ظرفیت‌ و معارف انقلاب اسلامی به جهان معرفی نشده است

حجت الاسلام موسوی کم‌کاری در معرفی ظرفیت‌ و معارف انقلاب اسلامی ایران به‌جهان را مورد اشاره قرار داد و گفت: هنوز در زمینه ترجمه و معرفی آثار و افکار امام خمینی(ره) به جهان کاری جدی صورت داده نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید سجاد موسوی از علمای شیعه کشمیرِ هندوستان دز گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان در حاشیه بازدید از رویداد رسانه‌ای«چه سفرها کرده‌ایم»، با بیان اینکه ما به انقلاب اسلامی نگاه کلان و کلی داریم،گفت: مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی کشور ایران بیش از آن چیزی که وجود دارد برجسته‌سازی شده است درحالی که روشنایی‌بخشی انقلاب که تأثیرگذاری جهانی داشته است نادیده گرفته شده است.

 

او در تشریح نگاه خود نسبت به جمهوری اسلامی ایرانبیان کرد: اگر به ۵۰ تا ۶۰ سال پیش جهان بازگردیم می‌بینیم در جهان دو قطب و ابرقدرت وجود داشت، که همه کشورها بایستی تحت پرچم آن‌ها پیش می‌رفتند. کشورهای شرقی و غربی برای هرکاری باید اجازه این دو قطب را کسب‌ می‌کردند و در این فضا و شرایط صدایی در مخالفت با این دو قطب از سوی ایرانو با رهبریِ امام خمینی (ره) بلند شد و این صدا اکنون در سراسر جهان پخش شده است چراکه نویدبخش ارزش‌هایِ مهم انسانی و در‌مخالفت با استکبار و ظلم‌ستیزی بود.

 

این عالم اهل هندوستان ادامه داد: مستضعفین جهان صدای انقلاب اسلامی ایران را شنیده و پذیرفته‌اند و به‌سمت این صدا کشیده شده‌اند. لذا وقتی ما به‌عنوان غیرایرانی‌ها این انقلاب را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم انقلاب شما هم برای ایران و هم برای جهان مفید و ثمرآور و اثرگذار بوده است. ایران در عرصه علم و فناوری و صنعت در این چند دهه گذشته پیشرفت‌های بسیاری داشته، در حالی که کشوری مانند هندوستان که من اهل آنجا هستیم، به‌اندازه ایران در علم و فناوری و صنعت پیشرفت نداشته است.

 

حجت‌الاسلام موسوی هندوستان را به‌عنوان یکی از اقتصادهای برتر جهان معرفی کرد و گفت: مردم هند با وجود اقتصاد مناسب کشور اما استقلال و آزادی ندارد و از این شرایط ناراحت‌اند درحالی که ایران باوجود مشکلات اقتصادی، دارای استقلالی است که در دنیا بی‌نظیر است و این مسئله‌ی مهمی است که حفظ آن باید برای ایرانیان مهم باشد. اگر مردم ایران در برابر مشکلات مقاومت کنند بی‌تردید در همه مسائل در سطح دنیا برتر خواهند بود.

 

او دستاوردهای۴۳ انقلاب اسلامی را مورد اشاره قرار داد و گفت: شاید اگر ایرانی‌ها مدعی پیشرفت خود باشند ما فکر کنیم درحال تمجید از خودشان هستند اما واقعیت چنین است که کشورهای مخالف ایرانمعترف به رشد علمی ایران طی سال‌های گذشته هستند و این مسئله با وجود تحریم خیره کننده است. پیشرفت ایران محدود به علم نیست بلکه در صنعت و سایر حوزه‌ها چنین بوده است. یک تحلیل‌گر هندی در مقاله‌‌ی نوشته بود: نمی‌توانیم تصور کنیم ایران به یک ابرقدرت تبدیل شده باشد و درحال فروش فناوری به کشورهایی همچون روسیه باشد. بله، این یک واقعیت است که ایران در حال حاضر به کشوری مانند روسیه، فناوری صادر می‌کند.

 

این اندیشمند هندی که دارای تحصیلات دکتری در رشته علوم اجتماعی است، درباره آینده ایران گفت: آینده را باید از نگاه رهبر معظم انقلاب ایران دنبال کرد؛ ایشان دارای نگاه جامع و بلندی است که بایستییک رهبر حکیم و فرزانه داشته باشد. لذا ما ایران و پیشرفت ایران را با نگاه ایشان می‌بینیم. اگر رهبر هر کشوری نسبت به آینده آن کشور و مردم و به جوانان اعتماد و امیدوار باشد حتما آینده کشور روشن خواهد بود. وقتی ما به رهبری ایران نگاه می‌کنیم دارای همه‌ی این مولفه‌ها هست.

 

حجت‌الاسلام موسوی درباره اولین‌باری که اسم انقلاب ایران را شنیده است، گفت: من ۴ سال بعد از انقلاب ایران وقتی که کودک بودم اسم انقلاب اسلامی ایران را شنیدم. تقریبا۱۲ سال داشتم که برای تحصیل به حوزه علمیه در هندوستان رفتم و وقتی مشغول به تحصیلدر آنجا بودم، بیشتر از ایران شنیدم چون بیشترِاستادان ما در ایران تحصیل کرده بودند.

 

او به سابقه‌ تاریخی ارتباط کشمیر با ایران پرداخت و افزود: اسلام توسط مبلغین ایرانی و به‌واسطه‌ی مجاهدت‌های افرادی همچون میرسیدعلی همدانی و میرشمس‌الدین عراقی به کشمیر هندوستان رسیده است؛ آیت‌الله خامنه‌ای نیز در سفری به هند و کشمیر سخنرانی‌ داشته است لذا مردم کشمیر از اول با انقلاب اسلامی ایران آشنا بوده‌اند و حتی دانشجویان ایرانی در کشمیر تحصیل می‌کردند و انقلاب را معرفی می‌کردند. از طرفی مردم کشمیر، مردمی انقلابی هستند و حدود ۷۰ سال است که درگیری سیاسی با دولت مرکزی دارند و رهایی‌طلب هستند.

 

این اندیشمند هندی در پاسخ به اینکه آیا دستاوردهای انقلاب اسلامی به دنیا معرفی شده است، عنوان کرد: در این زمینه خیلی کم‌کاری شده است و انقلاب آنگونه که لازم به معرفی است معرفی نشده است. انقلاب ایران ظرفیت‌های مهمی دارد و مردم جهان تشنه آن معارف و ظربیت‌ها می‌باشند و هنوز افکار امام خمینی (ره) به جهان نرسیده است و در زمینه ترجمه آثار ایشان کار جدیصورت نگرفته شده است درحالی که شوروی برای ترویج افکار لنین و مارکسیسم و کومونیسم دانشجویان و اندیشمندان را به روسیه دعوت می‌کرد و حتی افراد بسیاری را برای اشاعه این اندیشه‌ها به کشورهای دیگر می‌فرستاد.

 

حجت‌الاسلام موسوی به آمادگی دانشگاه‌های کشمیر درخصوص تدریس افکار و اندیشه‌های شهیدمطهری پرداخت و گفت: تاکنون این افکار به دست مردم ایران نرسیده است؛ افکار انقلاب ایران به‌راحتی قابل انتقال است؛ جهان درباره ایران بی‌اطلاع است. ما برای آشنایی با علوم اسلامیبه ایران آمده‌ایم تا آن را به مردم کشمیر منتقل کنیم.

 

او شناخت مردم ایران نسبت به هندوستان را محدود به سینمای بالیوود دانست و تاکید کرد: برای شناخت مردم هند باید جامعه را نگاه کرد؛ این آگاهی کمک می‌کند ما نسبت خودمان را بشناسیم. هند با اینکه رتبه پنجم اقتصادی است اما مشکلات فقر و فاصله طبقاتی بیشتر از ایران دارد.

 

این متفکر هندی به جمله‌ی از شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و با بیان اینکه جمهوری اسلامی حرم است و انسان در حرم احساس آرامش می‌کند، افزود: مردم ایران همانند ماهی در آب متوجه نعمت و ارزش‌هایی که در کشور وجود دارد نیستند درحالی که ما به عنوان غیرایرانی‌ها آن را درک می‌کنیم.

 

کد خبر 1250684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha