چرا حکومت امام زمان(عج) در مسجد تشکیل و اداره می‌شود؟!

حجت‌الاسلام ادیب‌بهروز با اشاره به محوریت مسجد در حکومت جهانی امام‌زمان(عج)، گفت: اگر می‌خواهیم جامعه الهی شکل بگیرد، باید ماموریت‌های خود را به تناسب امکانات محدود بشری در مسجد متمرکز کنیم چون این مرکزیت، آثار و نتیجه اقدامات را متفاوت می‌کند!

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، بنابر تصریح روایات مقر حکومت و محل زندگی امام زمان(عج) پس از ظهور مسجد است، در بررسی چرایی مسجدمحوری در دولت جهانی حضرت بقیة الله الاعظم(ع) و برکات این مسجدمحوری با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «محسن ادیب‌بهروز»، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفتگو کرده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

 

چرا در میان مکان‌های مختلف معنوی و جز آن، امام زمان(عج) مقر و مرکز حکومت جهانی خود را مسجد قرار داده و از مسجد کوفه دولت جهانی را اداره می‌کنند؟

بر اساس مستندات روایی درباره ظهور امام زمان(عج) به این نتیجه می رسیم که امام زمان (عج) ماموریت ایجاد جامعه الهی را بر عهده دارند. به عبارت دیگر، پیامبران و امامان ما غیر از ماموریت هدایت و دیگر ماموریت‌های تکوینی وظیفه ایجاد جامعه الهی را نیز عهده دار شدند که امروز این وظیفه بر عهده حضرت حجت(عج) است. این جامعه در زمان پیامبر(ص) ایجاد شد اما دشمنان آگاه با همراهی دوستان نادان این جامعه را تضعیف کردند، چنان‌که در دوره عباسیان همه تلاش‌ها بر آن بود که در بحث تمدنی چیزی از اسلام باقی نماند! تا جایی که حتی مدعی شدند پیامبر(ص) موفق به ایجاد جامعه تمدنی و الهی نشده است اما با مرور تاریخ صدر اسلام و تاریخ دوران حیات رسول خدا(ص) درمی یابیم ایشان جامعه الهی را با محوریت مسجد بنا کردند. پس از ایشان نیز امیرمومنان(ع) در دوران خلافت کوتاه خود مسجد کوفه را به مرکزیت حکومت برگزیدند. به طور طبیعی حضرت صاحب الزمان(عج) نیز برای تحقق جامعه الهی به عنوان مأموریت خود، مسجد را محل حکومت جهانی‌شان قرار می دهند؛ بنابراین می‌توان دریافت اینکه پیامبر(ص)، ائمه(ع) و حضرت حجت (عج) مسجد را مرکز حکومت خود قرار می دهند، دلیل و فلسفه الهی دارد.

 

این مسجدمحوری در حکومت نبوی(ص) و حکومت مهدوی چه آثاری داشته و خواهد داشت؟

اگر به ویژگی‌های مسجدالنبی(ص) و مسجد کوفه در صدر اسلام بازگردیم و آنها را بررسی کنیم به چرایی مرکزیت مسجد کوفه در دولت موعود پی می‌بریم. برای این مساجد در نظام الهی نقش تعریف شده و در اعمال و رفتار ما منشأ اثر هستند و آثار آنها را افزایش می‌دهند. اگر می‌خواهیم جامعه الهی علی‌رغم امکانات محدود بشری شکل بگیرد، باید وظایف و ماموریت‌های خود را در مسجد متمرکز کنیم چرا که این مرکزیت، آثار و برکات اعمال و اقدامات ما را افزایش می‌دهد.

 

یعنی قید زمان در تحقق اهداف قیام و حکومت جهانی امام مهدی(عج) اثر دارد؟

 باید توجه داشت در مهندسی نظام الهی، مکان نقش‌آفرین و دارای اثر است البته به شرط آنکه مورد تایید خدای متعال باشد. چه در زمان پیامبر(ص) چه در حکومت امیرالمومنین(ع) و چه در دولت جهانی امام زمان(عج) افرادی وظایف حکومت را بر عهده می گیرند که مسجدمحوری در سیره آنها اعم از وزیر، کارگزار و مسئول در پیشبرد ماموریت‌ها و وظایف‌شان اثرگذار است. علت و سرّ اصلی تاکید بر استقرار حکومت اسلامی در مساجد این است که ایفای وظایف حکومتی در مقابل چشمان مردم و در حضور آنها آثار چندبرابری می‌یابد. همان‌طور که زمان‌ها همچون نیمه شعبان و ماه مبارک رمضان در آثار اعمال موثرند و اعمال خیر و مثبت در آنها پاداش و جزای چندبرابری دارد، مکان نیز می‌تواند تاثیر اعمال را افزایش دهد لذا در آموزه‌های دینی ما استقرار حکومت‌ها و ایفای وظایف حاکمیتی در مساجد انجام می‌شود و مسجدمحور است.

 

این مسجدمحوری چقدر در تحقق آنچه برای دولت موعود و تحولات جهانی آن پیشگویی شده است، تأثیر دارد، به عبارت دیگر، تحقق این پیشگویی‌ها چقدر وابسته به مرکزیت داشتن مسجد است؟

همانطور که بیان شد مرکزیت یافتن مسجد در رسیدگی به امور مردم، نتیجه و تاثیر کار را چندبرابر می‌کند. اگر مقوله زمان و مکان در حکومت‌های الهی لحاظ نشود، نمی‌توان تصور یا تایید کرد که در مدتی کوتاه حضرت بقیة‌الله الاعظم(عج) به تحقق عدالت در کل جهان موفق شوند. از عوامل این توفیق کوتاه‌مدت و جهانی فعل مکان است یعنی مسجد در حکومت ایشان تاثیر می‌گذارد. لذا اگر نقش مکان را نادیده بگیریم، خود را از آثار آن محروم کرده‌ایم. اینکه پیامبر اکرم(ص) در کنار مسجد زندگی می‌کردند، برای آن بود که می‌خواستند از تاثیر این مکان نهایت بهره‌برداری را در هدایت امت و تحقق اهداف اسلام و حکومت دینی داشته باشند. به عبارت بهتر، اگر کارهای ما در مدار و فرمول الهی قرار بگیرد، اثر آن فرق می‌کند. برخی زمان‌ها و مکان‌ها در فرمول الهی خاص‌ و صاحب اثرند و سبب تفاوت در تأثیر اعمال و برنامه‌ها می‌شوند.

 

در جامعه عصر غیبت و منتظر امام عصر(عج) و با نگاه به دولت جهانی و موعود امام عصر(عج) چطور باید مسجد را محور و مرکز امور و زمینه‌سازی ظهور قرار داد؟

اگر به این نکات به صورت کاربردی در زندگی فردی و اجتماعی خودمان توجه کنیم و برنامه‌هایمان را مسجدمحور پیش ببریم مثل انجام عقد و ازدواج در مسجد یا شروع کار و تجارت از مسجد، آثار مسجدمحوری را می‌بینیم. برای شروع هر کار اساسی باید به بعد و تاثیر زمان و مکان توجه داشت چون این توجه منشأ تاثیر و برکت می‌شود لذا ضرورت دارد امور حکومتی را مسجدمحور بکنیم. معاویه اولین خلیفه‌ای بود که مرکز حکومت را در همه ابعاد از مسجد خارج و ماموریت‌های حکومت را کاخ‌محور کرد. متاسفانه، این شیوه اموی الگوی امروز بسیاری از کشورهای اسلامی شده است! اگر الگوی اموی را کنار بگذاریم و الگوی نبوی(ص) را پیاده کنیم نقش و تاثیر مسجد را در بهبود امور به خوبی و ملموس می‌بینیم.

 

 

کد خبر 1256488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha