صحیفه سجادیه چگونه زیستن را به انسان امروز می آموزد

حجت الاسلام کفیل با اشاره به اینکه اهل بیت (ع) در عالم هستی درست زندگی کردند، هم مسیر را درست رفتند و به بهترین نتیجه رسیدند و هم به ما چگونه زندگی کردن را آموختند گفت: صحیفه سجادیه چگونه زیستن را به انسان امروز می آموزد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، امروز (هفتم اسفند) سالروز  میلاد با سعادت سيد الساجدين علي بن الحسين (ع) است؛ امامي که دو يادگار ماندگار نه فقط براي شيعيان و جهان اسلام از خود به جاي گذارد که همه انديشمندان و آزادمردان جهان از آن بهره مي برند. صحيفه سجاديه و رساله حقوق امام زين العابدين طي قرن ها براي شيعيان الگوي سبک زندگي و چگونه زيستن را آموخته است.

 

صحيفه سجاديه پس از قرآن و نهج البلاغه به عنوان مهم‌ترين ميراث مکتوب شيعه به نام‌هاي خواهر قرآن و انجيل اهل بيت مشهور است. بر این اساس و با توجه به سالروز ولادت امام سجاد(ع) با حجت الاسلام «محمد صادق کفیل» مدیر مرکز تخصصی صحیفه سجادیه گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

جایگاه روابط و وظایف خانوادگی از نگاه امام سجّاد(ع) چطور و چگونه است؟

هدف ما در این جهان زندگی کردن است، برای زندگی کردن نیاز به مسیر داریم، یعنی اگر انسان بخواهد درست زندگی کند، باید درست حرکت کند، برای درست زندگی کردن باید در مسیری قرار گیرد که مطمئن باشد، کسانی که رفتند، درست رفتند و به نتیجه رسیدند. اهل بیت (ع) در عالم هستی درست زندگی کردند، هم مسیر را درست رفتند و به بهترین نتیجه رسیدند و هم به ما چگونه زندگی کردن را آموختند.

 

«صحیفه سجادیه» امام سجاد (ع) چگونه زیستن را به انسان آموزش می دهد. ما در زیستن چند نوع رابطه داریم؛ رابطه خود با خود، رابطه با خودم، رابطه با خدای خودم، رابطه با دوستان، آشنایان و بستگان، شناخت دشمن و نوع رابطه با دشمن به تعبیری. امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه نوع معارشرت با دوستان و همسایگان را به ما می آموزد. در دعای 24 نوع تعامل با والدین را به ما می آموزد. ما هیچ متنی به این زیبایی و جامعی نداریم که وظایف ما نسبت به پدر و مادر را تبیین کرده باشد. در دعای 25 وظایف ما نسبت به فرزند را بیان می کند.

 

آیا می توان گفت صحیفه سجادیه گنجینه ای مهم برای اصلاح سبک زندگی است ؟

امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه اصول و سبک زندگی را به ما آموزش داده است. متن صحیفه زلال کننده و رشد دهنده دلهاست. حضرت در هر دعا صلوات بر اهل بیت (ع) را بیان نموده است. وی با صلوات نام اهل بیت (ع) را احیا کرد، امام در صحیفه فقط برای بهشت دعا نکرده است. مضامین متعددی را در این اثر بیان کرده است. می فرماید: خدایا جایگاهی که آنها ( بنی امیه) غصب کردند، حاکمیت ماست. بعد ادامه می دهد که خدایا این جایگاه را به آنان دادی و آنها ستم ربودند. لذا احیای صحیفه سجادیه موجب اتفاقات خوب در جامعه می شود.

 

در صحیفه سجادیه به چه مضامینی اشاره  شده است؟

در دعاهای صحیفه سجادیه همه موضوعات از جمله توبه، استغفار نوع تعامل با حضرت حق، نوع درخواست، چگونه خواستن و چگونه گفت و گو کردن مطرح شده است ضمن اینکه در دعای 17 امام سجاد (ع) شیطان را به ما معرفی می کند؛ دعای 30 صحیفه، نوع زندگی و بهره اقتصادی را بیان می کند. دعای هشت صحیفه 44 آسیب را بیان می کند که نباید در زندگی وجود داشته باشند. دعاي معروف به مکارم اخلاق بيستمين دعاي امام سجاد (ع) در اين کتاب است و دعاي بيست ويکم تا بيست و پنجم شامل دعا به وقت رويدادهاي اندوهبار، دعا در سختي و گرفتاري، دعا براي تندرستي، دعا براي پدر و مادر و دعاي آن حضرت براي فرزندانش است.

 

دعا براي همسايگان و دوستان، مرزداران، دعا در ترس از خدا، دعا در زمان تنگي رزق، دعا براي اداي وام، دعا در توبه و بازگشت، دعا در نماز شب، دعا در درخواست خير و نيکي، دعا به هنگام گرفتاري و دعاي امام سجاد (ع) در رضا به قضاي حق، دعاهاي بيست وششم تا سي وپنجم هستند. پس صحیفه سجادیه متن مورد نیاز است. عملا برای انس با صحیفه سجادیه باید برنامه ریزی کرد و آن را وارد متن زندگی نمود. باید صحیفه را خواند و به آن عمل کرد؛ پس نیاز است که از کودکی صحیفه سجادیه را به فرزندان خود بیاموزیم.

 

آیا صحیفه سجادیه می تواند جوابگوی آنچه که انسان برای سعادت خودش به آن نیاز دارد، باشد؟

مقام معظم رهبری می فرمایند: صحیفه سجادیه برای تغییر جامعه کافی است. منظورشان این است که این کتابی جامع برای همه آنچه که مورد نیازمان است.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1254660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha