گسترش روابط ایران و چین سیاستهای استعماری امریکا را خنثی می کند

ترقی با تاکید بر اینکه آینده جهان باید از زیر سلطه یکه تازی های آمریکا خارج و هژمونی آمریکا تضعیف شود، گفت: گسترش روابط ایران و چین سیاستهای استعماری امریکا را خنثی می کند.

حمیدرضا ترقی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد روابط ایران با چین گفت: توسعه روابط ایران و چین در راستای نظم نوین جهانی است که ایران و کشورهای قدرتمند شرقی آن را دنبال می کنند و این مسیر چند جانبه گرایی و عبور از پیچ تاریخی مهم در تاریخ و منطقه است.

 

عضو حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه آینده جهان باید از زیر سلطه یکه تازی های آمریکا خارج و هژمونی آمریکا تضعیف شود، افزود: در این راستا کشورهای قدرتمند مختلف در راستای اداره جهان باید مشارکت کنند و توسعه روابط ایران و چین نقش بسیار موثری در تحقق این هدف دارد.

 

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه که چین از یک بازار ارزی بسیار بالا در میان کشورهای دنیا برخوردار است افزود: چین قدرت سرمایه گذاری بسیار گسترده در سطح جهان به خصوص در کشورهای شرقی و جاده ابریشم دارد و از طرف دیگر در شرایط کنونی چین تنها کشوری است که به لحاظ اقتصادی و نظامی می تواند در کنار قدرت روسیه موجب جلوگیری از یکه تازی های آمریکا در جهان شود.

 

معاون بین الملل حزب موتلف اسلامی گفت: روابط ایران و چین روابط استراتژیک است و معتقدم ما در دو زمینه راه ارتباط و هماهنگی با چین را خواهیم داشت یکی در رابطه با طرح یک جاده و کمربند است که مربوط به تقویت و فعال شدن اقتصادی جاده ابریشم می شود که چینی ها آن را دنبال می کنند و دیگری موضوع قرارداد 25 ساله ای است که میان ایران و چین با هدایت های رهبر انقلاب مقدمات آن فراهم شده است.

 

ترقی ادامه داد: این دو موضوع محور اساسی همکاری و روابط اجرایی، سیاسی و امنیتی و تجاری میان ایران و چین است که علاوه بر آن موضوع عضویت ایران در پیمان شانگهای ، زمینه تعاملات بیشتر تجاری و اقتصادی و حتی امنیتی میان این کشورها می تواند فراهم کند.

 

وی گفت: تمامی این نکات زمینه های نظم نوین جهانی را فراهم می کند و روابط ایران و چین تاثیر بسیار مهمی در این امر دارد.

 

نماینده سابق نیشابور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرارداد 25 ساله ایران و چین افزود: در این قرارداد با توجه به تفاهم هایی که  صورت می گیرد، زمینه سرمایه گذاری قریب 400 میلیارد دلاری چین در ایران فراهم می شود که این امر می تواند رشد اقتصادی کشور را مطابق با برنامه هفتم و ششم که رشد هشت درصدی است، افزایش دهد و در کنار آن عقب ماندگی 10 ساله اقتصادی را به صورت قابل ملاحظه ای جبران می کند.

 

وی با اشاره به بهبود روابط اقتصادی در روابط ایران و چین گفت: سرمایه گذاری ها در بخش انرژی، نفت، فناوری های جدید از جمله نکات مهم دیگر در روابط ایران و چین است که در توافق نامه میان ایران و چین وجود دارد که در این سفر 17 توافق نامه جدید در قالب قرارداد 25 ساله میان ایران و چین به امضا می رسد که زمینه سرمایه گذاری بیشتر را فراهم می کند.

 

ترقی گفت: معتقدم با توجه به عضویت ایران در پیمان شانگهای و موافقت چینی ها در این زمینه، به طور طبیعی روابط ما و کشورهای آسیای میانه می تواند در این سفر تقویت شود و در جهت خنثی کردن تحریم های آمریکا نقش بسیار موثری داشته باشد.

 

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه چینی ها در طی سال هایی که ایران از سوی آمریکا تحریم بوده است، بالاترین خریدار نفت ما بودند خاطرنشان کرد: این امر نشان می دهد که چین یار دیرین ایران است و در مقابله با سیاست های استعماری آمریکا از این جهت نقش بسیار موثری داشتند.

 

ترقی اظهار با اشاره به سیاست های جمهوری اسلامی در بیرون راندن امریکا از منطقه عراق و افغانستان اظهار داشت: با توجه به سیاست هایی که جمهوری اسلامی دنبال می کند به طور طبیعی خلا حضور آمریکا در منطقه را نشان می دهد که از این جایگاه چینی ها می توانند این خلا را در این منطقه از جهت اقتصادی و تجاری پر کنند و روابط ایران و چین می تواند در حل و فصل مسایل منطقه ای در حوزه خلیج فارس و همسایگان توفیقات بیشتری داشته باشد و اجازه ندهند سیاست های تفرقه افکنانه آمریکا و اسراییل میان ما و کشورهای منطقه فاصله بیشتری را ایجاد کند.

 

ترقی تصریح کرد: چینی ها از ظرفیت واردات و صادرات زیادی برخوردار هستند و می توانند نیازهای کشورها را تامین و البته نیازهای خود را در حوزه نفت و انرژی برطرف کند و اگر بتوانیم در این زمینه همکاری های بیشتری داشته باشیم بخصوص در موضوع مبارزه با تروریسم و افراطی گری بتوانیم با آنها همکاری بیشتری داشته باشیم، یقینا توطئه های آمریکایی ها در جهت تقویت افراطی گری و تروریسم مانند داعش با کمک چینی ها توفیقات بیشتری را کسب کنیم.

 

 

 

کد خبر 1252755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha