حضرت علی اکبر(ع) کاملترین نماد سجایای اخلاقی است/ با عوامل مسمومیت دانش‌آموزان برخورد شود

حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه حضرت علی اکبر (ع) کاملترین نماد و مظهر کمالات و سجایای اخلاقی از نظر شخصیت است، گفت: اگر می‌خواهیم با سخن، منطق و سجایای اخلاقی پیامبر (ص) آشنا شویم باید شخصیت حضرت علی اکبر(ع) را ترسیم و به او اقتدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران امروز (جمعه 12 اسفند) در خطبه های نماز جمعه با تبریک سالروز ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان گفت: حضرت اباعبدالله (ع) در توصیف این جوان برومند، آراسته به عالی ترین مدارج معرفت و تقوا و فضایل انسانی فرمودند: شبیه ترین فرد به حضرت رسول (ص) است.


وی با بیان اینکه وجود مبارک حضرت علی اکبر(ع) به معنای واقعی یک الگو برای جامعه بشری، آحاد مردان و زنان و بویژه جوانان تربیت یافته در مدرسه قرآن و عترت است، گفت:  حضرت علی اکبر(ع) در فضایل و کمالات اخلاقی چهره زیبا، سخن دلنشین و کلام متقن پیامبر عظیم‌الشان اسلام را به نمایش گذاشت. 


حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه حضرت علی اکبر علیه السلام کاملترین نماد و مظهر کمالات و سجایای اخلاقی از نظر شخصیت بود، ادامه داد: اگر می‌خواهیم با سخن پیامبر عظیم‌الشان با منطق رسول مکرم و با سجایای اخلاقی این شخصیت استثنایی تاریخ حیات بشر آشنا شویم باید شخصیت حضرت علی اکبر(ع) را ترسیم کنیم و به او اقتدا کنیم. 

 

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه برای شناخت شخصیت حضرت علی اکبر علیه السلام که تربیت یافته در مدرسه توحید، رسالت و امامت شایسته است می توان کلام ایشان را در آستانه ورود به سرزمین کربلا خطاب به پدر بزرگوارشان بررسی کرد، گفت: ایشان خطاب به پدرشان می فرمایند پدر بزرگوار مگر ما برحق نیستیم، اگر در صراط مستقیم قدم بر می‌داریم بی صبرانه در انتظار ملاقات خدای سبحان هستیم.

 

وی با بیان اینکه انبیای الهی برای تربیت چنین انسانی مبعوث شدند بر این نکته تاکید داشت که تمام دغدغه حضرت علی اکبر(ع) شناخت حق، ایمان به حق، ایستادگی در کنار حق و ایثار جان برای تثبیت حاکمیت حق با تربیت انسان‌های حق مدار است؛ این خلاصه مدرسه توحید است.

 

وی با بیان اینکه مدیران کشور باید انسان‌های حق‌مدار و عادلی باشند که از توانایی و ظرفیت لازم برای تشخیص و شناخت حق برخوردار باشند و ضمن شناخت آن، متعهد به اجرای حق باشند و در کنار حق با اقتدار بایستند، ادامه داد: ملت ایران با حضور گسترده و اقتدار آفرین در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ تفسیر روشنی از شناخت حق و ایستادگی و مقاومت در کنار آن بودند و نشان دادند به حق وفادار هستند.

 

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان اینکه مردم ایران با بینش عمیق سیاسی و درک درست از عزت و پایداری، اقتدار جمهوری اسلامی را در برابر دیدگان بهت‌زده نظام سلطه به نمایش گذاشتند، افزود: ملت ایران با حضور ده‌ها میلیونی پرافتخار خود این فریاد را طنین‌افکن کردند که علیرغم سختی‌ها و فشارهای اقتصادی، در اوج تنگناهایی که دشمن خلق می‌کند، برای حفظ اقتدار در کنار رهبر بصیر خویش، استوار ایستاده‌ایم.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه دولتمردان با رصد دقیق مشکلات و چالش‌های داخلی و توطئه‌های خارجی و فراهم آوردن زمینه‌های حضور و مشارکت توده‌های مردم، نخبگان علمی، سیاسی، کارآفرینان عالم، متعهد و با انگیزه تحت رهبر انقلاب به سوی توسعه، پیشرفت و رشد اقتصادی هموار خواهند کرد، گفت: امیدواریم ملت ایران طعم شیرین پیروزی در جنگ اقتصادی را نیز تجربه کنند. 

 

وی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با کارآفرینان گفت: یکی از محورهای مهم که رهبری در دیدار با کارآفرینان مطرح کردند، ارتقای دانش، تولید علم، تبدیل دانش به فناوری و تجاری‌سازی علم بود. در پایان سال 1401 باید نگاهی به شعار سال بیندازیم و جایگاه ایران در این حوزه را با استناد به گزارش‌های نهادهای معتبر بین‌المللی تبیین کنیم.

 

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل زیرشاخه مجمع عمومی سازمان ملل و در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه است.، گفت: این کنفرانس در مورد تحولات ایران در حوزه علم، دانش، تبدیل دانش به فناوری و دستیابی به فناوری‌ها نو و تجاری‌سازی علم گزارشی دارد. در گزارش سال 1395 در مورد سیاست‌های علم و فناوری و نوآوری در ایران اظهار می‌دارد که اولین موج سیاست‌های علم و فناوری و نوآوری در ایران بر توسعه آموزش‌های عالی متمرکز بوده و از سال 1369 آغاز شده است.

 

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه با بیان اینکه ملت ایران یک دهه جنگ سخت را با قدرت‌ها تجربه کرد، گفت: با دانش و فهم درست و با نگاه به توسعه، پیشرفت و اقتدار بر توسعه علمی کشور متمرکز شد. در این گزارش همچنین آمده است که موج دوم بر توسعه پژوهش و فناوری از جمله فناوری‌های نوظهور متمرکز بوده و از سال 1379 آغاز شده است. اینکه می‌بینیم دشمن از همه ابزارها برای فشار بر این شجره تنومند استفاده می‌کند، برای این است که در تحلیل‌های دقیق نقشه راه ایران را در مسیری درست و اقتدارآفرین مشاهده می‌کند. 


وی با بیان اینکه رهبری، پرچمدار حرکت توسعه پژوهش و فناوری است، گفت: امروز و فردا جهان به قضاوت می‌نشینند. ملتی و کشوری که در سال 1357 جامعه دانشگاهی‌اش 170 هزار دانشجو بود که 70 درصد آن‌ها در تهران بودند و یک دانشجو در مقطع دکترا در کشور تحصیل نمی‌کرد، چگونه به قطب تولید علم تبدیل شد و برای سال‌های متمادی رتبه نخست را در منطقه جنوب غرب آسیا و رتبه شانزدهم در سطح جهان به دست آورد؟

 

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه این رشد ناشی از عملکرد مدیران دلسوزی است که در مسیر سیاست‌های کلی حرکت کردند، گفت: این کنفرانس در ادامه گزارشش می‌گوید که موج سوم حرکت ایران اسلامی در حوزه علم، نوآوری، گذار به اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر نوآوری‌ها آغاز شده است. 

 

وی ادامه داد: در یک فاصله کوتاه تحول عظیمی در جامعه دانشگاهی به وجود آمد و امروز بیش از 3 میلیون و 700 هزار نفر دانشجو هستند. دانشجویانی که در مقطع دکترا تحصیل می‌کنند، معادل کل دانشجویان سال 1357 هستند. زمان پیروزی انقلاب 1.2 از کل جمعیت ایران تحصیلات دانشگاهی داشتند. اما امروز 20 درصد از جمعیت ایران دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

 

وی با اشاره به اینکه سرمایه عظیم انسانی موتور حرکت انقلاب اسلامی است، گفت: دشمنان فراز و نشیب‌های دلار را که قطعاً مهم است و باید مهار شود، ملاک نمی‌دانند. آن‌ها توسعه علمی، حرکت در مسیر فناوری‌ها و نوآوری‌های نو را علائم قطعی پیشرفت می‌دانند و نگران هستند. ایران اسلامی در این حوزه کارهای بزرگی انجام داده است.

 

حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه ما زمان پیروزی انقلاب حدود 9 هزار عضو هیات علمی داشتیم که امروز 81 هزار عضو هیات علمی داریم که بسیاری از آن‌ها مقالاتشان بیشترین استناد در مراکز علمی دارد، گفت: ملتی که در سایه تجربه مقاومت خویش، محور مقاومت را خلق کرده است، از تنگناها عبور خواهد کرد. دانشمندان برتر ایرانی که جزء 2 درصد دانشمندان برتر جهان هستند به یک هزار و 673 نفر افزایش پیدا کردند.

 

حجت الاسلام ابوترابی فرد درباره ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در کشور نیز گفت: انتظار می‌رود همانطور که شخصیت‌های برجسته علمی، سیاسی و مقامات ارشد کشور تاکید کرده‌اند در کوتاه‌ترین زمان با شناسایی عوامل و برخورد قاطع و درس‌آموز، از تکرار این حوادث ناگوار جلوگیری شود.

 

وی تصریح کرد: ضروری است با تبیین موضوع و تنویر افکار عمومی زمینه آرامش خاطر دانش‌آموزان و والدین آن‌ها فراهم شود.

کد خبر 1255619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha