مساجد؛ بستر مناسبی برای برگزاری دوره های تحکیم بنیان خانواده هستند

آقاجانلو با تاکید بر اینکه می توان از بستر مساجد برای برگزاری دوره های آموزشی زوج های جوان استفاده کرد، گفت: این دوره ها نباید مقطعی باشد بلکه بایستی به صورت سلسله وار و مستمر تشکیل شود.

جلیل آقاجانلو -استاد دانشگاه و مدرس کارگاه آموزشی زوج های جوان- در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان اظهار کرد: خانواده موثرترین عامل در انتقال فرهنگ و تحت تاثیر متقابل با فرهنگ و عوامل اجتماعی است.

 

وی به ارائه تعریفی از خانواده پرداخت و گفت: در آیات قرآن کریم به جایگاه خانواده اشاره شده است همچنین بخش اعظمی از آیات به تنظیم روابط خانواده، وظایف زوجین و والدین و حقوق خانواده پرداخته است.

 

این مشاور خانواده با یادآوری اینکه تشکیل، تحکیم و تعالی یک خانواده سه مرحله مهم در یک خانواده است که باید به آن توجه شود، گفت: متاسفانه در سه مرحله فوق به خوبی کار نشده است و همین موجب شده تا شاهد سستی در بنیان خانواده ها و افزایش طلاق در جامعه باشیم.

 

آقاجانلو با اشاره به اینکه در مورد تحکیم خانواده باید اعتدلال در اخلاق و حفظ حقوق طرفین حاکم باشد، گفت: در مورد تحکیم خانواده باید موضوع در دو بخش عوامل درونی و برونی مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی اضافه کرد: انسان موجودی جمع طلب است و رابطه اخلاق و خانواده یک رابطه مستقیم می باشد به گونه ای که اخلاق خوب در خانواده به استحکام بنیان خانواده منجر می شود  و در آیات و روایات بسیاری به تشکیل زندگی و روابط بشری صحبت شده است.

 

این روانشناس،عوامل بیرونی مرتبط با تحکیم خانواده و پیوند اعضا را تاثیر مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خواند و گفت: متاسفانه آمار دقیقی از وضعیت خانواده ها در دست نداریم و اگر هم باشد منتشر نمی شود و همین موضوع آسیب است چرا که در صورت دانستن این آسیب ها می توان راهکار ارائه کرد.

 

آقاجانلو ادامه داد: بسیاری گمان می کنند که علت اصلی بسیاری از طلاق ها مسائل مالی است در حالی که اینگونه نیست، بسیاری از زوجین مهارت زندگی مشترک را کسب نکرده اند به همین منظور برگزاری دوره های آموزشی قبل و بعد از ازدواج بسیار مهم است.

 

وی با یادآوری اینکه زندگی یک هنر و مهارت به شمار می رود، گفت: اگر این مهارت را به زوجین، قبل از ازدواج آموزش دهیم بسیاری از مشکلات زندگی مشترک برطرف می شود.

 

مدرس کارگاه آموزشی زوج های جوان، با اشاره به اینکه داشتن جذابیت برای زوجین، تعهد و آشنایی قبل از ازدواج عوامل مهمی در استحکام ازدواج خواهد داشت، گفت: تعهد در زوج هایی که سبک زندگی اسلامی را مورد توجه قرار می دهند بیشتر است.

 

آقاجانلو با تاکید بر اینکه می توان از بستر مساجد برای برگزاری دوره های آموزشی زوج های جوان استفاده کرد، گفت: این دوره ها نباید مقطعی باشد بلکه بایستی به صورت سلسله وار و مستمر تشکیل شود.

کد خبر 1250765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha