اعضای کانون های استان مرکزی منتظر احداث کتابخانه های جدید باشند

مسئول دبیرخانه کانون های مساجد استان مرکزی با اشاره به واقع شدن 60 درصد کانون های این استان در روستاها از تجهیز پنج کانون روستایی و احداث کتابخانه های مساجد در سال جاری خبر داد.

حجت الاسلام مصطفی ذوالفقاری، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی استان مرکزی با اشاره به راه اندازی 58 کانون فرهنگی در سطح استان مرکزی در سال 90 به خبرنگار شبستان گفت: در حال حاضر در استان مرکزی، 353 کانون فعال وجود دارد که 53 کانون با سهمیه عادی و پنج کانون با سهمیه اختصاصی در حال فعالیت هستند.
 

حجت الاسلام ذوالفقاری طرح چرخه فرهنگی قرآنی که با همکاری شهرداری شهرستان اراک اجرا می شود را از برنامه های مهم دیگر کانون دانست و خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح، گروهی متشکل از قاریان، گروه تواشیح و جمعی از کارشناسان مذهبی برای انجام برنامه های قرآنی به روستاها می روند تا علاوه بر اجرای این برنامه مشکلات روستاها را بررسی و مرتفع کنند.
 

وی ادامه داد: در حال حاضر 60 درصد از کانون های استان مرکزی در روستاها قرار دارند و ستاد عالی کانون های مساجد استان مرکزی نیز در سال 91 تقریباً 5 کانون را به صورت تخصصی تجهیز می کند.
 

حجت الاسلام ذوالفقاری ایجاد بسترهای فرهنگی گوناگون برای گرامیداشت مناسبت های ملی و مذهبی را از برنامه های شاخص دبیرخانه کانون های فرهنگی استان قزوین دانست و گفت: برای اجرای برنامه های درنظر گرفته شده در سال جدید، کارگروهی متشکل از مسئولان کانون های تخصصی با عنوان «کارگروه شورای طرح و برنامه ریزی کانون های فرهنگی» استان مرکزی دایر شد که با نظارت همین کارگروه، هیئت های چندنفره ای مشتمل بر متخصصین کامپیوتر و نویسندگان خِبره برای فراهم کردن بسترهای لازم برای اجرای برنامه های ملی و مذهبی شکل گرفت.

 

وی با اشاره به طرح اوقات فراغت جوانان و نوجوانان اضافه کرد: با توجه به فرا رسیدن تابستان، برنامه های مختلف و متنوعی از سوی دبیرخانه برای پغنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در نظر گرفته شده است که یکی از این برنامه ها طرح تفسیر جزء سی ام قرآن با مشارکت سازمان ملی جوانان به نام هر روز با قرآن است که در ماه مبارک رمضان در کانون های فرهنگی مساجد استان مرکزی اجرا می شود.
 

وی اضافه کرد: قرار است برای بهره مندی عموم مردم از مکان های دیدنی و بهره مندی از سالن های ورزشی در تابستان با مراکز تفریحی و گردشگری مذاکراتی صورت گیرد و در کنار آن علایق جوانان برای تدارک کلاس های آموزشی متمرکز در شهرستان اراک نیز سنجیده شود.
 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی استان مرکزی همچنین از برنامه سیر مطالعاتی نوجوانان یاد کرد و توضیح داد: در این برنامه که به صورت مناسبتی با همکاری دو کانون تخصصی طرح شده است چند رمان به نوجوانان پیشنهاد داده شده و بر طبق آن مسابقاتی به صورت خلاصه نویسی اجرا می شود.


حجت الاسلام ذوالفقاری با اشاره به این که 187 کتابخانه باز در کانون های فرهنگی مساجد استان مرکزی وجود دارد گفت: در سال 91 برای کتابخانه های باز 15 سهمیه در نظر گرفته شده است و بر طبق این سهمیه به زودی اقدامات لازم برای احداث کتابخانه های جدید صورت می گیرد.


وی همچنین تاکید کرد: در سال 90 از سهمیه 84 نفره بیمه برای اعضای کانون ها، تاکنون 44 نفر بیمه شدند و بیمه تعداد باقی مانده نیز در حال بررسی و انجام است.

 

حجت الاسلام ذوالفقاری با تاکید بر این که اکثر کانون های فرهنگی موجود در این استان فعال هستند، توضیح داد: با توجه به تعداد کانون های موجود در استان مرکزی، تعداد کانون های غیر فعال استان رقم قابل توجهی نیست که به دلایل مختلف چون نداشتن فضای مناسب از فعالیت باز می مانند. گاهی نیز هیئت امنای مساجد، کانون را جدا از مسجد می پندارند و همین امر موجب دلسردی اعضای کانون ها برای ادامه کار می شود.
پایان پیام/


 

کد خبر 125501

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha