باید جنبه مردمی به موضوع امر به معروف و نهی از منکر  بدهیم

دادستان کل کشور با اشاره به شرایط امر به معروف و نهی از منکر گفت: باید بتوانیم امر به معروف و نهی از منکر را جنبه مردمی دهیم تا در جامعه و بین مردم عمومیت داشته باشد و هر فردی وظیفه‌ خود بداند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور امروز (چهارشنبه ۱۰ اسفند) در همایش سراسری مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر در جمع خبرنگاران درباره فریضه  امر به معروف و نهی از منکر اطهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر هیچ انحصاری به یک مورد و موضوع خاصی ندارد. امر به معروف یعنی هر چیزی که تحت عنوان معروف خوبی ها قرار می گیرد؛ این خوبی ها گاهی در موازین شرعی عنوان واجب و گاهی مستحب و گاهی عنوان مباح است؛ نهی از منکر هر چیزی است که از لحاظ ساختار دارای آثار زیان بار برای فرد و جامعه باشد.

 

دادستان کل کشور افزود: امروز  معروف اختصاص به یک امر پسندیده و خوب ندارد؛ نهی از منکر نیز اختصاص به یک امر منکر و زیان آوری ندارد.

 

حجت الاسلام منتظری با با بیان اینکه اگر امروز شاهد امر بی‌حجابی بعنوان منکر هستیم به معنای انحصار امر به معروف و نهی از منکر به حجاب نیست، تاکید کرد: اگر کسی بخواهد نهی از منکر را منحصر به حجاب کند قطعا به خطا رفته است؛ حجاب یکی از مصادیق معروف و بی حجابی یکی از مصادیق منکر است؛ وظیفه هر مسلمانی این است که به معروف امر کند تا معروف احیا شود.

 


دادستان کل کشور با بیان اینکه هر مسلمانی وظیفه دارد نسبت به نهی منکر و زشت تلاش کند تا از جامعه برداشته شود، یادآور شد:  یکی از مصادیق  نهی از منکر بی حجابی، سرقت ، بدرفتاری، دروغ گفتن و ... است و هر امری که در شرع اسلام حرام معرفی شده یا مکروه باشد ممکن است تحت عنوان  منکر دربیاد تا نهی از منکر شود.

 

حجت الاسلام منتظری عنوان کرد: جامعه اسلامی ما همانگونه که اهتمام به نماز، روزه دارند قطعا امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه ای است که در ستون نماز و روزه و حج قرار گرفته است.

 

وی  با بیان اينکه امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد، اضافه کرد: باید بتوانیم امر به معروف و نهی از منکر را جنبه مردمی دهیم تا در جامعه و بین مردم عمومیت داشته باشد و هر فردی وظیفه‌ خود بداند.

کد خبر 1255415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha