مسجد «غار»، نزدیک غار الاحزان حضرت یعقوب(ع) در صفد

مسجد «غار» نزدیک غار الاحزان حضرت یعقوب(ع) در شهر صفد فلسطین اشغالی که تار موی پیامبر اکرم(ص) نیز در آن قرار داشت از سال ۱۹۴۸ میلادی به کنیسه یهودی تبدیل شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجد غار یا مسجد «موی شریف» در محله الصواوین شهر صفد، نه تنها در فلسطین بلکه در تمام جهان اسلام از زمانی که انبیا در آن نماز خوانده اند، مقدس است.

 

با وجود این قداست، رژیم صهیونیستی از سال 1948 میلادی تا به امروز این مسجد را به کنیسه تبدیل کرده است.

 

این مسجد به غار معروف است، زیرا در کنار غار الاحزان یعقوب(ع) قرار دارد و به نسبت به مساحت کوچکش، گنبد این مسجد بزرگ است.

 

توسعه این مسجد به زمان سلطان عبدالحمید دوم بین سال‌های (1876-1909 میلادی) برمی ‌گردد.

 

بخش مدرن مسجد در اواخر دوران عثمانی در نزدیکی غار معروف به غار پیامبر ساخته شده است. این غار همان غاری است که حضرت یعقوب در فراغ حضرت یوسف در آن اقامت گزید.

 

مکانی مقدس

جهاد ابو ریا، کارشناس تحقیق در پرونده ها و کشتارهای نکبت فلسطین توسط صهیونیست ها، گفت: مسجد غار به دلیل اینکه در فاصله چند متری از غار الاحزان حضرت یعقوب قرار دارد، از قداست و اهمیت خاصی برخوردار است.

 

روز عید

وی گفت: این مسجد پس از آنکه یک مو از ریش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در سالروز میلاد نبی اکرم(ص) از استانبول به مسجد غار در صفد آورده شد، مردم آن را به نام «مسجد الشعر الشریف» نامیدند.

 

جهاد ابو ریا اظهار کرد: به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص)، چراغ ها روشن شد و ستون ها تزیین شد و به همین مناسبت، بچه ها لباس نو پوشیدند و مردم شهر این روز را چنان جشن می گرفتند که گویی روز تعطیل است تا اینکه در سال 1948 میلادی روز نکبت یک اتفاق افتاد.

 

وی گفت: گروه های صهیونیستی به طور کامل مردم صفد را هجرت دادند و این مسجد را به کنیسه یهودیان تبدیل کردند.

 

وی در ادامه اظهار کرد: امروزه این مسجد را کنیسه «سام و عبر» می گویند، در مورد موهای پیامبر نمی دانیم که آیا هنوز در میان سنگ های صفد موجود است یا به مسجد الجزّار عکا منتقل شده است و این در برخی از روایات مردم شهر از خاندان معروف آن آمده است.

کد خبر 1254871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha