اعتکاف؛ لحظه ناب با خدا بودن/ مساجد گیلان میزبان معتکفین

اعتکاف، لحظه ناب با خدا بودن است که در این راستا مساجد استان گیلان آماده میزبانی از معتکفین شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان_مائده فلاحتکارضیابری؛

ماه رجب، ماه سیر و سلوک عرفانی و زدودن زنگارهای شیطانی از آیینه دل، ماه ولایت و برافروختن چراغ معرفت در شبستان وجود و ماه اعتکاف است. ضیافت عشق است، ضیافتی که این بار خود خدا میزبان توست و تو باید خود را آماده‌ی این عظیم‌ترین میهمانی کنی، گرچه می‌دانم گوی سبقت را ربوده‌ای و خود را آماده کرده‌ای.

 

ارزش اعتکاف به حدی است که یکی از برجسته ترین ارکان دین، یعنی روزه شرط آن قرار داده شده است و قرآن کریم بر سنت حسنه اعتکاف که محبوب پیامبران و اولیا بوده تأکید کرده است.

 

این سنت حسنه و نیكو، بهترین زمان برای گریستن و شستن آلودگی گناهان یكساله از دل و بهترین روش برای خود سازی و خداشناسی است تا عاشقان در این فرصت به دست آمده با خلوت با معبود در مدت سه روز رنگ و بویی خدایی بگیرند و به سعادت برسند.

 

معتكفان از سحرگاه روز سیزدهم تا پانزدهم ماه رجب با گوشه نشینی در خانه های خدا و برای خدا خلوت می كنند تا با زبان روزه و دلی صاف با خدا سخن بگویند و خدا خریدار حرفایشان باشد که در این راستا مساجد استان گیلان اماده میزبانی از معتکفین هستند.

 

 

*حضور در مراسم معنوی اعتكاف انسان را تطهیر می كند

حجت‌الاسلام علی شایان -امام جمعه موقت صومعه‌سرا و گوراب زرمیخ- با بیان اینکه اعتکاف دارای اثرات و نتایج روحی و معنوی فراوان برای فرد و جامعه است اظهار کرد: علاوه بر خودسازی و تهذیب نفس برای فرد، جامعه نیز از این مسئله بهره‌مند می‌شود.

 

وی با بیان اینكه حضور در مراسم معنوی اعتكاف انسان را تطهیر می كند افزود: معتكفان از 13تا 15رجب با حضور در مساجد و ارتباط با خالق هستی لحظاتی ناب برای صیقل دادن دل و روح شان بوجود می آورند.

 

امام جمعه موقت صومعه سرا گفت: مراسم معنوی اعتكاف یك اردوی بزرگ عبادی و معنوی است كه این اردوگاه بزرگ تنها ویژه دعا و نیایش نیست بلكه فرصت مناسبی برای نجات از غرق شدن در پیچ و خم های زندگی مادی و دل به نور محبت خدا روشن كردن است.

 

حجت‌الاسلام شایان به آثار اعتكاف در زندگی فردی انسان اشاره و تصریح کرد: كسی كه مدتی برخلاف خواست درونی خویش، خود را در محلی حبس و از بسیاری از امور مانند حرف زدن كه به طور طبیعی تمایل به آن ها دارد، پرهیز كند، خود به خود تمرینی است كه انسان از خواهش های نفسانی دیگر اجتناب كند.

 

وی خاطرنشان کرد: انسان با ارتباط عمیق خود در خلوت با خداوند به آرامش روحی دست پیدا می کند و همچنین فرصتی است برای تمرین و اجتناب از خواهش های نفسانی که این امر موجب پرورش جسم و روحش می شود.

 

 

* اعتكاف جهاد مقدس با خداست

حجت‌الاسلام عبدالحسین فنایی با بیان اینکه اين ماه، فرصتی طلايی برای جوانان، نوجوانان و آحاد جامعه در جهت خودشناسی و معرفت الهی است اظهار کرد: شركت در مراسم معنوی اعتكاف باعث می‏‌شود كه انسان از همه خطرات و تهاجمات فرهنگی، دينی و اعتقادی بيمه شود.

 

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن با بیان اینکه اعتكاف جهاد مقدس با خداست افزود: سنت حسنه اعتكاف به خاطر خلوت كردن با خدا در واقع بهترین و مهم ترین راه عبادت و بهترین روش برای خودسازی جوانان در مقابله با گناهان است.

 

وی گفت: خداوند متعال به هركس عنایت ویژه داشته باشد، نظر می كند و بی شك زمان ایام البیض كه اولش با تولد ابوتراب حضرت علی(ع) و آخرش با وفات عقیله بنی هاشم حضرت زینب (س) همراه است بطور قطع با مدد به این بزرگواران و با بندگی خالصانه، خدا عیدی مان را می دهد.

 

حجت الاسلا فنایی تصریح کرد: فوائد ايام البيض نيز بر كسي پوشيده نيست از جمله اجر اخروی آمرزش گناهان، نزديكی به خدا، دوستی خدا و رسيدن به بهشت و نعمت های الهی را به دنبال دارد.

 

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن با بیان اینکه شرکت جوانان در این آیین معنوی، فرصتی مغتنم است که باید با برنامه ریزی صحیح و اصولی از آن استفاده شود خاطرنشان کرد: مسجد جامع شاندرمن از چند ماه مانده به مراسم معنوی اعتکاف، برنامه‌ریزی های کاملی برای این ایام انجام داده است.

 

آری، اعتكاف ميثاقی است دوباره، عهدی است صدباره و نگاهی است يك باره به عمق ناپيدای عشق سه روز خود را برای او مخلص كردن، عشق را در سحر معنا كردن و روزه را آغاز وصال دانستن، اعتكاف حج كوچكی است در دل، عمره بزرگی است در نفس، قربانگاه زيبايی است در قلب، ايام البيض فصلی است براي گريستن، ريزش باران رحمت، براي شستن آلودگی هاي گناه، بری تطهير صحيفه اعمال، نورانی ساختن دل و صفا بخشيدن به روح.

کد خبر 1250459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha