سلامت معنوی، مهمترین بُعد سلامت است

رئيس جمهور در پیامی به همایش علمی سلامت معنوی اسلامی و نظام آموزشی کشور، تصریح کرد: سلامت معنوی، مهمترین بعد سلامت است که گستره اثرگذاری آن جسم و روح افراد و نیز عرصه‌های مختلف جامعه بشری را در می‌گیرد.

 به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، محمد مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور امروز در همایش علمی سلامت معنوی اسلامی و نظام آموزش کشور، متن پیام حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران را قرائت کرد.رئیس‌جمهور در این پیام آورده است؛

موضوع سلامت، جایگاهی بس والا در آیات نورانی قران کریم و احادیث و ادعیه معصومین علیهم السلام دارد.

تامین، نگهداشت و ارتقاء سلامت در ابعاد فردی، اجتماعی و خانوادگی همواره مورد تاکید پیامبر و ائمه معصومین (ع) بوده است.

 

در اسناد بالادستی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه سیاست‌های کلی سلامت و نیز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ابلاغیه مقام معظم رهبری بر ضرورت اهمیت رشد و نهادینه سازی معنویت و اخلاق مبتنی بر اصول و ارزش‌های اسلامی انسانی در افراد جامعه تاکید و تصریح شده است.

 

معنویت و اخلاق جهت دهنده همه حرکت‌ها و فعالیت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است. بودن آن‌ها محیط زندگی را حتی با کمبود‌های مادی بهشت می‌سازد و نبودن آن‌ها با برخورداری مادی جهنم می‌آفریند. در این میان، سلامت مبتنی بر معنویت که از آن به عنوان سلامت معنوی تعبیر می‌شود از جایگاه ممتازی در منظومه سلامت بشری برخوردار است.

 

از منظر اندیشه اسلامی، سلامت معنوی وضعیتی است که در آن عقاید، تمایلات و اعمال فردی و اجتماعی انسان در جهت تقرب به خداوند و رضایت او قرار می‌گیرد، از این رو سلامت معنوی، مهمترین و موثرترین بعد از ابعاد سلامت است که گستره نفوذ و اثرگذاری آن جسم و روح افراد و نیز عرصه‌های مختلف جامعه بشری را در برگرفته، جهت و معنای متعالی و حامی می‌بخشد.

 

علاوه بر این فعالیت‌ها موضوع معنویت در فرایند آموزش عمومی از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و دیگر رسانه‌ها، خواست فضای مجازی تسری، تداوم و ارتقا یابد.

 

همچنین کادر آموزشی کشور اعم از آموزگاران دلسوز و استادان محترم حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان ارجمند و دانش آموزان عزیز کشور با مقوله سلامت معنوی آشنا شده آن را در فرآیند آموزش و آموختن به کار ببرند تا آموزش معنویت محور در جامعه ما نهادینه شده، فرزندان و نسل جوان کشور از تربیت معنوی برخاسته از تعالیم معنوی اسلام بهره‌مند شوند.

اینجانب از فرهنگستان علوم پزشکی و همه مسئولان و برگزار کنندگان همایش سلامت معنوی اسلامی و نظام آموزش کشور به جهت تلاش و اهتمام به این موضوع مهم تشکر و قدردانی نموده، از وزرا، دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های عمومی و خاص متصدیان نظام آموزشی کشور انتظار دارم موضوع سلامت معنوی را در اولویت سیاستگذاری برنامه ریزی و اجرا قرار داده و به فضل الهی و عنایت خاصه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ایران عزیز را به سمت و سوی جامعه‌ای طراز اسلامی در مقیاس جهانی سوق دهند.

 

لازم به ذکر است هفتمین همایش ملی سلامت معنوی، امروز همزمان با نیمه شعبان، در سالن همایش های غدیر در شهر مقدس قم آغاز به کار کرد. این همایش با حضور پزشکان، اساتید، اعضای هیئت علمی و اندیشمندان، به مدت سه روز برگزار می‌شود.

در این همایش قرار است پنل های تخصصی با موضوعات، چیستی مولفه ها و شاخص‌های سلامت معنوی، ضرورت تعمیق سلامت معنوی در نظام آموزشی کشور، راهکارهای نهادینه سازی سلامت معنوی در نظام آموزشی کشور، چگونگی استفاده از ظرفیت‌های محیط های بهداشتی درمانی و آموزشی در جهت ارتقای سلامت معنوی، راهکارهای تعمیق همکاری علمی بین دستگاه های متصدی آموزش کشور در موضوع سلامت معنوی، آموزش سلامت معنوی در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، سلامت معنوی، رسانه و فضای مجازی برگزار شود.

کد خبر 1256607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha