نقش استراتژیک مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی

تاریخ زرین انقلاب بیانگر این است که هر حرکتی در بین مردم شروع می شود از پایگاهی مقدس همچون مساجد سرمنشا می گیرد و حرکت مردمی ملت ایران در انقلاب نیز از مساجد آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان_مائده فلاحتکارضیابری؛

مساجد، مهم ترین نهاد سیاسی و اجتماعی جوامع اسلامی در طول قرون متمادی بوده و نقشی محوری و بی بدیل در ادارۀ جامعه و تحولات آن ایفا کرده است. مساجد سازمانهایی بودند که مهمترین نقش را در بسیج سیاسی مردم در دوران مبارزات انقلابی و مقاومت هشت ساله ایرانیان در دفاع از حریم کشورشان در جنگ با جبهه استبداد و استکبار ایفا  کردند.

 

مساجد سراسر کشور در دوران مبارزات انقلابی و هشت سال جنگ تحمیلی، همواره سازماندهی نیروها را از لحاظ تامین نیرو و تدارکات پشتیبانی می کردند و مسجد سنگر پاسداری و تبلیغ ارزشهای جهادی و محل امر به معروف و نهی از منکر و جایگاه تعامل دین با دولت جمهوری اسلامی بوده که این مهم نشان دهنده نقش موثر مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی و حفظ آن بوده است.

 

 

* لزوم تبیین جایگاه مساجد در پیروزی انقلاب برای نسل جوان

حجت‌الاسلام حمیدرضا جلالی -امام جمعه صومعه سرا- با گرامیداشت دهه مبارک فجر و با اشاره به نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: مساجد در دوران انقلاب اسلامی نقش مهمی در متحد ساختن و یکپارچگی مردم علیه استبداد دستگاه حاکمه پهلوی که با جانفشانیهای زیادی همراه بود، داشته‌اند.

 

امام جمعه صومعه‌سرا با بیان اینکه بسیاری از تظاهرات مردم علیه حکومت شاه در مساجد پایه‌ریزی میشد افزود: سخنرانی شخصیت های بزرگ روحانی و دانشگاهی در مساجد، موجب حضور گسترده مردم به ویژه اقشار روشنفکر و جوان کشور گردید که نهایتاً در تسریع پیروزی انقلاب اسلامی بسیار موثر واقع شد.

 

وی با اشاره به اینکه برخی از مساجد مرکزیت هدایت حرکت های اسلامی و مردمی را در طول دوران انقلاب اسلامی از آغاز تا پیروزی بر عهده داشتند گفت: در این مساجد، روحانیون مبارز و برجسته با برپایی منابر و ایراد سخنرانیهای انقلابی در پیشبرد و گسترش انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفا کردند.

 

حجت‌الاسلام جلالی بر لزوم تبیین جایگاه مساجد در پیروزی انقلاب برای نسل جوان تاکید و تصریح کرد: مساجد ایران نیز در انقلاب اسلامی ایران نقش بنیادینی داشتند که هرگز فراموش نخواهد شد.

 

 

* برگزاری ویژه برنامه‌های فرهنگی، بصیرتی و شب شعر انقلاب در سطح کانون‌های مساجد فومن

یوسف نیک‌انجام -رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن- با گرامیداشت دهه مبارک فجر اظهار کرد: تاریخ زرین انقلاب بیانگر این است که هر حرکتی در بین مردم شروع می شود از پایگاهی مقدس همچون مساجد سرمنشا می گیرد و حرکت مردمی ملت ایران در انقلاب نیز از مساجد آغاز شد.

 

وی افزود: نخستین سخنرانی امام راحل در سال 1342 در مسجد انجام شد که بعد از آن سخنرانی، حرکت های عظیمی در کشور علیه رژیم استبداد پهلوی شکل گرفت.

 

وی گفت: در انقلاب اسلامی چه پیش از پیروزی انقلاب و چه پس از پیروزی آن مسجد نقشی بسیار تعیین‌کننده در پیشبرد انقلاب داشت.

 

نیک انجام تصریح کرد: در جریان انقلاب اسلامی پخش اعلامیه‌های حضرت امام (ره) از طریق مسجد صورت می‌گرفت، سخنرانی‌های روحانیان انقلابی که در مردم انگیزه ایجاد می‌کرد، در مسجد انجام می‌شد، تجمع گسترده مردم و همفکری آنها در جهت تحقق آرمان‌های امام هم در مسجد بود.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن خاطرنشان کرد: در این راستا برای اینکه نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی برای عموم مردم و به خصوص جوانان تبیین شود ویژه برنامه‌های متنوع فرهنگی، بصیرتی و شب شعر انقلاب در سطح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فومن برگزار می‌شود.

 

گفتنی است؛ در دهه مبارک فجر کانون های فرهنگی هنری مساجد گیلان اقدام به برگزاری جشن های انقلاب در سطح مساجد کرده اند.

کد خبر 1250501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha