۹۰۰ مقاله داخلی و خارجی به همایش بین المللی  تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای ارسال شد

دبیر نخستین همایش بین المللی و پنجمین همایش ملی تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای گفت: در این همایش ۹۰۰ مقاله از سراسر کشور ارسال شد که با داوری های بسیار سخت گیرانه در چهار محور، ۱۴۲ مقاله پذیرفته شد.

خبرگزاری شبستان__یاسوج: دستیابی به آرمان‌ های بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مستلزم تلاش و کوشش همه جانبه در همه عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، دفاعی و امنیتی است.

به همین دلیل تدوین الگوی نظری اندیشه دفاعی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ملهم از مکتب دفاعی اسلام ناب محمدی (ص) به منظور ترسیم و اجرای راهبردها و برنامه های دفاعی در بازه زمانی معین و اختصاص منابع لازم برای تحقق آنها از الزامات رسیدن به جایگاه شایسته و تعیین شده در افق چشم انداز ۲۰ ساله ایران اسلامی می باشد.

در همین راستا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بر حسب ماموریت ذاتی خود پس از دریافت ابلاغیه از دفتر ارتباطات نیروهای مسلح و مصوبه اجرایی شورای عالی فرهنگی «ودجا» جهت برگزاری همایش در سال 1390 اقدام به تشکیل دبیرخانه دائمی تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای در دانشگاه صنعتی مالک اشتر نمود.

چشم انداز این همایش رسیدن به الگوی دفاعی منطبق با اندیشه امام خامنه‌ای در حوزه‌های نظری و رفتارهای عملی به منظور دفاع همه جانبه، قدرت بازدارندگی، اقتدار و امنیت پایدار در مقابل هر‌گونه تهاجم دشمن عنوان شده است.

این همایش ملی و بین المللی در پنج محور از جمله «مبانی اصول، ابعاد و اندیشه» در مکتب دفاعی امام خامنه ای، «گام دوم انقلاب» در اندیشه و مکتب دفاعی امام خامنه ای، «مقاومت و آینده آن» در اندیشه و مکتب دفاعی امام خامنه ای، «ساز و کارها و ابزارهای دفاعی» در اندیشه و مکتب دفاعی امام خامنه ای و «نقش انقلاب اسلامی ایران در افول قدرت آمریکا» در اندیشه و مکتب دفاعی امام خامنه ای برگزار شد.

برگزاری چهار همایش در سال‌های ۱۳۹۱- ۱۳۹۳- ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ که حاصل آن دریافت حدود چهار هزار و ۵۰۰ مقاله، تولید ۱۲ جلد مجموعه مقاله برگزیده، 6 جلد ویژه نامه همایش، ۱۹ کتاب مرجع و ۹ جلد کتاب تلخیص و هفت شماره نشریه علمی، تخصصی است.

نخستین همایش بین المللی و پنجمین همایش ملی تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه، دانشگاه های آزاد و پیام نور، بسیج اساتید، موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی و ... در سالن دکتر کنعانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.

در همین راستا خبرگزاری شبستان در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت و گویی را با سلیمان مصلح، دبیر نخستین همایش بین المللی و پنجمین همایش ملی تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای که در یاسوج برگزار شد، انجام داده که در ذیل از نظر خوانندگان می گذرد.
 

 


سوال: ضمن عرض خسته نباشید و خداقوت، لطفا هدف از برگزاری این همایش در شرایط فعلی را بفرمایید؟

هدف از برگزاری این همایش گفتمان سازی بود که ما بتوانیم اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی را نه تنها در کلام، بلکه در گفتمان این موضوع را پیاده سازی کنیم و اقدامات راهبردی در سطح ملی و بین المللی انجام دهیم

در واقع پشتوانه بدنه علمی، معنوی همایش در مراکز دانشگاهی و حوزوی شکل گرفته و با حمایت های مراکز نظامی به ویژه مرکز دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار می شود.


 

سوال: این چندمین همایشی است که برگزار می شود و چه نقاط قوتی داشت؟

این همایش دومین همایش برون سازمانی دبیرخانه وزارت دفاع است، نخستین همایش برون‌سازمانی در سال ۱۳۹۷ اتفاق افتاد و با یک سری کاستی هایی مواجه بود که در این همایش پوشش داده شد.

اگر بخواهیم آمار و ارقامی داشته باشیم و مقایسه ای را با همایشی که به عنوان نخستین تجربه ما در سال ۱۳۹۷ برگزار شد، در واقع ۹ همایش در این راستا در سطح کشور برگزار شد و درصدی از استان ها در این همایش دخیل نبودند، در صورتی که این همایش به صورت بین المللی بوده و ۳۵ همایش بهمن ماه جاری در استان های کشور برگزار شد.


 

سوال: چه تعداد مقالات ارائه شده و نقطه برجسته این همایش بین المللی را در چه مواردی می دانید؟

در همایش گذشته ۱۱۰ مقاله پذیرفته‌شده داشتیم، در صورتی که در این همایش ۹۰۰ مقاله از سراسر کشور ارسال شد که با داوری های بسیار سخت گیرانه در چهار محور، در مجموع ۱۴۲ مقاله پذیرفته شد.

یکی از نقاط مثبت و برجسته این همایش این بود که ما تبلیغات وسیعی در راستای برگزاری همایش در خارج از کشور داشتیم و ۱۷ مقاله از نویسندگان غیر ایرانی در خارج از کشور به دبیرخانه همایش ارسال شد.

از یک سال پیش تاکنون ۳۸ نشست تخصصی با محوریت اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری برگزار شد و میزبان بسیاری از این نشست ها دبیرخانه وزارت دفاع در سطح کشور بود.

برخی از نشست ها در مراکز حوزوی برگزار شد و برخی از نشست ها نیز در مراکز دانشگاهی، که نقاط قوت کار تاکید بر «دانشگاهی، حوزوی و نظامی» بود که همه ابعاد دفاعی را چه در بحث پدافند غیرعامل و چه در جنگ و دفاع در داخل و خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت.


 

سوال:مقاله های ارائه شده به این همایش بیشتر حول چه محورهایی هستند؟

با توجه به اینکه مرزهای ما مرزهای جغرافیایی نیست، بلکه مرزهای عقیدتی است و مقاله هایی که در این همایش ارائه شده نیز به بحث مقاومت در خارج از کشور پرداخته اند.

میانگین مقالات استانی چهار مقاله در هر استان است و پس از اختتامیه همایش، کار اصلی ما آغاز می شود.


 

سوال: آیا پس از برگزاری همایش اقدامات دیگری در راستای تداوم این همایش ها در دستور کار دارید؟

یکی از این بندها پس از برگزاری همایش، تدریس کتب مرجع حاصل مقالات و ارزیابی مقالات برای چاپ در نشریه های علمی، پژوهشی است.

از تعداد ۱۴۲ مقاله منتخب با رایزنی هایی که با نشریات مختلف به ویژه در حوزه علوم انسانی صورت گرفته، قول مساعد دادند که ارزیابی مجدد انجام شود و مقالات در نشریات علمی، پژوهشی به چاپ برسند.

کار و هدف اصلی ما آغاز تدوین الگوی دفاعی بر مبنای اندیشه های مقام معظم رهبری است که انشاالله راهبرد بعدی ما تبیین اندیشه دفاعی رهبر معظم انقلاب خواهد بود.

کد خبر 1253139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha