از راه اندازی  انجمن اسلامی پاریس تا دلیل نقل مکان امام (ره) به نوفل لوشاتو

مهتدی در تشریح خاطرات خود از بنیانگذار انقلاب اسلامی به راه اندازی انجمن سیاسی پاریس اشاره کرد و ضمن تشریح چگونگی فعالیت این انجام از اولین دیدار اعضای انجمن سیاسی پاریس با امام خمینی (ره) پس از تبعید به فرانسه گفت.

محمود مهتدی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد خاطرات خود از امام (ره) گفت: قبل از ورود امام به پاریس من و چند نفر از دوستان جزو انجمن اسلامی پاریس بودیم و در حدود 8 تا 10 نفر عضو اصلی انجمن بودیم که در جلسات آن حضور داشتیم. کسانی که عضو اصلی انجمن بودند باید ماهانه مبلغی را به انجمن پرداخت می کردند و برکت کار انجمن نیز به همین امر بود. یکی از اعضای انجمن از قاهره بود (ابو زینب) که به اندازه دو دولت به تنهایی کار می کرد زیرا معتقد به کار جهادی بود. کاری که انجمن اسلامی پاریس در آن زمان انجام داد، شاید بعدها توسط چندین وزارتخانه مانند وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد و ... انجام شد. انجمن اسلامی پاریس مرکز انجمن های اسلامی اروپا بود و در واقع سرپرستی تمام انجمن های اروپا را بر عهده داشتند.

 

انجمن اسلامی پاریس کار سیاسی می کرد

دیپلمات سابق ایران با بیان اینکه انجمن اسلامی پاریس به نوعی یاغی بود زیرا کار سیاسی می کرد، افزود: زمانی که انجمن های اسلامی دیگر کار سیاسی نمی کردند؛ ما در انجمن اسلامی پاریس اعتصاب غذا، تصرف سفارت، تظاهرات و ... انجام دادیم و حتی برخی از افراد برای آنکه شناسایی نشوند، نقاب می زدند و در زیرزمین قرآن می خواندند. انجمن اسلامی پاریس بسیار کار سیاسی انجام می داد و همین موضوع باعث شد انجمن آرمون که یک انجمن مادر بود، یک نفر را به عنوان ناظر به انجمن اسلامی پاریس بفرستد.

 

اصول انجمن اسلامی پاریس

مهتدی در مورد اصول انجمن اسلامی پاریس اظهار داشت: انجمن اسلامی پاریس سه اصل را برای خود تعریف کرده بود که از آن پیروی می کرد، ابتدا تبعیت از مرجعیت آیت الله خمینی (ره)، دوم طرفداری از حرکت فرهنگی سیاسی دکتر علی شریعتی، سوم طرفداری از حرکت مسلحانه مجاهدان خلق آن زمان که بسیار متفاوت از دوره های بعدی است. شریف از مجاهدین خلق آن زمان بود که بعدها توسط مسعود رجوی و باند آن ترور شد و نام وی در دانشگاه شریف ماندگار شده است و آیت الله طالقانی نیز در کنار این مجاهدین فعالیت می کردند. انجمن اسلامی پاریس یک مجموعه کاملا سیاسی و معتقد به کار نظامی بود در حالی که بقیه انجمن ها صرفا کار فرهنگی انجام می دادند که آن را به صورت آشکار انجام نمی دادند و ترس از آشکار شدن آن داشتند.

 

 

 

 

بنی صدر معتقد بود اصلا مرجعیت در شیعه وجود ندارد و همه خودشان رهبر خودشان هستند

وی با بیان اینکه در آن زمان فداییان خلق مارکسیسم بودند و معمولا مجامع دانشجویی را در اختیار داشتند و اسلامیون در مجامع دانشگاهی جایی نداشتند، ادامه داد: در انجمن اسلامی پاریس فردی به نام بنی صدر بود که انجمن وی را از گذشته می شناخت که بعد از انقلاب به عنوان اولین رییس جمهور ایران شناخته شد. بنی صدر سفری به اسراییل داشت و در سفری دیگر به نجف رفت. وقتی از این سفر بازگشت تزی را علیه امام خمینی(ره) مطرح کرد و شروع آن را این گونه عنوان کرد و معتقد بود اصلا مرجعیت در شیعه وجود ندارد و همه خودشان رهبر خودشان هستند. کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ بدانيد كه همه شما مسئوليد.

 

بنی صدر انجمن اسلامی پاریس را تفتیش کرد

وی گفت: طرح این بحث از سوی بنی صدر بسیار تعجب آور بود و معنی نمی داد. پس از این موضوع وفات مشکوک دکتر شریعتی در لندن رخ داد که در این واقعه بنی صدر اصرار داشت که شریعتی خودش مرده است و به شدت بر آن پافشاری می کرد در حالی که در لندن نقل می شد که فوت شریعتی کار رژیم شاه است. تمامی این وقایع موجب شد تا اولین انشعابات در انجمن اسلامی پاریس ایجاد و موجب شد بنی صدر از انجمن بیرون رفت و عده ای از اعضای انجمن نیز به سمت وی کشیده و از انجمن خارج شدند و انجمن اسلامی با اعضای باقی مانده به کار خود ادامه داد، کاری که بنی صدر کرد این نبود که انجمن دیگری را راه بیندازد بلکه انجمن اسلامی را تفتیش کرد.

 

اعضای انجمن اسلامی پاریس تصمیم گرفتیم دست امام (ره) را نبوسیم

مهتدی با اشاره به اینکه بعد از این وقایع بچه های انجمن اسلامی پاریس مطلع شدند که امام(ره) به پاریس آمده است، افزود: با تحقیقاتی که ما انجام دادیم فهمیدیم که امام (ره) در محله کشا در آپارتمانی از طیف بنی صدر ساکن شدند. این موضوع باعث شد کمی از امام بترسیم زیرا می دانستیم که بنی صدر چه موجود عجیبی است.

 

وی ادامه داد: در این زمان انجمن اسلامی پاریس تصمیم گرفت به دیدار حضرت امام (ره) برود که این اولین دیدار ما بود که امام را از نزدیک و زنده می دیدیم که با شکل گیری کادر مرکزی انجمن تصمیم گرفته شد که وقتی به دیدار امام (ره) می رویم دست امام(ره) را نبوسیم و دست بوسی را فرانسوی ها می بینند و این موضوع چیز خوبی نیست و همه با هم قرار می گذاریم که دست امام را نبوسیم.

 

 

وی اظهار داشت: ما رفتیم و به خانه مورد نظر سکونت امام رسیدیم اما دیدیم که یکی از افراد طیف بنی صدر جلوی در می خواهد ما را بازرسی کند که در کنار آن یک روحانی که سیدی جوان است ایستاده که این روحانی مرحوم سید احمد آقای خمینی بود که من شروع به بحث با فرد مورد نظر که قصد داشت ما را بازرسی کند، کردم که "تو که هستی که می خواهی ما را بازرسی کنی تو خودت مشکوکی". در این زمان اعضای انجمن وارد ساختمان شدند و من به تنهایی با این فرد از اعضای انجمن عقب ماندم و گفتار ما ادامه یافت. من یک ساعت و 25 دقیقه دیرتر از بقیه وارد اتاق شدم و بعد از وارد شدن به اتاق فهمیدم که اعضای انجمن بعد از ورود به اتاق تحت تاثیر ابهت امام(ره) قرار گرفته و همه دست امام (ره) را بوسیدند.

 

وی یادآور شد: بعدها دعوای جلوی در بنده را سید احمد خمینی به امام(ره) گفته بودند و امام(ره) بلافاصله گفته بودند که من در این خانه نمی مانم و باید برای من جای دیگری پیدا کنید که آن مکان دیگر نوفل لوشاتو بود. سید احمد خمینی متوجه شده بود که این منزل از طیف افراد بنی صدر است و بعد از انتقال این موضوع به امام خمینی (ره) مکان مستقل دیگری در نوفل لوشاتو پیش بینی شد.

 

 

ادامه گفتگو در روزهای آتی منتشر می شود.

کد خبر 1251587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha