اعتکاف، فصلی برای تطهیر صحیفه ایمان/ بیش از ۶ هزار نفر در خراسان‌شمالی معتکف شدند

اعتکاف، فرصت بسیار مناسبی است تا انسانی که در پیچ و خم های مادی غرق شده، به قصد بهره بردن از ارزش های معنوی از علایق مادی دست بکشد و خود را در اختیار پروردگار بگذارد و تقاضا کند که او را در راه راست ثابت نگهدارد.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛

انسان، موجودی است سالک و پویا به سوی معبود حقیقی خویش و از هر راهی که برود و هر مسیری را که در زندگی انتخاب کند، سرانجام به لقای معبود خویش می رسد. اگر انسان راه ایمان، خودسازی و تهذیب نفس را بپوید جمال و مهر خداوند را ملاقات می کند، اما اگر راه کفر و آلودگی را در پیش گیرد، جلال و قهر او را.

 

بنابراین اگر مقصد و غایت سلوکش لقای محبت و مهر خدا باشد، باید راه تهذیب نفس و عبادت حقیقی را در پیش گیرد و از هوای نفس بگریزد و در طریقت انس با معبود گاهی به گوشه ای خلوت پناه ببرد و دور از همه عنوان ها و تعلقات مادی، لختی بر حال زار خویش بگرید و با سوز دل و اشک چشم، کدورت و زنگار را از چهره جان خود بزداید و در زاد و توشه آخرت اندیشه کند.

 

یکی از فرصت هایی که می توان برای خلوت کردن انسان با خداوند به آن اشاره کرد؛ «اعتکاف» است. اعتکاف، فرصت بسیار مناسبی است تا انسانی که در پیچ و خم های مادی غرق شده، خود را بازیابد و به قصد بهره بردن از ارزش های معنوی از علایق مادی دست بکشد و خود را در اختیار پروردگار بگذارد و تقاضا کند که او را در راه راست ثابت نگهدارد تا بتواند به دریای بیکران انس و مهر خداوند که همه اش مغفرت و رحمت است، متصل شود.

 

روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه مبارک رجب از روزهای پر فضیلت است که اعمال خاصی در آن وارد شده است. این سه روز معروف است به «ایام البیض». این‌که چرا به این ایام، ایام البیض می‌گویند، در کتاب «علل الشرایع» آمده است: «جبرئیل آدم را در حالی که سر تا پا سیاه شده بود به زمین فرود آورد، فرشتگان وقتی آدم علیه‌السلام را با این هیئت دیدند، ضجه زده و گریستند و به درگاه حق تعالی عرضه داشتند: پروردگارا مخلوقی را آفریدی و از روح خود در او دمیدی و فرشتگانت را به سجده کردنش وادار نمودی، حال با یک گناه رنگ سفیدش را به سیاهی مبدل کردی!؟ منادی از آسمان ندا می‌دهد: امروز را برای پروردگارت روزه بگیر. آدم علیه‌السلام آن روز را که موافق با روز سیزدهم ماه بود روزه گرفت، پس ثلث سیاهی از او زایل گشت، سپس منادی در روز چهاردهم ندا کرد: امروز را برای پروردگارت روزه بگیر، جناب آدم علیه‌السلام آن روزه را هم روزه گرفت و ثلث دیگر از سیاهی زایل شد، روز پانزدهم باز منادی ندا کرد و او را به گرفتن روزه دعوت نمود؛ وی آن روز را هم روزه گرفت و تمام سیاهی او زایل گشت و به همین خاطر این ایام به ایام البیض (روزهای روشنایی) موسوم شد».

 

سنت نبوی اعتکاف، پدیده‌ای مبارک است که اگرچه قدمت آن از صدر اسلام بوده اما رویش و رشد آن از بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفت و باید گفت، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه باعث رشد و گستردگی اعتکاف شد و از آنجایی که رهبر معظم انقلاب در فراز ششم بیانیه گام دوم انقلاب، افزایش چشمگیر اخلاق و معنویت در فضای عمومی جامعه را از دستاوردهای انقلاب اسلامی بیان کردند و اعتکاف را به عنوان نمونه‌ای از آن دانستند، با توجه به این فرمایش، شعار امسال اعتکاف «اعتکاف تجلی اخلاق و معنویت» انتخاب شده است.

 

آیین اعتکاف امسال هم 13 رجب مصادف با 15 بهمن ماه آغاز می شود و به مدت سه روز ادامه دارد. این آیین معنوی در خراسان شمالی در 130 مسجد شامل 36 مسجد شهری و 94 مسجد روستایی برنامه ریزی شده است.

 

حجت‌الاسلام ناصر هدایتی، دبیر ستاد اعتکاف خراسان شمالی با بیان اینکه 130 مسجد شامل 36 مسجد شهری و 94 مسجد روستایی، میزبان معتکفان خواهر و برادر می شود، اظهارکرد: حلقه‌های معرفت، کرسی تلاوت و ختم قرآن و صلوات، سخنرانی روحانیون، حضور شاعران آیینی، حضور راویان دفاع مقدس و مناجات‌خوانی شبانه، محافلی با موضوع گام دوم انقلاب، جهاد تبیین، مهدویت، طب سنتی، تاریخ اسلام و پاسخ به شبهات و سبک زندگی اسلامی از جمله برنامه های فرهنگی قابل اجرا در آیین اعتکاف است.

 

وی اظهارکرد: مساجد انقلاب، بقیه الله (عج) بلوار استقلال و امام محمدباقر (ع) بجنورد ویژه اعتکاف آقایان و مساجد جامع، حجت بن الحسن (عج)، سیدالشهدا (ع) پل منطقه، حضرت رسول (ص)، بقیه الله (عج) شهرک فرهنگیان، قائم آل محمد (عج) و قائم آل محمد (عج) شهرک امام خمینی (ره) ویژه بانوان است.

 

سید احیا سیدی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هم گفت: مسجد امام علی دانشکده پرستاری بجنورد میزبان دانشجویان دختر معتکف است و 80 دانشجو دختر از دانشگاه های بجنورد در این مراسم حضور دارند.

 

 

 

کد خبر 1250706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha