باورهای اعتقادی و دینی خود را به مسایل اقتصادی گره نزنیم

جلیلیان گفت: متاسفانه برخی از خانواده ها مسایل اقتصادی را با مسایل اعتقادی گره می زنند که این کار درستی نیست و ما نباید این کار را انجام دهیم. مسایل دینی و اعتقادی باید در جای خود قرار گیرند.

«اردشیر جلیلیان»، استاد و عضوء سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان کشور در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به لزوم تحقق شعار نماز، مدرسه، خانواده و دانشگاه گفت: رسالت دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم است. دانشجو که در کنکور قبول می شود و رشته معلمی را انتخاب می کند به مدت چهار سال به صورت شبانه روزی در اختیار دانشگاه قرار می گیرد. بیشترین کاربرد ما در دانشگاه فرهنگیان بحث واحدهای علمی و تئوری نیست بلکه بحث مسایل فرهنگی است. یکی از مباحث فرهنگی ما نماز، اهمیت نماز و ارایه آموزش نماز به دانش آموزان آینده است لذا این امر مهمترین اولویت دانشگاه فرهنگیان است. 

 

وی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان 98 پردیس و مرکز در سراسر کشور دارد که در سه نوبت آنها نماز جماعت برگزار می شود، دانشجویان، اساتید و عوامل اجرایی ما حضور فعال دارند. قطعا نماز سرلوحه کار آنهاست و باید این دانشجویانی که بعد از چهار سال فارغ التحصیل می شوند، بحث تبلیغ و ترویج نماز را در مدارس خصوصا در پایه های ابتدایی ترویج دهند.

 

جلیلیان در پاسخ به این سوال که انس دانشگاهیان با نماز در تامین اخلاق و معنویت مورد نیاز در گام دوم انقلاب چه تاثیری می تواند داشته باشد، بیان کرد: ترویج نماز در اولویت برنامه های ما قرار دارد. ما ضمن اینکه نماز را در سن تکلیف به دانش آموزان آموزش می دهیم، موارد دیگری مانند امر به معروف و نهی از منکر را مورد هم توجه قرار می دهیم و با توجه به اینکه نماز یک امر بازدارنده محسوب می شود قطعا تاثیرات به سزایی خواهد داشت.

 

وی با اشاره به تضعیف باورهای دینی بچه های دهه هشتادی اظهار کرد: ما نمی توانیم به صراحت بگوییم که نسل نو نسبت به باورهای دینی ضعیف و بی تفاوت هستند، شاید نسبت به بچه های دهه اول انقلاب متفاوت تر باشند که این مسئله هم به دلیل ظهور شبکه های اجتماعی، فضای مجازی و ارتباطات ماهواره ای است. ولی در  مجموع وقتی این مسئله را بررسی می کنیم، می بینیم در ایام محرم، شب های احیا، اعتکاف و پیاده روی اربعین این جوانان و دهه هشتادی ها هستند که حضور بسیار پررنگی دارند. عرض کردم شاید نسل نو از لحاظ باورهای دینی نسبت به جوانان دهه اول انقلاب کمی کمرنگ باشند اما وظیفه روحانیت، معلمان، مربیان و امامان جماعت است که این مسئله را جدی بگیرند و بیشتر بر روی باورها و اعتقادات نسل نو کار کنند و این مسئله را بپذیریم.

 

جلیلیان با اشاره به راهکارهای مورد نظر در این زمینه تصریح کرد: ترویج نماز اولا از خانواده باید آغاز شود. نماز برای دانش آموزان مقاطع ابتدایی در مدارس آموزش داده می شود ولی در صورتی که این پشتوانه در خانواده ها هم وجود داشته باشد، قطعا تاثیرات بیشتری خواهد داشت. چون در این صورت دانش آموز دیگر نیازی به من معلم نخواهد داشت یا اگر روحانی و مسجد محله هم اقدامات لازم را برای ترویج فرهنگ نماز در جامعه انجام دهند، کار بسیار راحت تر می شود و دانش آموز از بدو بلوغ سنی نماز را به عنوان یک باور می پذیرند و قبول می کنند که نماز جزو واجبات است و باید آن را به جا بیاورند و اگر هم نماز بخواند از منکرات دیگر دور می شوند ولی اگر از نماز فاصله بگیرند قطع به یقین آسیب ها و منکرات دیگر هم گریبانگیرشان می شود.

 

 استاد دانشگاه اظهار کرد: من به صراحت نمی توانم بگویم که نماز در خانواده ها کمرنگ شده است، متاسفانه برخی خانواده ها مسایل اقتصادی را با مسایل اعتقادی گره می زنند که این کار درستی نیست و ما نباید این کار را انجام دهیم. مسایل دینی و اعتقادی باید در جای خود قرار گیرند. این مسایل از زمان پیامبر اکرم (ص) تاکنون وجود داشته و ما نباید مسایل دینی و مذهبی خود را با این مسایل درگیر کنیم.

 

وی گفت: وظیفه ما معلمان است که این مسئله را برای دانش آموزان تبیین کنیم تا بین این دو تفاوت قایل شوند که اگر مشکلات اقتصادی در خانواده ها وجود دارد نباید به پای مسایل دینی و اعتقادی نوشته شود.

کد خبر 1253842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha