سعه صدر و خویشتنداری در برابر ناملایمتی ها، درسی ماندگار از مکتب امام کاظم(ع)

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: یکی از بهترین درس هایی که ما از مکتب امام کاظم(ع) می آموزیم، سعه صدر و خویشتنداری در مواجهه با سختی ها و ناملایمتی هاست.

حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان -استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم ضمن تسلیت سالروز شهادت امام موسی بن جعفر(ع) اظهار داشت: هر چند که در ساحت ها و ابعاد مختلف می توان از سیره و سبک زندگانی امام کاظم(ع)، بالاترین و بهترین درس ها را برای زندگی دریافت کرد و آن ها را به دنیای امروز معرفی کرد، اما با این حال یکی از شاخصه های مهم سبک زندگی حضرت ناظر به بحث سعه صدر، صبوری و فروخوردن خشم در مواجهه با مشکلات و ناملایمتی هاست.

 

وی افزود: کظم غیظ و خویشتن داری در مواجهه با مشکلات و سختی ها، درسی است که ما از سیره و زندگی امام موسی بن جعفر(ع) می گیریم و ان شاءالله که همه ما در عرصه ی عمل، خود را ملتزم و پایبند به این آموزه ها نشان دهیم.

 

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: واقعیت آن است که در شرایط فعلی جامعه ما به جهت وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، صبوری و سعه صدر مردم در هنگام روبرو شدن با سختی ها و ناملایمتی های زندگی تا حدودی سیر نزولی داشته، کما این که برخی از افراد جامعه در بزنگاه ها و در مواقع حساس زندگی، به راحتی کنترل از دست داده و چه بسا حرف هایی زده و اقداماتی انجام می دهند که بعداً پشیمان هم شوند اما می دانیم که گاهی پشیمانی فایده ای هم ندارد.

 

 وی بیان داشت: برای اصلاح سبک زندگی و تمرین سعه صدر، هیچ چیزی بهتر از آموزه های ناب قرآن و عترت نیست و از این حیث باید گفت که شهادت امام کاظم(ع) بهترین فرصت است که در این باره درنگ و تأمل بیشتری داشته و به واقع فکر کنیم که چگونه می توانیم با بهره گیری از این گنجینه عظیم در پیِ اصلاح رفتارهای غلط خود باشیم.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در پایان تاکید کرد: یکی از بهترین درس هایی که ما از مکتب امام کاظم(ع) می آموزیم، سعه صدر و خویشتنداری در مواجهه با سختی ها و ناملایمتی هاست.  

کد خبر 1253033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha