هنر، ابزار موثری برای انتقال مفاهیم دینی و ارزشی است

به گفته فدایی، هنر تئاتر یک رسانه‌ی بسیار کارا، مؤثر، انعطاف‌پذیر و جذاب برای انتقال تمامی پیام‌ها و مفاهیم از جمله مفاهیم دینی و ارزشی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، در راستای توانمندسازی مربیان گروه های تئاتر مساجد، دوره آموزشی با حضور حسین فدایی یکی از نمایشنامه نویسان مطرح کشوری در زنجان برگزار شد.

 

در راستای بررسی اثرگذاری هنر به ویژه هنر تئاتر در ترویج آموزه های دینی گفتگویی را با این هنرمند ترتیب دادیم که مشروح آن را در ذیل می خوانید.

 

برگزاری این دوره اموزشی دو روزه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 

به نظرم دوره بسیار خوب برنامه‌ریزی شده بود و اکثر دوستان شرکت‌کننده بسیار علاقمند و فعال بودند. هرچند اگر زمان بیشتری وجود داشت به طور قطع نتیجه‌ی بهتری حاصل می‌شد. چون مبحث تئاتر بسیار گسترده ‌است و با کارگاه کوتاه مدت نمی‌شود به تمام ابعاد این هنر پرداخت.

 

از طرف دیگر چون شیوه‌ی آموزش کارگاهی بود بنابراین باید زمان کافی برای طرح موضوعات عملی فراهم می‌شد. با این حال با همراهی مسئولین برگزاری و شرکت‌کنندگان، از فرصت موجود نهایت استفاده شد و تا حد امکان مباحث ضروری، مطرح شد. امیدوارم در کارگاه‌های بعدی بتوان با فرصت و مجال بیشتر به تک‌تک مباحث تئاتر پرداخت.

 

هنر تئاتر تا چه اندازه در انتقال مفاهیم ارزشی در مساجد اثرگذار است؟

 

هنر تئاتر یک رسانه‌ی بسیار کارا، مؤثر، انعطاف‌پذیر و جذاب برای انتقال تمامی پیام‌ها و مفاهیم از جمله مفاهیم دینی و ارزشی است. تئاتر یک قالب هنری‌ست که هر مفهومی را می‌توان با روش‌ها و تکنیک‌های فوق‌الهاده و با زبان گویایش به مخاطبان در هر رده‌ی سنی ارائه نمود.

 

از سوی دیگر تئاتر هنری‌ست که در هر شرایطی و با هر میزان از امکانات قابل اجراست و در واقع امر غیرممکنی در تئاتر وجود ندارد به همین دلیل کافی‌ست با به‌کارگیری خلاقیت و علم و دانش و البته همت و تلاش، هر نوع مفهوم مورد نیاز را به‌وسیله‌ی آن مقابل دید مخاطب به اجرا درآورد.

 

چه توصیه ای به هنرمندان جوان در عرصه تئاتر مسجدی دارید؟

 

هنرمندان جوان در درجه‌ی اول باید دانش و آگاهی لازم را برای آشنایی با این هنر اصیل و سپس نحوه‌ی به‌کارگیری هنر تئاتر کسب کنند. هنر تئاتر دارای جنبه‌های بسیار مختلف و متنوع است و از سوی دیگر دارای پیشینه و سابقه‌ی طولانی. آشنایی با سیر تحول این هنر و تجربه‌های ارزشمند گذشتگان باعث می‌شود راه پیش رو با گام‌های محکم‌تر و مطمئن‌تر برداشته شود.

 

از سوی دیگر هنر تئاتر فعالیتی گروهی‌ست که جز با همراهی، همکاری و تعامل با گروه به نتیجه‌ای نخواهد رسید. بنابراین هنرمندان این عرصه می‌بایست هر چه بهتر با هم تعامل و همکاری داشته باشند تا بتوانند مفاهیم مورد نظرشان را به مخاطب ارائه کنند. نکته‌ی مهم دیگر باور داشتن هرگونه سخن و پیامی‌ست که قرار است با هنر تئاتر به مخاطب عرضه شود. اگر پیام و مفهوم مورد نظر گروه با پذیرش و باور آنان همراه نباشد تأثیر لازم را بر مخاطب نخواهد گذاشت.

 

در پایان هر مطلبی که در خصوص این دوره و کیفی‌تر شدن آن توصیه می‌کنید با گوش جان می‌شنویم؟

 

دوره‌ی برگزار شده بیشتر نوعی مقدمه و آشنایی اولیه با این هنر اصیل و عمیق بود. بنابراین برای درک بهتر این هنر و همچنین استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های هنر تئاتر دوره‌های تخصصی بیشتری در آینده برگزار شود تا بتوانیم در دراز مدت رشد و بالندگی هنرمندان این عرصه را شاهد باشیم.

 

از سوی دیگر باید زمینه‌های تجربه و به‌کارگیری آموزش‌های ارائه شده را نیز فراهم کرد. چون آموزش، تا به عمل درنیاید و تجربه نشود در ذهن کسی نهادینه نخواهد شد. به امید فراهم شدن شرایط برای برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش و همچنین به کارگیری عملی آموزش‌ها به منظور کسب تجربه در مسیر رشد و بالندگی گروه‌های جوان. انشالله.‌

کد خبر 1254428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha