"بابای قهرمان ما" روایتی کودکانه از قاصد شهدای گمنام

جنگ که تمام شد؛ همه عمرش را صرف بازگرداندن پیکر شهدا کرد یا روایتگری و حضور مؤثرش در عرصه ورزش، جوانان برومندی را تربیت کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان – سمیه مظاهری: دوران دفاع مقدس سرشار از ناگفته هاست؛ واقعه هایی که ثبت و ضبط آنها در قالب کتاب به ماندگاری این بخش از تاریخ انقلاب اسلامی کمک می کند.

واقعیت هایی که باید برای نسل جوان و نوجوان که دوران جنگ تحمیلی را درک نکرده اند؛ بازگو شده و قهرمانان این سرزمین را بشناسند. کتاب "بابای قهرمان ما" کار جالبی است که انتشارات حماسه ماندگار وابسته به بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس برای رده سنی کودک انجام داده است.

این کتاب به قلم لیلا گودرزیان فرد با تصویرگری فائزه دولت آبادی سعی کرده برشی از زندگی شهید علیرضا شمسی پور، شهید شاخص جامعه ورزشی کشور در سال 1401 را روایت کند.

داستان های کتاب "بابای قهرمان ما" برگرفته از خاطرات مریم و مهدی فرزندان شهید شمسی پور، ورزشکار و جستجوگر نور است. یکی از این کتاب ها "بابای قهرمان ما" ویژه کودکان است. در این کتاب آمده است: «... سال های دور که شما به دنیا نیامده بودید جنگ شد. بابا و دوستانش برای اینکه دشمن، کشور ما را صاحب نشود و مردم را نکشد به جبهه رفتند. روزها و ماه ها در گرما و سرما آنجا حضور داشتند.

پدرتان بارها مجروح شد، اما دوباره به جبهه برمی گشت؛ در جنگ خیلی از دوستانش شهید شدند. پدرتان همیشه دلش برای آنها تنگ می شود؛ آخر دوست های خیلی شجاع و مهربانی بودند.

جنگ تمام شد، پدرت تصمیم گرفت بدن دوستان شهیدش که در جبهه جا مانده بودند را برگرداند به خاطر اینکه مادر آنها منتظر بودند و دوست داشتند؛ بچه هایشان در شهر خودشان باشند به شهرهای جنوب یا شهرهایی در عراق می رفت تا نشانی از شهدا برای خانواده ها بیاورد.

به گزارش شبستان از همدان،  شهید علیرضا شمسی پور متولد 1342 در همدان بود که از سال 1363 به عنوان داوطلب بسیجی راهی جبهه نبرد شد و سال 1365 در عملیات کربلای 4 در سمت معاون فرمانده گردان غواصی "جعفر طیار(ع)" لشکر انصارالحسین(ع) حضور داشت و پس از شهادت داریوش ساکی، فرماندهی این دسته را بر عهده گرفت.

در عملیات والفجر 4 ارتفاعات کانی مانگا که از موقعیت حساسی برخوردار بود به عنوان محدوده عملیات لشکر 27 محمد رسول الله(ص) تأیید شد تا نتایج مهمی چون خارج کردن مریوان از دید دشمن و تسلط بر 13 شهر و روستای عراق را به همراه داشته باشد.

بسیاری از دوستان شمسی پور و رزمندگان، مظلومانه در دوران جنگ به شهادت رسیده و پیکرشان در مناطق عملیاتی باقی ماند. این موضوع تأثیر مهمی در روحیه علیرضا گذاشت تا جایی که پس از پایان جنگ هشت ساله در کنار زندگی شخصی و فعالیت های ورزشی، عمر خود را برای بازگرداندن پیکر شهدا و همچنین راه اندازی اردوی راهیان نور و روایت گری دفاع مقدس صرف کرد.

 با تولد داعش لباس رزم بر تن کرده  و فرماندهی اطلاعات، عملیات گردان فاطمیون در سوریه را برعهده گرفت. شمسی پور در عرصه ورزش هم خدمات مهمی انجام داد به طوری که برخی او را معمار ورزش نوین ایران می دانند. او در لباس مربی، داور، مدیر چند باشگاه فوتبال(‌فجر و پاس)‌، رئیس چند هیئت ورزشی(‌دوچرخه سواری و تیراندازی)، رئیس بسیج ورزشکاران استان، رئیس تربیت بدنی سپاه همدان و عضو هیئت رئیسه فدراسیون دوچرخه سواری خدمات شایانی به ورزش همدان داشت و قهرمانان مطرحی را تربیت کرد.

سرانجام علیرضا شمسی پور 13 اردیبهشت 1395 در ارتفاعات کانگی مانگا کشور عراق هنگام عملیات جستجو برای یافتن پیکر شهدا بر اثر انفجار مین به شهادت رسید. این شهید بزرگوار امسال از طرف وزارت ورزش و جوانان و بسیج ورزشکاران کشور به عنوان شهید سال انتخاب شده و متولیان امر با انتشار کتاب و نامگذاری برخی مکان ها به نامش برای معرفی او به جامعه تلاش کرده اند.

 

کد خبر 1253368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha