بعثت و طلوع اسلام، به زن، هویت و کرامت بخشید

پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه قابلیت زنان به لحاظ کرامت انسانی دارای اهمیت است گفت: بعثت و طلوع اسلام، به زن، هویت و کرامت بخشید و نگاه دین اسلام به زن، انسانی و توام با کرامت انسانی است.

فاطمه سلطان محمدی در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت مبعث پیامبر اسلام(ص) در خصوص جایگاه زن پس از بعثت رسول مکرم اسلام گفت: زن در طول تاریخ قبل از اسلام به خصوص در غرب همواره در سیطره مرد قرار داشته و حقوق فردی و اجتماعی زن پایمال می شده است؛ در دوران قبل از اسلام و جاهلیت نیز زنان مورد ستم قرار می گرفتند و به عنوان برده و شخصیتی فاقد هویت نگریسته بودند.

 

این پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه افزود: پس از رنسانس در غرب و تحولات اجتماعی در غرب، هر چند به ظاهر زنان از چنین سیطره ای رهایی یافتند اما زن به عنوان یک کالا و ابزاری در خدمت مردان در آمد و حضور اجتماعی زنان به بهانه دسترسی آزادانه تری به زنان بود.

 

وی بیان کرد: در طول چندین قرن پس از رنسانس که از برنامه ریزی های غرب برای آزادی زنان می گذشت، زنان نه تنها از جایگاه خودشان برخوردار نشدند بلکه تا حدودی حق و حقوق شان ضایع شد چون به زنان نگاه ابزاری شد و به زنان به عنوان کالا نگریسته می‌شد.

 

سلطان محمدی عنوان کرد: در ایران باستان شاید زنان امنیت اجتماعی بهتری داشتند اما با برنامه ریزی پس از رنسانس به این طرف، زنان امنیت اجتماعی شان را نیز از دست دادند و گاهی نیز امنیت حقوقی شان به مخاطره می افتاد، بلکه امنیت جنسی آنها نیز در معرض خطر قرار گرفت.

 

وی با بیان اینکه قابلیت زنان به لحاظ کرامت انسانی دارای اهمیت است خاطرنشان کرد: یک نگاه دیگر به زن در طول تاریخ وجود دارد و آن نگاه اسلام به زن است که نگاهی بینابین است. بعثت و طلوع اسلام، به زن، هویت و کرامت بخشید و نگاه دین اسلام به زن، انسانی و توام با کرامت انسانی است.

 

استاد جامعة الزهرا سلام الله علیها بیان کرد: ما اگر منابع دینی را بررسی کنیم و در آیات و روایات و اندیشمندان نگاهی عمیق داشته باشید می بینیم در دوران جاهلیت و حتی صدر اسلام، جامعه چنین نگرشی نسبت به زنان نداشتند و در چنین دورانی، مبعث به زنان کرامت بخشید و حتی برای نمونه حضرت رسول(ص)دستور می دهند زنان نیز با حضرت علی(ع) بیعت کنند و این نشان می دهد زنان نیز می توانند در مسائل جامعه مشارکت سیاسی داشته باشند.

 

سلطان محمدی گفت: آیات قرآن نیز همانند آیه 35 سوره احزاب بیان گر این است که در هر جا از مردان مسلمان نام برده، در کنارش از زنان نیز نام برده است و این نشان می دهد زنان نیز می توانند در عرصه های مختلف همراه با مردان نقش آفرین باشند و در این باره روایات زیادی وجود دارد.

 

وی افزود: این روایات اطلاق و عمومیت دارد یعنی زنان در عرصه های مختلف می توانند تاثیرگذار باشند؛ رهبر عزیز ما می فرمایند از دامان زن، مرد به معراج می رود یعنی یک زن می تواند با هدایت خودش نه تنها جامعه مسلمان بله جامعه بشری را هدایت کند و این نشان از دیدگاه بزرگان کشور در مورد تاثیر گذاری زنان ما در جامعه دارد که الحمدالله این تاثیرگذاری را در عرصه های مختلف به خصوص بعد از انقلاب اسلامی دیده ایم.

 

این استاد جامعة الزهرا سلام الله علیها بیان کرد: بعثت و طلوع اسلام، به زن، هویت و کرامت بخشید، امروز در اکثر ادارات و دستگاههای اجرایی میان خواهران و برادران فعال و تلاش گر تبعیضی شاهد نیستیم و این عدم تبعیض به دلیل نگاهی است که اسلام نسبت به زن دارد و همین نگرش باعث شده که در ادارات ما نیز چنین رویکردی برگرفته از انقلاب اسلامی جاری و ساری باشد.

 

وی عنوان کرد: اگر نگاهی گذرا به جوامع داشته باشیم می بینیم علی رغم تلاش های صورت گرفته در تحقق مبانی اسلامی و دینی همچنان خلاهایی وجود دارد که باید این خلاها برطرف شود، یکی از این خلاء ها، خلا الگوسازی بر مبنای اصول اسلامی است؛ ما هنوز در این امر خلا داریم و الگو سازی باید براساس قرآن و مبانی دینی و اسلامی صورت گیرد چرا که ضعف ساختار موجود در ارتباط با مشارکت های زنان است.

 

 

 

کد خبر 1253297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha