مسجد حجتیه رشت پلاک کوبی شد

مسجد حجتیه به عنوان سنگر مبارزات و محل تجمع نیروهای انقلابی در شهر رشت پلاک کوبی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، آیین پلاک کوبی اماکن اثرگذار دوران پیروزی انقلاب اسلامی استان گیلان، طرحی است که طی سالیان اخیر به منظور آشنایی نسل جوان با تاریخ و حوادث انقلاب و نمادهای مبارزه در این استان آغاز شده و تا کنون ادامه دارد.

 

در قالب این طرح برخی از محل‌های شکل گیری اولین اعتراضات عمومی علیه رژیم منحوس پهلوی، محل شهادت شهدای انقلاب اسلامی و اماکن مهم و کلیدی در تولید نوارهای کاست و چاپ و نشر اعلامیه‌ها شناسایی می‌شوند و به تدریج همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی پلاک کوبی می‌شوند.

 

امسال نیز مسجد حجتیه رشت به عنوان یکی از اماکن تاریخی اثرگذار در دوران انقلاب با حضور آیت الله رسول فلاحتی- نماینده ولی فقیه در گیلان، حجت الاسلام مجتبی اشجری- رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و جمعی از مسئولان معرفی و شب گذشته(۱۹ بهمن) پلاک کوبی شد.

 

در این مراسم آیت الله فلاحتی با بیان اینکه در آموزه‌های دینی بر نکوداشت و پاسداشت اماکن و ایام مقدس سفارش شده است گفت: پلاک‌کوبی و ایجاد نماد برای اماکنی که محل شکل‌گیری قیام‌ها و تجمع نیروهای انقلابی بوده است بسیار مهم است، زیرا نمادها ماندگار هستند و آیندگان با دیدن این نمادها متوجه ایثار و ازخودگذشتگی گذشتگان خود می‌شوند.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به جانفشانی مردم گیلان در دوران انقلاب اسلامی و ایستادگی آنان در برابر منافقان اظهارکرد: منافقان حتی به دستفروش خیابان هم رحم نمی‌کردند و بسیاری از مردم بی‌گناه را به خاک و خون کشیدند، اما امروز ایران اسلامی در سایه توجهات امام زمان (عج) به امنیت رسیده و منافقان جرأت قد علم کردن ندارند.

 

گفتنی است، مسجد سوخته تکیه از مساجد فعال و مرکز تجمع انقلابیون در شهر رشت بود که مبارزان بسیاری از این مسجد علیه رژیم طاغوت برخواستند. شهید آیت الله صادق احسانبخش، نماینده فقید ولی فقیه در گیلان که از مبارزان مطرح استان علیه طاغوت بود در این مسجد سخنرانی می‌کرد. به گفته حجت الاسلام علی نوری سعید استاد دانشگاه، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خاطراتش، شب‌هایی که آیت الله احسانبخش در مسجد سوخته تکیه سخنرانی می‌کرد، ساواک به مسجد و مردم حمله می‌کرد و مردم هم با ماموران ساواک درگیر می‌شدند. درگیری مردم با ماموران ساواک و نیروهای شهربانی تا پاسی از شب ادامه داشت.

 

حجت الاسلام حسن سمیعی، از مبارزان قبل از انقلاب و یکی از وعاظ برجسته شهر رشت نیز در خاطراتش از دوران انقلاب، مسجد سوخته تکیه را مقر انقلابیون رشت معرفی کرد و گفت: در ایام انقلاب در مساجد سوخته تیکه و کاسه فروشان و قبل از سخنرانی آیت الله احسانبخش، قاری بودم و آیات جهاد و شهادت را می‌خواندم. حاج آقای ضرابی، از اساتید حوزه علمیه قم، با صدای بسیار زیبایی آیات را ترجمه می‌کرد و بعد از قرائت من و ترجمه ایشان، آیت الله احسانبخش سخنرانی می‌کرد.

 

 

 

 

کد خبر 1251741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha