دوران امام کاظم(ع) پرتلاطم و پرفراز و نشیب از نظر تحولات و تغییرات در جامعه اسلامی بود

دکتر پیمان با بیان اینکه امام موسی کاظم(ع) با روش های مختلفی در جهت تقیه سعی کردند شیعیان را از خطرات موجود حفظ کنند گفت: دوران امام هفتم از جمله دوران های پرتلاطم و پرفراز و نشیب از نظر تحولات و تغییرات در جامعه اسلامی آن روز گار بود.

دکتر آیت پیمان در گفتگو با قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) اظهار داشت: آنچه که امروز برای شیعیان به عنوان یک اصل مسلم و جزء محکمات شیعه به حساب می آید، سیره امامان معصوم(ع) است که هر کدام از شخصیت های مقدس در عهد و زمان خودشان با جریانات فکری خاصی مواجه بودند و با نحله ها، مسلک‌ها، فرقه ها و اندیشه های انحرافی نوظهور مقابله کرده اند.

 

دبیر کل مجمع جهانی شیعه شناسی افزود: امروز چنین جریان فکری در واقع راهگشای ماست، چون در زمان و دوران ما نیز این پیدایش تفکرات انحرافی جدید وجود دارد و ما برای مقابله با هر جریان فکری انحرافی باید به سیره امامان تمسک یابیم.

 

وی تصریح کرد: در آن دوره 250 ساله حیات این شخصیت های مقدس و نورانی، تمامی آن چه که در عرصه علم و اندیشه و فرهنگ و اخلاق و معنویت و سلوک نیاز داریم می‌توانیم در سیره معصومین(ع) پیدا می کنیم.

 

پیمان با بیان اینکه مواضع و مبارزات سیاسی امام کاظم علیه‌السلام در مقابل حاکمان عباسی عمدتا تلاش های علمی و فرهنگی و آگاهی بخشی بوده است بیان کرد: یکی از سیره های راهگشا و حیات بخش و هدایت گر معصومین(ع)سیره امام موسی کاظم است که دوران ایشان از جمله دوران پرتلاطم و پرفراز و نشیب از نظر تحولات و تغییرات در جامعه اسلامی آن روز گار بود.

 

وی خاطرنشان کرد: در واقع دوران حیات امام کاظم (ع) مصادف با دوران سخت گیری بر علیه مکتب اهل بیت(ع) و تشیع بود و شیعیان در آن دوران در خوف و خطر و خفا و تقیه سنگینی زندگی می کردند.

 

دبیر کل مجمع جهانی شیعه شناسی با بیان اینکه امام موسی کاظم(ع) با روش های مختلفی در جهت تقیه سعی کردند شیعیان را از خطرات موجود حفظ کنند افزود: در آن زمان نسل‌کشی‌های سنگینی از سوی حاکمان ستمگر علیه شیعیان اتفاق افتاد بود و سرکوبی سادات و امام زادگان که بر علیه دستگاههای حاکم و جائر قیام می کردند در گوشه و کنار سرزمین اسلامی به وسیله حکومت عباسی به شدت صورت می گرفت.

 

وی گفت: متاسفانه یکی از تلخ ترین دوران در رابطه با تشیع، دوران حیات امام موسی کاظم(ع) بود که با تدبیر امام، جریان هایی در حفظ حریم تشیع و گسترش معارف دین شکل گرفت.

 

پیمان بیان کرد: ایجاد سلسله وکالت از جمله تدابیر خاص و ابتکارات و ابداعات امام کاظم(ع) بود و در بلاد مختلف وکلایی را تعیین کرد تا به مقابله با حاکمان از طریق هدایت گری شیعیان بپردازند.

 

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه حاکمان با ایجاد خفقان، دسترسی امت شیعه را به امام قطع کرده بودند و مردم را در تنگنا قرار دادند و از طرفی زندانی های طولانی مدت امام نیز موجب شده بود تا تشیع به امام و هادی و هدایتگر دسترسی نداشته باشند،با تدبیر امام کاظم(ع) این سلسه وکالت پیدایش کرد.

 

دبیر کل مجمع جهانی شیعه شناسی تصریح کرد: با شکل گیری شبکه وکالت در بلاد مختلف، نواب و وکلا و نمایندگانی به شیوه های مختلفی سعی می کردند منویات و دستورات امام را اتخاذ کنند و پلهایی میان امام و امت ایجاد کنند.

 

وی گفت: این سلسله وکالت بعد از دوران امامت امام موسی کاظم(ع) و در زمان امام رضا(ع) و امام جواد(ع) و امام هادی(ع) و عسگری(ع) نیز گسترش یافت و آثار و برکات زیادی در جامعه دینی در جهت زمینه سازی دوران غیبت برجای گذاشت.

 

پیمان ادامه داد: شبکه های وکالت با تدبیری که وجود داشت در سرزمین های اسلامی، باعث حفظ موقعیت شیعه و صیانت از معارف اصیل مکتب اهل بیت(ع) شد، در واقع امام در آن دوران تقیه شدید زمینه ای را فراهم آورد که افراد در قالب های فروشنده و بازرگان و دست فروش سعی می کردند خود را به محله و نزدیکان و اصحاب امام برسانند و دستوری را اخذ کنند.

 

وی عنوان کرد: ایشان توانست در دل این خفقان شدید جریاناتی رابه وجود بیاورد که فرهنگ شیعه و تفکر و اندیشه اصیل و ناب تشیع در سرزمین های مختلف گسترش و نفوذ یابد و امروز به دست ما برسد.

 

عضو شورای دین پژوهان کشور بیان کرد: ما به ساحت مقدس امام کاظم سلام و درودهای خالصانه ای می فرستیم و امیدواریم امروز نیز از تدابیر و منویات آن امام برای حفظ کیان تشیع و عقیده شیعیان و حفظ مسلمات شیعه در جهان امروز که جهان پرتلاطم و عرصه تهاجم‌های شدید فرهنگی از طریق تکنولوژی ها و رسانه های جدید است بتوانیم مطابق سیره امام فرهنگ شیعه را ترویج کنیم.

 

 

کد خبر 1253051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha