روایت یک مسجد در ملایر که حکومت نظامی برایش معنا نداشت

مسجد انقلاب(حسیب خانی) ملایر تنها مسجد در این شهرستان بود که بی‌اعتنا به حکومت نظامی در روزهای بحبوحه انقلاب هرگز تعطیل نشد.

 به گزارش خبرنگار شبستان از شهرستان ملایر روایت روزهای انقلاب یادآور حضور و فداکاری مردان و زنانی است که با پیروی از امام راحل در مقابل رژم ظلمانی و ستم شاهی ایستادند و توانستند انقلاب اسلامی را به رهبری امام خمینی رقم بزنند.

 در این میان نقش مساجد نقشی کلیدی و ارزشمند است و می‌توان گفت مسجد را می توان بهترین کانون اسلامی از صدر اسلام تاکنون در همه حوزه‌ها دانست چرا که مسجد کانونی عبادی، بوده که در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم مسلمان ایفا کرده است و این کانون ارزشمند در پیروزی نهضت انقلاب اسلامی نیز نقش کلیدی و اساسی داشته است.

 

 

 در تاریخ انقلاب اسلامی حضور مداوم  مردم در مساجد و ایراد و گوش دادن به سخنرانی‌های انقلابی بخش مهمی از مبارزات علما و مردم انقلابی بود و مساجد در همه نقاط کشور مامنی امن و پایگاهی برای انسانهای شجاع و وارسته و مبارز بودند.

 

 در جریان شکل گیری نهضت‌های مردمی برای مقابله با رژیم پهلوی و پیشبرد نهضت پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، مردم شهرستان ملایر نیز با حضور در مساجد به رهبری آیت الله میرشاهولد پررنگی ایفا کردند.

 مسجد انقلاب(حسیب خانی) ملایر کانون مبارزات انقلابی

  مسجد انقلاب (حسیب خانی) که در کنار مسجد جامع ملایر قرار گرفته به امامت مرحوم سید محمد میرشاه ولد تاثیر زیادی در گسترش انقلاب در شهر ملایر داشت، که فعالیت های مبارزاتی آیت الله میرشاهولد در این مسجد بوده است اکنون پسر ایشان امام جماعت این مسجد است

 این مسجد از مساجد دوران قاجاریه  است که در بمبارانها تخریب و مجددا احیا شد که فعالیت های مبارزاتی آیت الله میرشاهولد در این مسجد بوده است

 

 آیت‌الله سید محمد میرشاهولد رهبر مبارزات انقلابی ملایر است که برای پیروزی انقلاب تلاش‌های زیادی کرد و نامش  امروز بعد از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان مانند نگینی در تاریک درخشان مبارزات انقلابی و مردان نام آور شهرستان ملایر و کشور می‌درخشد.

آیت‌الله میرشاهولد در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی در خانواده‌ای بزرگ و مذهبی از سادات علوی ملایر به دنیا آمد. سیدمحمد کودکی با نبوغ سرشار بود که برای تحصیل در مدارس عالی بورسیه شد، اما به خاطر علاقه وافر به فراگیری علوم دینی حوزه علمیه را انتخاب کرد و پس از گذراندن دوران مقدماتی راهی حوزه علمیه قم شد. از محضر اساتید بزرگی چون آیت‌الله مرعشی نجفی، گلپایگانی، شهید صدوقی و آیت‌الله بروجردی و سایر علما سطوح علمی و عالی را فراگرفت و پس از ۱۲ سال اقامت در شهر قم به علت بیماری به تهران عزیمت کرد و به مدت ۳ سال در شهر تهران مدارج علم و فقاهت را کسب کرد تا به درجه اجتهاد نائل شد.

 

 

ایشان در سال ۱۳۳۷ به ملایر برگشت و در طول این سال‌ها به‌عنوان رهبر مبارزات ملی ملایر رشادت‌ها از خود نشان داد و چندبار از سوی مأموران ساواک دستگیر شد، اما از مبارزات خود در دست برنداشت. آیت‌الله محمد میرشاهولد در مبارزات نقش کلیدی داشت و با ایجاد روشنگری مردم را با انقلاب همراه کرد تا سرانجام انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

 

بعد از پیروزی انقلاب ایشان به‌ حکم امام(ره) به‌عنوان اولین امام‌ جمعه ملایر منصوب شد و بعد از ۲ سال به علت شدت بیماری استعفا داد. آیت‌الله میر شاهولد در سن ۷۵ سالگی در بیست و پنجم بهمن سال ۸۴ همزمان با ایام محرم دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرشان در جوار بقعه امامزاده عبدالله ملایر به خاک سپرده شد. بر اساس تصمیم مجمع عالی بسیج در ۲۴ تیر سال ۹۳، روز بیست و یکم بهمن‌ماه به نام ایشان و روز ملی ملایر نام‌گذاری شد.

 مردم داری بزرگترین شاخصه اخلاقی آیت الله میرشاه ولد

به گفته یکی از روحانیون ملایری ایشان اولین امام‌ جمعه ملایر بود که در مسائل انقلاب کارهای مختلفی انجام داد. آیت‌الله میرشاهولد برای پیروزی انقلاب در شهرستان ملایر قدم‌های بزرگی برداشته و در سخنرانی‌ها شرکت می‌کرد و به گفته خودش چند بار مورد حمله مأموران قرار گرفت و بازداشت شد اما همان‌طور که تعریف می‌کرد این مقاومت‌ها باعث شد که مردم ملایر پشت سر ایشان باشند و به‌عنوان رهبر مبارزات مردم تا زمان پیروزی انقلاب در کنار مردم بودند تا انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

 

 

  وی بزرگ‌ترین حسن اخلاقی ایشان  مردم‌داری‌  بود که در سخنرانی‌هایی بسیاری در جمع مردم داشت، در کنار آنها می‌نشست و به تمام مسائل دینی و شرعی و اجتماعی مردم پاسخ می‌داد. آیت‌الله میرشاهولد در دفتری خود دفترداری نداشت و خودش پای تلفن می‌نشست و به همه سؤالات و تماس‌های مردم در امور مختلف پاسخ می‌داد، در همه مراسم‌ها و برنامه‌های شهادت و مناسبت‌ها شرکت می‌کرد، گفت: ایشان در منزل و مسجد برنامه‌های مختلف را برگزار می‌کرد و مردم از وجود ایشان بهره‌مند بودند، همچنین یک کتابخانه در مسجد چهارده معصوم این شهرستان برای دسترسی و استفاده عموم مردم ایجاد کرده بود که بسیاری از مردم از این کتابخانه استفاده می‌کردند.

حجت‌الاسلام عبدالحمید میرشاهولد، از فرزندان مرحوم آیت‌الله میرشاهولد  است که در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان به خصوصیات پدر اشاره کرد و گفت: پدرم با سخنرانی‌ها و پخش اعلامیه‌‌های امام (ره) و با همراهی سایر مبارزان انقلابی ملایر ازجمله مرحوم شیخ صادق عباسی، حجت‌الاسلام ترابی و برادرش، پورکریمی، گلستانه و... مردم را راهنمایی و آن‌ها را به مبارزه علیه رژیم دعوت کردند.

 

فرزند آیت الله میرشاهولد  به نقش کلیدی و مهم روحانیت در مبارزه با ظلم و ستم رژیم طاغوت در کشور تصریح کرد: پدرم در این سنگر مقدس با همه توان و تلاش خود در کنار دیگر مبارزان انقلابی ملایر ظلم و ستم رژیم شاه را برای مردم افشاگری کردند.

تنها  مسجد ملایر  که بی‌اعتنا به حکومت نظامی تعطیل نمی‌شد

فرزند آیتالله میرشاهولد با اشاره به برگزاری مراسم نماز جماعت با امامت مرحوم پدرش در آن زمان بیان کرد: مرحوم پدرم هیچ توجهی به تذکرات و تهدیدات ساواک نداشت و نماز جماعت و مجالس مبارزاتی خود را در مسجد حسیبخانی که بعد از پیروزی انقلاب به نام مسجد «انقلاب» تغییر نام داد برگزار می‌کرد.

 

وی با اشاره به دستگیری آیت‌الله میرشاهولد بارها از سوی نیروهای ساواک و شکنجه ایشان گفت: اما ایشان همچنان به مبارزات خود تا زمان پیروزی انقلاب ادامه داد.

وی به  خاطرات مبارزاتی پدر روایت کرد:«ارتشبد ازهاری با ایجاد حکومت نظامی، دستور تعطیلی مساجد در شب‌ها را داده بود. محرم بود و مجلس روضه بعد از ظهرها در مسجد انقلاب(حسیب خانی) مجلس برقرار بود و تنها این مسجد بود که بی‌اعتنا به حکومت نظامی تعطیل نمی‌شد و نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت آیت‌الله میر شاه ولد(ره) در آن اقامه می‌شد.

 

 

روز هفتم ماه، مأموران رژیم اطراف مسجد را محاصره کرده و هشدار دادند که نماز مغرب و عشاء نباید اقامه شود؛ آیت‌الله میر شاه ولد ابتدا مقاومت کرد، اما چند دقیقه بعد مسجد را ترک کرد تا مبادا این مکان مقدس هتک حرمت شود.

 

او به همراه مردم به خیابان کنار مسجد رفت و درحالی‌که مأموران، مردم را محاصره کرده بودند؛ رو به قبله ایستاد تا همان‌جا نماز را اقامه کند که ناگهان مأموران به نمازگزاران حمله کرده و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند سپس پدرم، من و برادرم را با ضرب و شتم به شهربانی برده و به‌قدری وحشیانه رفتار کردند که پدر بر اثر ضربه قنداق تفنگ به سرش بی‌هوش شد.

وی اخلاق بسیار خوش، گشاده‌رویی و مردم‌داری را از ویژگی‌های بارز این عالم بزرگ برشمرد و گفت: به همین سبب آیت‌الله میرشاهولد در بین مردم بسیار مورداحترام بود و رمز ماندگاری این عالم بزرگ خدامحوری، اخلاص و کمک به خلق خدا بود.

 

فاطمه رحمتی ملایر

کد خبر 1251611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha