چرا کنش رسانه ای "هیسپان تی وی" برای منافع ملی ایران حیاتی است؟

امینی گفت: ظرفیت حدودا ۵۰۰ میلیون نفری کشورهای اسپانیول زبان مساله ای نیست که ما به عنوان یک قدرت نوظهور نسبت به آن بی اعتنا باشیم. در این فضا، رسانه ای نظیر هیسپان تی وی حقیقتا یک الزام و نیاز برای مناسبات خارجی ماست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمود امینی، دکترای روابط بین الملل و فعال رسانه ای، در مورد اهمیت کنشگری‌های رسانه ای هیسپان تی وی برای منافع ملی ایران گفت: باید بدانیم که فضای ارتباطاتی در جهان رو به گسترش است و در یک لحظه، مردم جهان می توانند از یکدیگر، اطلاعات کافی و لازم را پیدا کنند. در عین حال، در روند تعاملات سیاسی، کشورهای صاحب قدرت در جهان بنا بر تمایلات و منافع خاص خود، توسعه قدرتشان را در عرصه بین المللی با تنظیماتی ویژه در رابطه با افکار عمومی مد نظر قرار می دهند. 

 

وی افزود: این بدان معناست که ممکن است یک کشور که مثلا 50 میلیون نفر جمعیت دارد، بخواهد تاثیر گفتمانی خود را در یک جامعه میلیاردی توسعه و ترویج کند. می دانید که جهان چیزی بیش از 8 میلیارد نفر جمعیت دارد. در این فضا، برخی کشورها سعی دارند تا گفتمان ها و روایت های خاص خود را به طیف های گسترده تری از انسان‌ها منتقل کنند و از این طریق، اقدامات و رویه هایی که در جبهه مقابل خودشان تعریف می شود را تضعیف و موانع را تا جای ممکن جهت پیشبرد دستورکارهایشان از میان بردارند. 

 

امینی ادامه‌داد: در این فضا، عملا شاهد هستیم که نوعی تنوع گفتمانی در جهان حاکم است و گفتمان های مختلف با یکدیگر به رقابت می پردازند و سعی دارند تا موقعیتی مسلط را برای خود کسب کنند. در این چهارچوب، برخی کشورها توانمندی ها و ظرفیت های فرهنگی و تمدنی غنی دارند و مایلند تا انتقال فرهنگ و تمدن خود را به دیگر کشورهای جهان داشته باشند. برخی نیز مایل به انتقال تجربیات خود در حوزه پیشرفت‌هایشان هستند. 

 

امینی با اشاره به اینکه انتقال قدرت، پیشرفت، گفتمان و غیره، از طریق زبان و مخصوصا رسانه در جهان امروز امکان تحقق دارد،افزود: در این راستا، در جهان کنونی چیزی در حدود 450 تا 500 میلیون نفر از جمعیت جهان(چیزی در حدود یک شانزدهم از جمعیت کل جهان) اسپانیول زبان هستند. ما کشوری متمدن و پرسابقه هستیم و حرف های زیادی در حوزه های مختلف علمی و فرهنگی و غیره داریم. در طول تاریخ نیز فرهنگ ایرانی اثرگذاری های قابل توجهی را از خود نشان داده است. در شرایط کنونی، کشور ما هم قدرت قابل توجهی در عرصه بین المللی دارد و هم مورد تهاجم قدرت های مسلط نظام بین الملل است. 

 

این کارشناس عنوان کرد: در این چارچوب، تقویت پیوندهای فرهنگی و تمدنی که از طریق  فعالیت هایی رسانه ای تسهیل می شود می‌تواند زمینه تعامل و توسعه روابط ایران با ملل اسپانیول زبان را فراهم کند و بنیان های قدرت ملی کشورمان را در زمینه های مختلف تقویت و تحکیم کرده و البته که ملت های مذکور را نیز از توانمندی های ایران در حوزه‌های مختلف بهره مند کند. از این جهت، ظرفیت حدودا 500 میلیون نفری کشورهای اسپانیول زبان که چیزی در حدود 20 تا 25 کشور را نیز در بر می گیرد( البته که مردم کشورهای دیگر را نیز به دلیل آشنایی احتمالی آن ها با زبان اسپانیولی در بر می گیرد)، مساله ای نیست که ما به عنوان یک قدرت نوظهور نسبت به آن بی اعتنا باشیم. 

 

امینی گفت: رسانه ای نظیر هیسپان تی وی حقیقتا یک الزام و نیازِ مناسبات خارجی ماست و باید در قالب این رسانه یک برنامه کار دقیق و قابل ارزیابی تعریف شود تا زمینه های توسعه مخصوصا قدرت نرم ما در میان کشورهای اسپانیول زبان فراهم شود و به حوزه های دیگر هم تسری یابد. دستورکاری که حداقل در سال های اخیر، هیسپان تی وی به نحوی مطلوب آن را مورد توجه قرار داده و می بینیم که دستاوردهای قابل توجه این شبکه در این رابطه که تا حد زیادی شهرت آن در میان کشورهای اسپانیول زبان و البته اقدامات منفی رقبا و دشمنان ایران را علیه این شبکه به همراه داشته، گواهی روشن بر این موضوع است. 

 

وی تصریح کرد: فراموش نکنیم که زبان اسپانیولی به عنوان سومین زبان جهان شناخته می شود و حتما ایران به عنوان یک قدرت نوظهور بین المللی باید به این حوزه توجه داشته باشد و منافع و اهداف ملی خود را در این جغرافیای فرهنگی و تمدنی دنبال کند. این همان مساله ای است که هیسپان تی وی به نحوی فعال در دستورکار قرار داده و کنشگری موثری را نیز در این زمینه از خود نشان داده است. 

 

این تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: همانطور که پیشتر نیز گفتم، تاسیس و فعالیت های جاری هیسپان تی وی، نه یک گزینه و انتخاب ساده، بلکه یک الزام راهبردی و ضروری برای کشورمان بوده و بایستی تا جای ممکن حمایت از این شبکه و توسعه فعالیت های آن که ماهیتی حرفه ای نیز دارد، در دستورکار تصمیم سازان و مسوولان ارشد کشورمان قرار داشته باشد. در غیر اینصورت، باید اذعان کنیم که دشمن میدان های قابل توجهی را به ضرر منافع ملی ایران فتح خواهد کرد. 

کد خبر 1250866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha