آیت الله حیدری ایلام الگو و اسوه جهاد و ولایتمداری/ روحانیون و عالمان دینی مجاهد راه خدا هستند

حجت الاسلام کریمی تبار گفت: دشمن می‌داند اگر بخواهد به اسلام و تشیع ضربه بزند باید روحانیت را از میدان خارج کند و بر این اساس هجمه سنگینی بر علیه روحانیت در فضای مجازی و حقیقی برنامه ریزی کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، ظهر امروز(۲۶ بهمن) در آیین بزرگداشت مرحوم آیت الله حیدری ایلامی و یادواره شهدای روحانی استان ایلام در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) این شهر، اظهار کرد: شهدای روحانی  اختر تابناک عرصه جهاد و مجاهدت هستند.

 

حجت الاسلام الله نور کریمی تبار  با بیان اینکه امروز شهدا افتخار دادند که مهمان آنان باشیم، یادآور شد: بزرگداشت مرد علم و عمل و اخلاص مرحوم آیت الله حیدری ایلامی و یادواره شهدای روحانی مراسم بسیار ارزشمندی است.

 

وی تصریح کرد: خداوند انسان را که آفرید دارای یک بُعد مادی و یک بُعد معنوی کرد  که انسانیت انسان را تشکیل می‌دهد، برای رشد معنوی نیازمند تقویت بعد روحانی است، انسانیت انسان از روحی است که در آن دمیده شده و همین روح معنوی موجب شد که آنچنان شایستگی پیدا کند به عنوان خلیفه خدا بر روی زمین و مسجود فرشتگان الهی قرار گیرد.

 

امام جمعه ایلام بیان کرد:  برای رفع نیازهای مادی انسان، خداوند متعال هیچ‌فرشته و پیامبری را نفرستاد و خداوند متعال به انسان عقل فکر و اندیشه داده است که برای تامین نیازهای مادی و معنوی خود تلاش کند.

 

حجت الاسلام کریمی تبار ابراز کرد: خداوند متعال در قرآن کریم آباد کردن زمین را انسان طلب می کند و از روزی که انسان خود را شناخت تا کنون که از زیر زمین منابع نفت و گاز را استخراج می کند انسان در حال تلاش است اما انسان بیشتر زمینه مادی را در نظر گرفته است و از بعد معنوی غافل شده است.

 

وی تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید که هیچ پیامبری نفرستادیم مگر اینکه مورد استهزا قرار گرفت، عالمان دین ادامه دهنده راه انبیاء الهی هستند و معارف الهی را در جامعه نشر می دهند و تمام توان خود را برای هدایت و راهنمایی افراد به کار می گیرند تا با خدا ارتباط برقرار کنند.

 

امام جمعه ایلام گفت: علمای دین انسان هایی هستند که برای انسان های هم‌نوع خود و‌ هم کیش خود تلاش کنند، هر کسی برای رفاه مادی و تامین معیشت، برای هدایت انسان ها تلاش کند ارزش انسان بالاتر خواهد رفت و کسانی که برای هدایت هم نوع  خود تلاش می کنند از جایگاه ویژه ای برخوردار  هستند.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه شهدا مصداق بارز این بیان قرآن کریم هستند که هم ایمان آورند، هم هجرت کردند و هم جهاد کردند، افزود: شهدا بالاترین جایگاه را در نزد خداوند دارند، در عرصه جهاد نظامی اگر چه توام با جهاد علمی باشد این مجاهدت جایگاه ویژه ای پیدا می کنند و فاصله جهاد علمی با جهاد نظامی بسیار است.

 

امام جمعه ایلام ابراز کرد: در روایت داریم که مجاهدی که در راستای حفظ عقاید جامعه خود تلاش کند از مجاهدی که با روم بجنگید بیشتر است، مجاهدت نظامی در واقع دفاع از  تن انسان های هم نوع و هم کیش است، اما ارزش و اهمیت مجاهدت عقیدتی بسیار بیشتر است و  بر این اساس علمای دین جایگاه بسیار زیادی دارند.

 

وی با اشاره به اینکه عالمان دین در  هر دو عرصه جهاد نظامی و جهادی علمی و دینی مجاهد فی سبیل الله بوده و هستند، گفت: علمای شیعه در طول تاریخ رخت جهاد بر تن داشته و  با قلم و بیان خود برای جهاد تبیین و آگاهی بخشیدن به جامعه و نجات آنان از گرداب گمراهی  تلاش کرده اند.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله حیدری ایلام الگو و اسوه جهاد و ولایتمداری برای روحانیت آنروز و امروز است، تصریح کرد: مرحوم آیت الله حیدری ایلامی، آنچنان زاهد و وارسته بود که با زندگی زاهدانه و توکل به خدا، اولین مجتهدی بود که با شرایط سخت زمان شاه توانست حوزه علمیه را در ایلام تاسیس کند.

 

امام جمعه ایلام یادآور شد: از ۱۰۳ نفر از طلاب حوزه های علمیه استان در دوران دفاع مقدس ۸۷ نفر لباس رزم بر تن پیدا کردند و اسلحه به دست گرفتند و با دشمن جنگیدند و حدود ۱۳ نفر از این عزیزان به شهادت رسیدند سه نفر آزاده و ۲۴ نفر جانباز است که بر این اساس باید گفت بر اساس جمعیت، درصد تعداد شهدای روحانیون بیشترین درصد را تشکیل می دهد.

 

وی بیان کرد: دشمن می‌داند اگر بخواهد به اسلام و تشیع ضربه بزند باید روحانیت را از میدان خارج کند و بر این اساس هجمه سنگینی بر علیه روحانیت در فضای مجازی و حقیقی برنامه ریزی کرده است نیاز است نقش روحانیت و زهد روحانیت و خدمتگزاری روحانیت و تلاش روحانیت در طول تاریخ در سختی های جنگ و بمباران ها و برای مردم تبیین و نهادینه شود.
 

حجت الاسلام کریمی تبار افزود: آیت الله حیدری ایلامی، مدیریت هدایت مجاهدان استان را بر عهده گرفت و در برابر رژیم بعثی ایستادند و با حضور میدانی اولین ضربه را با انسجام عشایر را به دشمن بعثی با تشکیل خط پدافندی وارد کردند.

کد خبر 1252924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha