آثار نمایشی از ادبیات دینی ایرانی و اسلامی خلق شود

عضو شورای علمی مرکز اسناد فرهنگی آسیا گفت: در ادبیات دینی ایرانی و اسلامی دوگانه های زیبایی همانند خیر و شر، وجود دارد که می طلبد آثاری دراین باره خلق شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، سمینار انسان و شیطان از دیدگاه قرآن در ادبیات نمایشی جهان اسلام عصر امروز  14 اسفند ماه 1401 از  تلویزیون ایران تئاتر پخش برگزار شد.

 

 در این سمینار محمد نجاری، عضو شورای علمی مرکز اسناد فرهنگی آسیا  به شخصیت شیطان و برصیصا در قرآن و اشعار کهن پرداخت و گفت:کمله ابلیس11 بار در قرآن مجید ذکر شده است. کلمه شیطان، شیاطین و شیاطین ها بیش از 90 بار آمده است.

 

او افزود: یکی از کسانی که داستانش با شخصیت شیطان عجین شده است برصیصا است. او راهبی بود که هفتاد سال عبادت کرد و در نهایت در دام شیطان گرفتار و بدفرجام شد.

 

نجاری بیان کرد: نام و سرگذشت او به عنوان نمونه عبرت آموز از تلاش بی وقفه شیطان برای اغوای انسان به رقم سابقه درخشان است که بازتاب زیادی در منابع تفسیری، اخلاقی، حدیثی و کلام مسلمانان دارد.

 

او بیان کرد: در داستان برصیصا، قهرمان زاهد و ضد قهرمان شیطان و ابزار وسوسه یک دختر جوان است. سرنوشت قهرمان در پایان داستان کشته شدن است.

 

نجار بیان کرد:برصیصا تمام ویژگی های یک شخصیت دراماتیک را دارد و یک خط درست نمایشی در شخصیت او دیده می شود. همین شخصیت برصیصا را می توانیم  در یک داستان فلسفی با ویژگی های فلسفی هم داشته باشیم.

 

عضو شورای علمی مرکز اسناد فرهنگی آسیا گفت: در ادبیات دینی ایرانی و اسلامی دوگانه های زیبایی همانند خیر و شر، وجود دارد که می طلبد آثاری  دراین باره خلق شود.

کد خبر 1256091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha