جشن رمضان در شهرهای مازندران برگزار می شود|عضویت ۹۰۰فعال قرآنی در صندوق هنر

عشریه از برگزاری «جشن رمضان» با بهره مندي از ظرفيت حداکثري ادارات فرهنگ وارشاد اسلامي شهرستانها وموسسات تابعه و كانونهاي فرهنگي و هنري مساجد استان در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، حمیدرضا عشریه-رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران- امروز(۲۷بهمن) در جلسه کارگروه تبلیغ و ترویج شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی استان، ضمن تقدیر از دست اندرکاران و مشارکت آنها در اجرای برنامه‌های قرآنی در دیار علویان، اظهار کرد: نمایشگاهها، جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی و نیز پالایش بیمه فعالان قرآنی به نحو شایسته انجام شد، که در بحث آزمون سراسری قرآن رتبه هفتم و بیمه فعالان قرانی رتبه اول را کسب کردیم.

وی از انتخاب روستای قراخیل قائم شهر به‌عنوان روستای قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰خبر داد و افزود:روستای قراخیل به واسطه ویژگی‌های ممتاز در حوزه‌های مختلف فرهنگی و دینی، زبانزد عام و خاص در استان مازندران شده است. این روستا ۴۵ شهید تقدیم دفاع مقدس کرده است. اولین تشکل قرآنی روستا در سال ۱۳۴۳ فعالیت قرآنی خود را آغاز کرده، همچنین وجود موسسات و هیات قرآنی فعال در روستا، زمینه مناسب برای توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآنی را فراهم کرده است.

 

عشریه تصریح کرد: در مجموع استان به لحاظ شاخص‌ها و ظرفیت قرآنی امتیاز خوبی دارد، اما باید بتوانیم از ظرفیت و ابزارهای الکترونیکی و فناوری اطلاعات برای ترویج فعالیت های قرآنی بیشتر استفاده کنیم.

 

وی گفت: صدور مجوز موسسات قرآن و عترت از طریق درگاه مجوز دولت و نیز سامانه مراکز دات آی آر و نیز سامانه حمد انجام می شود که در استان ۸۹ موسسه قرآنی داریم که بیش از ۶۰ درصد موسسات مدارک و مستندات را در سامانه بار گذاری کردند که ثبتی ها مشمول حمایت و خدمات فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می گیرند.

 

عشریه با تاکید براینکه برای انجام فعالیت قرآنی برای همه مردم باید فرصت و فضا را مهیا کرد، ادامه داد: ایجاد فرصت براساس سیاست‌های دولت رقم میخورد، ما در ایجاد فرصت هم باید به عوام و هم خواص توجه کنیم. کسانی که مدرک دانشگاهی ندارند ولی حافظ قرآن هستند قاری برجسته اند وآنهاییکه دکترای علوم قرآن دارند هردو مورد توجه ماهستند که باید از طرح ها و برنامه و مهارت های آنها استفاده کرد.

 

وی راه اندازی انجمن های خیرین، فیلم سازان و انجمن خادمان قرآن و نهج البلاغه وصحیفه سجادیه ونیز قرارگاه مجازی قرآنی و اتحادیه موسسات و تشکل ها را برای توسعه و ترویج فعالیت قرآنی مهم وتاثیرگذار دانست.

عشریه اظهار کرد:تلاش داریم از برنامه های خلاقانه و روانشناسانه و از ابزار هنر برای آموزش قرآن بهره بگیریم، چرا که قرآن کتابی رسانه ای در اوج بلاغت فصاحت برای تمام اعصار است‌.

 

وی با بیان اینکه انجام هر گونه اقدامی هزینه خاص خودش را دارد، گفت: مدیران دستگاههای اجرایی حمایت مالی در حوزه قرآنی رابیشتر کنند یکی از ماموریت‌های همین کار گروه باید این باشد که استاندار، فرمانداران و مدیران کل را متقاعد کنیم که به فعالان این حوزه توجه و حمایت بیشتری داشته باشند.

 

عشریه با بیان اینکه متاسفانه بعد از شیوع ویروس کرونا موسسات قرآنی با مشکل جدی مواجه شدند و ما نتوانستیم در استان آنطور که باید حمایتشان کنیم، خاطرنشان کرد: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی بالاترین متولی در حوزه قرآن در دولت است، در تلاش اند کارهای ماندگار و حمایت خوبی داشته باشند یکی از اقدامات شایسته اصلاح اساسنامه موسسه اعتباری صندوق هنر و گنجاندن فعالان قرآنی در ردیف بیمه شدگان بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: اکنون در سطح کشور ۱۱هزار بیمه فعالان قرآنی داریم که حدود ۹۰۰ نفر از مازندران هستند.

 

عشریه ادامه داد:مربیان، مدیران، حافظان، داوران، مفسران قرآنی و همان گروه دهگانه که در سامانه حمد مدارک را بارگذاری کردند به عضویت صندوق اعتباری هنر در آمدند و مشمول حمایت های نظیر بیمه بازنشستگی و بیمه درمان و تکمیلی و مستمری، وام و تکریم ... شدند.

 

وی در خاتمه از برگزاری جشن رمضان به مدت یک هفته در ماه میهمانی خدا که شامل برپایی نمایشگاه قرآن و عرضه محصولات نرم افزاری، برپایی محفل انس با قرآن کریم، اجرای تواشیح، اجرای نمایش خیابانی(تئاتر )، برپایی ایستگاه نقاشی کودکان و کتابت وحی و برنامه جنبی خبر داد و گفت: این ویژ برنامه با بهره مندي از ظرفيت حداکثري ادارات فرهنگ وارشاد اسلامي شهرستانها وموسسات تابعه و كانونهاي فرهنگي و هنري مساجد استان برگزار می شود.

کد خبر 1253064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha