مراسم اختتامیه بیست و چهارمین همایش کتاب سال حوزه برگزار شد

مراسم اختتامیه بیست و چهارمین همایش کتاب سال حوزه با پیام آیت الله مکارم شیرازی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان بیست‌ و چهارمین همایش کتاب سال حوزه همراه با ششمین جشنواره مقالات علمی حوزه امروز(پنجشنبه۲۷بهمن ماه) با پیام آیت الله مکارم شیرازی و سخنرانی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در قم برگزارشد.

 

در بخشی از پیام آیت الله مکارم شیرازی که توسط حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه قرائت شد آمده است:ضعف فرهنگ کتاب‌خوانی و عدم ترویج مناسب آن در میان نسل جوان و جایگزینی رسانه‌های جدید و گوناگون به همراه هزینه‌ی بالای تهیه‌ کتاب از موانع اساسی در این باره است که می‌بایست مسئولان امر چه در دولت و چه در نهادهای فرهنگی دیگر در این باره چاره‌ای بیندیشند تا مردم کتاب را به عنوان مهم‌ترین همراه خویش برگزینند.

 

آیت الله اعرافی-مدیر حوزه های علمیه- نیز در این همایش گفت: حوزه نوین قم، حوزه ای ممتاز و بی مثال و مانند در تاریخ حوزه های علمیه بوده است. در یک صدسالی که قرن چهاردهم هجری شمسی بود برای ایران و جهان و حوزه های علمیه، یک قرن متلاطم و پرفراز و فرود بود.

 

وی تصریح کرد: هنر بزرگان این بود که زمانه را می شناختند برای حل آنها پاسخ ارایه می کردند. از یک سو عصر امام(ره)، آفاق نوینی به روی ما باز کرد و از دیگر سوی، رقابت ها به شیوه های مختلف افزایش یافته است. این روزگار، نسخه های جدید می طلبد و مردان و زنان برتری را می طلبد و شناخت اعمال فکری بشر و جریانات آشکار و زیر پوست عالم در حوزه معرفت بشری که در عالم در حال رخداد است ضرورت است.

 

آیت الله اعرافی همچنین با اشاره به نقشه جامع پژوهش و طرح و برنامه های علمی تدوین شده و گام هایی را که برداشته اند، گفت: اصل این جریان فعالان علمی هستند که باید به سمت قله های بلند حرکت کنند. امیدواریم که کتاب سال حوزه گامی به پیش برای شناخت حقایق و ترغیب کننده ای برای ورود در آفاق جدید باشد. همچنین در میان پروژه ها و طرح هایی که دارند باید به طرح پاسخگویی به نیازهای نظام بپردازند که امیدواریم که در سال آینده شاهد دستاوردهای آن باشیم.

 

لازم به ذکر است همایش کتاب سال حوزه از سال ۱۳۷۸ آغاز به کار کرده است و در طول ۲۳ دوره گذشته حدود ۱۹ هزار و ۶۳۴ اثر به دبیرخانه آن ارسال شده است.

 

دوره ۲۴ آن در حالی برگزار شد که یک هزار و ۱۶۸ کتاب واجد شرایط در این دوره مورد ارزیابی قرار گرفته و ۱۸۵ نفر از شرکت کنندگان بخش کتاب از بانوان و ۷۱۵ نفر از آقایان هستند.

 

کد خبر 1253089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha