معرفت پیامبر(ص) از جنس معرفت حضوری و شهودی است

حجت‌الاسلام جهانگیری‌سهروردی گفت: پیامبر اکرم(ص) ثابت کردند که به جای اینکه معرفت را فقط در کتاب ها، پژوهشکده ها، پژوهشگاه‌ها و دانشگاه ها جستجو کنیم گاه باید کتاب درون را بخوانیم.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان،  به نظر می رسد که ما  بعثت پیامبر(ص) را  باید یک برانگیختگی معنایی در خودمان هم بدانیم. ما هم برخیزیم و ما هم باید دنبال غار حرای خودمان باشیم که از آن جا سروش وحیانی خداوند را بشنویم که به ما می گوید برخیز و بخوان برای مردمی که گوش های آن ها امروز در دوره مدرن سنگین شده و نمی گذارند یا نمی توانند آن سروش وحیانی و الهی را بشنوند. من و تو باید برخیزیم و دست در دست علی (ع) که یار همراه پیامبر(ص) بود برای خود یاری و عونی مثل علی (ع) و هارونی برای موسی (ع) پیدا کنیم و این صدای حق را به گوش آن تشنه های معرفت و  معنویت در دنیای امروز برسانیم. آنچه در ادامه می آید می خوانید حاصل گفت و گوی خبرنگار گروه اندیشه با حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری‌سهروردی، استاد حوزه و دانشگاه، مبلغ بین المللی است: 

 

به نظر حضرتعالی مهمترین ویژگی بعثت برای بشر امروز چیست؟

یکی از ویژگی‌های مهم بعثت برای بشر امروز این است که بشر دنیای مدرن همه علم را در علوم حصولی می بیند. اگر معرفت شناسی دنیای جدید و بشر معاصر را تحریک کنیم همه معرفت را در علم حصولی جستجو می کند و احساس می کند که علم را فقط در میان کتاب‌ها و کتابخانه ها و در واقع پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده ها می توان یافت در صورتی که پیامبر اکرم(ص) ثابت کردند که علم فقط در علم حصولی نیست بلکه در علم حضوری هم هست.

 

معرفت مد نظر پیامبر مکرم اسلام چگونه کسب می شود؟

پیامبر اکرم(ص) ثابت کردند که به جای اینکه معرفت را فقط در کتاب ها و پژوهشکده ها و پژوهشگاه‌ها و دانشگاه ها جستجو کنیم گاه باید کتاب درون را بخوانیم؛ اینکه بشر امروز فقط دانش را در سیر آفاقی می‌بیند و بعثت به ما یاد می‌دهد ما بخشی از دانش را باید در سیر انفسی ببنیم به همین دلیل است که خداوند در قرآن می فرمایید شما معرفت را هم در سیر افاقی و هم در سیر انفسی داشته باشید. «سَنُریهِمْ آیاتِنا ‌فی‌ الآفاقِ وَ ‌فی‌ اَنْفُسِهِمْ» 

 

بشر امروز چگونه می تواند به معرفت حضوری و شهودی دست پیدا کند؟

آنچه که پیامبر(ص) به بشر امروز آموزش می دهد این است که بشر یک بال از معرفت را جستجو کرده است که این سنخ معرفت در بیرون انسان است ولی معرفت در درون انسان را جستجو نکرده است یا به تعبیر دیگر سنخ جستجوی معرفت حصولی را دنبال کرده و از جنس معرفت حضوری و شهودی غافل شده است. این معرفت، معرفت بزرگی است. شاید خداوند به همین دلیل پیامبر ما مسلمانان را امی خلق کرد، خواست بگوید که آنچه که می گوید هیچ  کدام در کتاب‌ها، کتابخانه ها، مدرسه ها و مراکز آکادمیک نیست آنچه که او به آن دست یافته است حاصل کتاب درون است و این کتاب درون را اگر شما مطالعه کنید می توانید برای هزاران سال و برای قرن ها، برای بشر حرف داشته باشید آنچه که بشر امروز به آن گرفتار است این است که تمام توجه خودش را به علم حصولی کرده و از علم حضوری خودش را محروم کرده است. خداوند اگر پیامبر خود را امی آفرید به این دلیل بود که به ما بشر امروز یادآوری کند که اگر این مطالب را پیامبر برای شما می گوید حاصل کتاب درون است و امروز بشر باید به این نوع شهود و معرفت توجه جدی داشته باشد.

 

کد خبر 1253497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha