهی حضور داشته است در خصوص اتفاقات و حوادث آن روزها اظهار کرد: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی 22 سال سن داشتم و در آن روزها فعالیت های انقلابی خود را در مسجد آیت الله ضیابری و در خدمت روحانیون و دیگر مبارزین انجام می‌دادم.

 

این مبارز انقلابی با بیان اینکه نخستین راهپیمایی در شهرستان صومعه‌سرا، توسط انقلابیون در ضیابر رقم خورد افزود: در این تظاهرات مردم فقط شعار «الله اکبر» سر می دادند که در این بین طرفداران شاه اقدام به پرتاپ سنگ به سوی ما می‌کردند.

 

وی با بیان اینکه نخستین راهپیمایی استان گیلان در شهرستان صومعه سرا برگزار شد گفت: در آن روز یک عده سودجو برای اینکه بتوانند به بانک صادرات واقع در میدان اصلی شهر دستبرد بزنند، اقدام به شکستن شیشه‌های بانک کردند که در این بین مردم انقلابی شعار «ما شیشه شکن نیستیم، ما بت شکن هستیم» را سر دادند و دست سودجویان را رو کردند تا نتوانند به دزدی بپردازند.

 

فلاحتکار با بیان اینکه در آن زمان در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی مردم هر روز اقدام به برپایی تظاهرات و راهپیمایی علیه رژِیم شاهنشاهی می کردند تصریح کرد: تا اینکه در روز هشتم آبان 57 در حین راهپیمایی، شهید برشنورد مورد اصابت گلوله شهربانی قرار گرفت و به عنوان اولین شهید استان گیلان در شهرستان صومعه‌سرا به شهادت رسید و چندین نفر مجروح شدند.

 

این مبارز انقلابی و نمازگزار مسجد آیت الله ضیابری ضیابر با بیان اینکه سنگر اصلی همه انقلابی‌ها مسجد بود و تصمیمات مهم در آنجا گرفته می‌شد، خاطرنشان کرد: در برخی از منازل هم نشست‌های انقلابی برای براندازی نظام شاهنشاهی انجام می‌گرفت.

 

فلاحتکار با اشاره به اینکه اکثر ما انقلابی‌ها اقدام به شب‌نامه، پوستر و دیوارنویسی می‌کردیم، اظهار کرد: جوانان شجاع و مبارز زیادی از این منطقه در زمان انقلاب حضور داشتند.

 

وی افزود: وقتی خبر آمدن امام(ره) را شنیدم به سمت تهران حرکت کردم و برای استقبال از امام راحل به همراه جمعیت میلیونی در سخنرانی ایشان در بهشت زهرا حضور داشتم.

 

این مبارز انقلابی با بیان اینکه بعد از استقبال از امام(ره) به ضیابر برگشتم، گفت: در 22 بهمن وقتی که خبر پیروزی انقلاب اسلامی ایران اعلام شد، مردم از جای جای 23 روستای ضیابر با ماشین و موتور بوق زنان به سمت بازار ضیابر آمدند و جشن و شادی کردند.

 

فلاحتکار تصریح کرد: جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های شهدا به پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی سرعت بخشید و در نهایت شاهد به ثمر رسیدن این مبارزات با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 بودیم.

 

وی بر آشنایی نسل جوان با وقایع انقلاب و فداکاری‌های مبارزان و شهدای انقلاب تاکید و خاطرنشان کرد: امروز دشمن با پروژه نفوذ قصد سست کردن و آسیب رساندن به پایه‌های انقلاب را دارد و لذا باید با روشنگری و آگاهی بخشی به مردم توطئه دشمنان نظام و انقلاب را خنثی کرد.

 

آری؛ روزهای پايانی بهمن سال 57 حوادث مختلفی را به خود ديد. در استان گیلان نيز همچون كشور مردم در تلاش بودند تا نقشی در پيروزی انقلاب داشته و در قالب قيام‌های مردمی با نيروهای نظامی رژيم شاه مبارزه كنند.

 

کد خبر 1250277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha