امام کاظم(ع) اسطوره صبر و پایداری در راه حق است

حجت الاسلام آرمند، امام موسی کاظم را اسطوره صبر و پایداری در راه حق دانست و گفت: آن حضرت بعد از تحمل بی رحمانه ترین آزارهای طاقت فرسای خلفا، بویژه هارون الرشید، استوار و مقاوم در برابر طاغوت و طاغوتیان شهید شد.

حجت الاسلام حامد آرمند ، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه، ضمن تسلیت بمناسبت ۲۵ رجب سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) ،گفت: امام موسی کاظم ملقب به ابو ابراهیم، ابوالحسن و ابوعبدالله هفتمین امام شیعیان  در ۷ صفر ۱۲۸ در ابوا به دنیا آمدو بیست و پنج رجب سالروز شهادت امام موسی کاظم (علیه‌السلام)، در سال ۱۸۳ هجری است.

 

روحانی مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) سرپل ذهاب ،افزود:  آن حضرت تمام توانائی‌های خود را در تمام زمینه به‌کار گرفت و صلابت و استواری درراه دفاع از فضیلت‌ها و مبارزه با مفاسد اخلاقی و اجتماعی را به معنای تام کلمه مجسّم ساخت و اگر احساس می‌کرد کسانی که به‌نظام حکومتی داخل می‌شوند، نمی‌توانند به نفع اهل حق و شیعیان عمل کنند، آنان را از همکاری با طاغوت نهی و از عواقب وخیم آن بر حذر می‌داشت.

 
وی با اشاره به اینکه آن حضرت بسیار صبور و بردبار بود و به خاطر کظم غیظ و فروخوردن خشم خود به «کاظم» معروف شده بود،خاطر نشان کرد: اما در مقابل افراد جسوری که می‌خواستند برای اربابان ستمگر خود خوش‌خدمتی کنند و به حریم مقدس امامت و ولایت تعرض روا دارند، هیچ‌گونه امان نمی‌داد و بااراده قاطع و باصلابت کامل برخورد می‌کرد و هم‌فکران آنان را تا ابد پشیمان می‌ کرد.
 
حجت الاسلام آرمند ،تصریح کرد: وجود مبارک امام هفتم، بخشی از عمر پربرکت را در زمان حیات پدر بزرگوارشان امام صادق (ع) با منصور دوانیقی گذراندند و بعد از شهادت امام صادق (ع) سالیان متمادی هم گرفتار سیاست منصور دوانیقی بودند. بعد از درگذشت منصور دوانیقی نیز گرفتار سیاست‌های مشئوم، مهدی عباسی بودند و بعد از او هم گرفتار سیاست‌های تبهکارانه هارون‌الرشید عباسی شدند. آن حضرت توانست تمام این مقاطع را با آن هوشیاری ولایی خود حل کند و حضرت شاگردان فراوانی تربیت کردند که عده زیادی از آنها جزء روات از احادیث و جزء علمای بزرگوار شدند، جزء محدثین شدند جزء مفسران شدند و مانند آن‌که یکی از آن شاگردان بنام، هشام بن حکم است.
 
 
روحانی مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) سرپل ذهاب ، با بیان اینکه وجود مبارک امام هفتم (ع)، مقام مؤمن را خیلی بالا می‌داند، اظهار کرد: بالا بودن مقام مؤمن تنها به این نیست که در آخرت درجات او زیاد است بلکه بالا بودن مقام مؤمن این است که او نزدیک انبیا و ائمه (ع) بسیاری از فضایل و معارف و علوم را می‌تواند یاد بگیرد و عمل بکند و منتشر کند (این سرمایه در انسان هست). اگر کسی این سرمایه را شناخت، خود را ارزان نمی‌فروشد.
 
 
وی گفت: امام هفتم (ع) مطابق آیه سوره «زمر» فرمود: خداوند هم مجاری ادراکی به ما داد که مطالعه کنیم و گوش بدهیم و هم تصفیه‌خانه به ما داد به‌عنوان درون تا پژوهش و تحقیق کنیم تا این چیزی که شنیدیم و آنچه خواندیم کد امش حق است و کدامش حق نیست و هم قدرت انتخاب به ما داد که بعد از ارزیابی وقتی فهمیدیم چه چیز حق است آن را بپذیریم، بعد قدرت عمل به ما داد، بعد قدرت نشر و تبلیغ به ما داد که در همه این مقاطع پنج گا نه ما پیروز می‌شویم.
 
 
حجت الاسلام آرمند ،افزود: خداوند اهل عقل و فهم را در کتاب خودش بشارت داد و این‌چنین فرمود: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾«قول» یعنی مکتب یعنی آراء یعنی مطالب علمی ـ مکاتب گوناگون آراء گوناگون را می‌شنود خوب گوش می‌دهد و میزان هم دارد تا ارزیابی کند چه صدق است چه کذب چه حق است چه باطل چه خیر است چه شر چه حسن است و چه قبیح، بعد انتخاب هم می‌کند.
 
 
روحانی مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) سرپل ذهاب ، گفت: بینید که بر وجود مبارک امام هفتم چه گذشت! همین سندی‌بن‌شاهک ملعون در مسموم کردن وجود مبارک امام هفتم، بی‌باک بود، وقتی‌که مطمئن شد که حضرت مسموم شد و رحلت می‌کند و شهید می‌شود، برای عوام فریبی به حضرت گفت اجازه می‌دهید که من کفنی دارم با آن کفن شمارا کفن کنم،  حضرت این عوام‌فریبی او را فهمید فرمود نه: «إنّا اهلُ بیت مُهورُ نسائِنا و حج صرورتِنا و اکفان موتانا من طاهر اموالنا و عندی کفن»؛ فرمود ما از خاندانی هستیم وقتی مکه می‌رویم از پول حلال صد درصد خالص خود ماست، مهریه‌ای برای همسرهایمان قرار می‌دهیم و کفن‌های مرده‌های ما از مال حلال صد درصد خالص خود ماست و من کفن دارم یعنی فرزندم وجود مبارک امام هشتم می‌آید و مرا هم در آن کفن، کفن می‌کند.
کد خبر 1253063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha