کنفرانس تخصصی بررسی وضیعت دین‌داری ایرانیان برگزار شد

اولین کنفرانس تخصصی بررسی وضیعت دین‌داری ایرانیان با حضور شخصیت های حوزوی و دانشگاهی امروز در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، صدقی -دبیر علمی نخستین کنفرانس تخصصی بررسی وضیعت دین‌داری ایرانیان- امروز اولین کنفرانس تخصصی بررسی وضیعت دین‌داری ایرانیان با بیان این‌که فرازوفرودهای فکری و معرفتی انسان با دین و دین‌داری گره خورده است، گفت: در تمام سرزمین‌ها و همه دوران‌ها، دین از اثرگذارترین مؤلفه‌های اجتماعی بشری بوده که بر همه حوزه‌های حیات فردی و اجتماعی او سایه افکنده است

 

وی ادامه داد: دین به‌مثابه یک واقعیت فرازمانی و فرامکانی، فارغ از تنوعات درونی همواره در حیات بشری حضور داشته است که شاهد این مدعا مباحثات و آثار علمی پرشماری است که امروزه حتی در جهان مدرن و به ظاهر در خلأ متافیزیک و در ملأ مادی‌گرایی به‌صورت روزافزون از سوی اندیشمندانی از نحله‌های فکری گوناگون منتشر و منعکس می‌شود.

 

دبیر علمی نخستین کنفرانس تخصصی بررسی وضیعت دین‌داری ایرانیان با بیان این که در جوامع غربی با فراگیری مدرنیته و غفلت از جنبه‌های غیرمادی انسان جای خالی باور به غیب و ارضای فطرت آسمانی او روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود، گفت: از سوی دیگر وضعیت ژئوپلیتیک کنونی جهان و سیاست‌گذاری‌های اندیشکده‌های قدرت‌های جهان، حاکی از آن است که دین همچنان یکی از اثرگذارترین و تعیین‌کننده‌ترین عوامل اجتماعی سیاسی و اقتصادی است.

 

وی تصریح کرد: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی کاخ آرزوهای امپریالیسم جهانی که بر پایه‌های سست سکولاریسم بنا شده بود، بسان ترک خوردن ایوان مدائن در زمان تولد پیامبر اکرم(ص) لرزید. روی کار آمدن حکومتی دینی و مردمی در یکی از حساس‌ترین نقاط جغرافیایی جهان نشان داد که اگر دین‌داری برمدار اصیل خود قرار گیرد، همچنان بیدارگر انسان‌های آزادی‌خواه در هر سرزمین و آئینی خواهد بود.

 

دبیر علمی نخستین کنفرانس تخصصی بررسی وضیعت دین‌داری ایرانیان با بیان این که وضعیت دینی جامعه به‌خودی‌خود از اهداف نظام محسوب می‌شود، گفت: لازم است تحلیلی جامع از وضعیت دینی جامعه داشت تا از انحرافات احتمالی پیشگیری شود و از چالش‌های پیش رو بکاهد و از همه مهم‌تر مانع از حرکت دین‌داری جامعه از نوع اصیل خود به انواع التقاطی یا غیرمتناسب با اهداف و آرمانه‌ای نظام شود.

 

وی به پژوهش‌های گوناگون درباره میزان و کیفیت دین‌داری ایرانیان در دهه‌های اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: هرکدام از این پژوهش‌ها به فراخور روش و جامعه هدفشان تصویری از وضعیت دین‌داری ایرانیان گزارش کرده‌اند که در جای خود ارزشمند و راه گشا هستند؛ اما در این میان نبود پژوهش‌هایی با رویکرد عمل‌گرایانه و نتیجه‌گرا و همچنین گره نخوردن پژوهش‌های اجتماعی به عرصه سیاست‌گذاری جای خالی پژوهش‌های راهبردی در این حوزه را برجسته می‌کند.

 

وی در پایان افزود: برای هرچه پربارتر شدن این کنفرانس بیش از 50 نشست نخبگی و مصاحبه تخصصی در موضوع دین‌داری صورت گرفت؛ همچنین دو پیش نشست تخصصی با موضوعات دین‌داری و رسانه دین‌داری و عدالت اجتماعی و راهکارهای تقویت دین‌داری برگزار شد.

 

اقبال به علم‌آموزی موجب تقویت دین‌داری می‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فاضل- مدیر حوزه‌های علمیه خواهران- نیزدر این کنفرانس تخصصی با بیان این که سنگ بنای حوزه علمیه قم تثبیت دین‌داری و مقابله با هجمه‌های دین زدایی است، گفت: در این سده اخیر علی‌رغم تمامی تلاش های همه جانبه استکبار، دست‌ آشکار خداوند متعال در حمایت از دین اسلام دیده شده است، اظهار داشت: دودمان پهلوی حجاب را به‌عنوان نماد دین و دین‌داری نشانه گرفته بود، که با حمایت و صیانت متدینین غیور مواجه شد.

وی با بیان این‌که برخی از روشنفکران اسلامی در راستای ایجاد الفت میان علم و دین، آثاری را ترسیم نمودند، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه نقش بی‌بدیل و سهم بالایی در دین‌داری به‌ویژه بعد از انقلاب اسلامی داشته است.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فاضل گزارشی از آمار تحصیلات تکمیلی بانوان بعد از انقلاب اسلامی ارائه کرد و با بیان این‌که نقش حوزه‌های علمیه در ترویج تحکیم و تثبیت دین‌داری انکارناپذیر است، گفت: بعد از انقلاب در دوگانه ائتلاف میان حوزه و انقلاب، بیش از 100 هزار دانش‌آموخته حوزوی بانو تربیت شدند که در سطوح مختلف اجتماعی نقش‌آفرینی می‌کنند.

 

وی گستره نشریات تخصصی بانوان و استعدادهای برتر خواهران در حوزه علم، آموزش و تبیین مبانی دینی را تنها یکی از شاخصه‌ها برشمرد و ابراز داشت: بعد از انقلاب اسلامی عرصه‌های مختلفی برای نمایان کردن دین و دین‌داری ایجاد شد. ایثار، شهادت‌طلبی، مواسات و گذشت که از صفات متدینین است بارها در کشور تجلی یافته است.

 

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر این‌که هراندازه اقبال به علم‌آموزی بیشتر شود، دین‌داری تقویت می‌گردد، یادآور شد: بیش از 70 درصد جامعه ایرانی متدین هستند و تنها اَشکال بُعد دین‌داری در حال تغییر است؛ حوزه‌های علمیه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استوانه‌های علم خواهی نقش بسزایی در تقویت بنیه دین‌داری نسل‌ها بر عهده دارد.

 

حمایت مردم از حوزه در گرو تقویت بنیه دین‌داری جامعه است

قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها حمایت مردم از حوزه‌های علمیه در گرو عمل به رسالت الهی و تقویت بنیه دین‌داری جامعه دانست و اظهار داشت: در عین توجه به بنیه‌های مقوم دین‌داری باید به خطراتی که جامعه دین‌داری را تهدید می‌کند، توجه نموده، موانع تجلی دین‌داری را برطرف نماییم.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی-  قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها – نیز در این کنفرانس حمایت مردم از حوزه‌های علمیه را در گرو عمل به رسالت الهی و تقویت بنیه دین‌داری جامعه دانست و اظهار داشت: در عین توجه به بنیه‌های مقوم دین‌داری باید به خطراتی که جامعه دین‌داری را تهدید می‌کند، توجه نمود و موانع تجلی دین‌داری را برطرف نماییم.

 

قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها ضمن اشاره به داده‌های آماری سنجش نقش سیاسی مردم، با بیان این‌که بالغ بر 35 درصد از ملت در راهپیمایی 22 بهمن 1401  مشارکت نمودند، خاطرنشان ساخت: تاریخ ثابت نموده که در هر دوره‌ای مردم غیور و متدین ایران احساس کردند دین درخطر است، محکم و مقاوم پای در میدان گذاشتند.

 

وی با تأکید بر این‌که انسان‌ها خدایی هستند و اگر موانع را برداریم رشدها تساعدی ارتقا خواهد یافت، اظهار داشت: اگر کسی از دین و دین‌داری بگوید، ولی در مقام عمل بدان عمل نکند، خود مانعی برای تجلی دین‌داری دیگران خواهد بود. اگر حاکمان مدیران و مسئولان ظاهری دینی داشته باشند ولی در مقام عمل به دین عمل نکنند، ریزش‌ها سیل‌آسا اتفاق خواهد افتاد.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی با تأکید بر این‌که معجزه الهی در کشور ما اتفاق افتاده  است، گفت: اگر این هجمه تبلیغات در هر کشوری روی می‌داد ساختارهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور نابود می‌شد، فطرت پاک ملت و اسوه بودن رهبر فرزانه انقلاب از مهم‌ترین پایه‌های ممانعت از اثربخشی بسیار مخرب برخی مسئولان بی‌کفایت و دسیسه‌های شوم دشمنان است.

کد خبر 1254055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha