مهربانی به وقت گلریزان

رسم جمع شدن پهلوانان و گرفتن جشن گلریزان و پول جمع کردن برای نیازمندان شهر، ۳۱ سال است که با مهربانی و سخاوت مردم بیرجند برای زدودن غبار حسرت و نداری از نگاه معصوم نيازمندان شهر و نشاندن گل لبخند بر لبان آنان برگزار می‌شود.

خبرگزاری شبستان-استان خراسان جنوبی؛ زهرا مهرور- برخی مناسبت‌ها از راه می‌رسد تا مهربانی و باور نوعدوستی در اذهان رنگ و رویی تازه به خود گیرد، این‌بار همزمان با ماه شعبان و در شامگاه سوم اسفند ماه سال جاری، مردان و زنان نیکوکار از هر جایی در شهر بیرجند راهی سالن ورزشی مخابرات شدند تا بار دیگر انسانیت را در باور همگان رقم زنند.

 

برگزاری جشن‌های گلریزان به نفع عواید خیرخواهانه یکی از برنامه‌های تاثیرگذار در سال‌های اخیر بوده است که عواید آن توانسته در هر زمینه‌ای دست نیازمندان را بگیرد. در سی و یکمین جشن مردمی گلریزان، خیلی‌ها آمدند تا درد صدها دانش‌آموز نیازمند را با خود تقسیم کنند. این افراد معتقدند هیچ رنگی در زندگی انسان‌ها جز با رنگ شادمانی و شعف چهره‌های غمگین هم‌نوعان فرودست را روشنی نمی‌بخشد.

 

سالن مملو از جمعیت مشتاقی است که با قلب‌های با سخاوت و دستان كريم، پرمهر و عاطفه خود را برای زدودن غبار حسرت و نداری از نگاه معصوم نيازمندان شهر و نشاندن گل لبخند بر لبان آنان به پيشكشی آورده‌اند.

 

مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و همچنین قیام برای سرود ملی آغاز می‌شود. در ادامه کاروان خدام با زمزمه نوای «آمدم ای شاه پناهم بده/ خط امانی ز گناهم بده/ ای حرمت ملجأ درماندگان / دور مران از در و راهم بده» وارد سالن می‌شوند. پرچم سبز یا علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) عطر ضریح را در فضا حاکم می‌کند و نوای سلام و صلوات‌ بلند می‌شود؛ چه دل‌ها که با دیدن این پرچم نرم و چه گره‌هایی که به برکت آن گشوده شدند.

 

در همین ابتدا مجری از این همه اشتیاق مردم این دیار سخاوتمند در این محفل محبت به وجد آمده و با صدایی بلند و رسا از حضور صدها نفر  در سالن مخابرات بیرجند تشکر می کند.

 

حسن هاشمی که هر سال با فرزندانش در این جشن حضور دارد در گفتگو با خبرنگار شبستان از اثرات این حرکت خیرخواهانه در زندگی فردی خود می‌گوید: «بنده از زمانی که تصمیم به چنین عمل خداپسندانه‌ای در زندگی خود گرفتم بازتاب مادی و معنوی آن را در زندگی خود به وفور مشاهده کردم بطوریکه اگر کمکی کنم خداوند چندین برابر درهای خیر و رحمتش را بر من و خانواده‌ام می‌گشاید و این یکی از بزرگترین موهبت‌الهی است که سعادت آن نصیب هر کس شود مقرب خداست.»

 

این روزها، چه اشک‌هایی که از سر نداری و رنج، بر زمین آرزو ریخته می‌شود و چه دل‌های نازکی که از سر اضطرار و ناراحتی شکسته می‌گردد، اما هستند خیرانی که لبخند و عاطفه را ميهمان دل‌های همنوع خود می‌كنند.

 

یکی از خیرانی که در جشن گلریزان حضور دارد، می‌گوید: «همنوعان خراسان جنوبی بارها ثابت کردند که در کارهای خیرخواهانه پیش‌قدم هستند و در حد توانشان با دست و دل‌های پرسخاوتشان یاری‌گر خانواده‌های نیازمند و چشم به راه هستند.»

 

کار که برای خدا باشد خیلی از خیران دوست ندارند نام و نشانی از خود به جا بگذارند، دلیل‌شان هم این است وقتی کار برای خداست چه نیازی به نام‌ونشان است. او که از نام بردن اسمش امتناع می‌ورزد از تمام کسانی که توان مالی دارند و واقعاً می‌توانند دل خانواده‌ای را شاد کنند درخواست کرد در این ماه پر برکت و در آستانه عید نوروز، به اندازه توانشان دل کودکان بی‌بضاعت را شاد کنند که موجبات رضای خداوند تبارک و تعالی را فراهم می‌کند.

 

حق با این خیر بیرجندی است عید یعنی دلشاد بودن، یعنی لباس نو بر تن و لبخندی تازه بر لب کودکان. اما برای خیلی‌ها این روزها این‌طور نیست. وقتی توانایی خرید نیست و خانه از احتیاجات اول هم خالی است، جایی برای شادی نمی‌ماند!

 

پهلوانان در گود جوانمردی

ذکر پهلوانان در آیین گلریزان گرفتن دست مستمندان و اقتدا به حضرت علی‌بن ابی طالب(ع) نخستین امام شیعیان است و صاحب زنگ در این آیین، پهلوانان و جوانمردان را به گلریزان فرا می‌خواند. هنگامی که جوانمردان وارد گود می‌شوند، مرشد و صاحب زنگ با نواختن صدای زنگ از آنان «رخصت» می‌طلبد.

 

ضرب و زنگ مرشد پخش می‌شود داخل سالن و مدح امیرالمومنین(ع) آغاز می‌شود. «اگر ناتوانی بگو یا علی (ع)، اگر خسته جانی بگو یا علی (ع)». میاندار، داخل گود، روبه‌روی مرشد قرار می‌گیرد و دیگر ورزشکاران دور او حلقه می‌زنند و ورزش، با تخته شنا و مداحی مرشد ادامه پیدا می‌کند.

 

جامعه ورزش بیرجند به نفع نیازمندان توانستند با حرکات ورزش باستانی نقش تاثیرگذاری در جشن گلریزان ایفا کنند. اینجا آدم‌ها به وعده امام صادق(ع) که فرمود: «كسی كه در راه برطرف ساختن نیاز برادر خود قدم بردارد، مانند كسی است كه سعی میان صفا و مروه به جای آرد» حج نرفته حاجی می‌شوند و به تضمین همین امام همام که فرمود: «كسی كه در فكر برآوردن نیاز برادر مؤمن مسلمان خود باشد تا زمانی كه در فكر نیاز او هست، خداوند نیز در (فکر) نیاز وی باشد.» راه به جرگه خوبان می‌برند.

 

چراغ جشن گلریزان روشن شد

چراغ اول جشن مردمی گلریزان بیرجند با کمک ۵۰۰ میلیون ریالی آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان و نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری از حساب شخصی خودشان روشن شد و به نوبت چراغ‌های جشن گلریزان روشن می‌شود تا دل خانواده نیازمند را نورانی کنند. مردمان اين ديار؛ عشق و عاطفه را م‌یفهمند و سال‌هاست كه پروانه دلشان رو به سوی شهر مهربانی و محبت به پرواز در آمده است.

 

به سراغ مادی می‌روم که دختر خردسالش را روی پایش نشانده، وقتی مرشد از زنان حاضر در سالن می‌خواهد چراغ چهارم را به نام حضرت زهرا(س) روشن کنند اشک از گوشه چشمانش جاری‌ می‌شود. حس و حال خود را این‌گونه بیان می‌کند: «ما برای شاد کردن دل بچه‌های یتیم و خانواده‌هایی که در دلشان غصه دارند، اینجا جمع شده‌ایم. شاید بخاطر مشکلات اقتصادی آنگونه که دلم می‌خواهد نتوانم کمک کنم، ولی می‌خواهم حداقل قطره‌ای در این دریای مهربانی باشم و دل کودکی نیازمندی را مثل فرزندم شاد کنم.»

 

جمع آوری بیش از یک میلیارد تومان کمک مردمی در سال گذشته

 مسئول برگزاری جشن مردمی گلریزان بیرجند در گفتگو با شبستان می‌گوید: از سال ۱۳۶۹ جشن‌های مردمی گلریزان برای کمک به دانش آموزان نیازمند برگزار می‌شود.

 

مهدی قمری در ادامه می‌افزاید: سال گذشته مردم و مسئولان بیش از یک میلیارد تومان به این جشن کمک کردند که با آن شش هزار و ۳۰۰ دست لباس خریدار و بین دانش آموزان نیازمند بیرجند و حومه توزیع شد.

 

وی معتقد است برای اینکه بتوانی به یک کودک و نیازمند هدیه بدهی باید خداوند تو را لایق و شایسته آن کند و ادامه می‌دهد: «دست از کرم مدار به جرم تنگ مایگی/ برگی در آب کشتی صد مور می‌شود».

 

قمری با بیان اینکه شماره کارت«۶۰۳۷۶۹۱۹۸۰۰۱۷۰۴۰» نزد بانک صادرات برای دریافت کمک‌های نقدی خیران در نظر گرفته شده است، خاطرنشان‌ کرد: امسال جشن گلریزان پس از ۳ سال کرونایی به صورت حضوری برگزار شد و کمک‌های جمع آوری شده برای خرید لباس عید دانش‌آموزان بی‌بضاعت، کم‌بضاعت، بی‌سرپرست و بدسرپرست هزینه می‌شود.

 

پس از ساعاتی جشن رو به پایان می‌رود، حاضران پای میزی که برای دریافت کمک‌ها در سالن جانمایی شده می‌روند و در گلریزان مهربانی سهیم می‌شوند. با اینکه مجری آخرین رقم جمع‌آوری شده در این جشن گلریزان را ۲ میلیارد تومان اعلام می‌کند اما همچنان کمک‌های سخاوتمندانه مردم ادامه دارد.

 

جشن گلریزان بهانه‌ای است برای حضور در جمع خیرینی که می‌خواهند گره‌ی بگشایند، شاید این بهانه برای حضور از دست برود ولی همواره مجال هست تا بودن را به باز کردن گره‌ی از مشکلات مردم به ویژه خانواده‌های نیازمند معنای دیگری بخشید.

 

 

 

کد خبر 1254134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha